آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به استفاده ابزاری از زنان و ظلم به آنها در غرب گفت: ظلم به زن در جوامع اسلامی و به عنوان مثال در برخی اقوام و قبایل عشایری هم دیده می‌شود و کارهای سنگین بر دوش زنان گذاشته شده است.

به گزارش جماران به نقل از شفقنا، عضو مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در جمع گروهی از بانوان استان قم و همسران دانش‌پژوهان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: وقتی امام خمینی(ره) این مبحث را مطرح کردند که الگوی زندگی همه ما حضرت زهرا(س) است برخی به دلیل ابهامات و کیفیت این الگوگیری می‌گفتند امروز روزی نیست که بتوانیم ایشان را نمونه و اسوه خود قرار دهیم.

او افزود: امکان عمل بر اساس سیره ظاهری و فیزیکی زندگی آن حضرت شاید در شرایط امروز امکان‌پذیر نباشد زیرا ایشان و امیرالمومنین(ع) در 1400 سال پیش می‌زیستند و شیوه زندگی‌شان ه کاملا متفاوت بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر الگوگرفتن از سیره رفتاری و روح زندگی حضرت فاطمه(س) در شرایط کنونی گفت: دلبستگی نداشتن به این دنیا و مادیات، الگو گرفتن حقیقی و صحیح از زندگی ائمه اطهار(ع) است به این ترتیب که ساده‌زیستی بر اساس شرایط هر دوران را رعایت کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به خاطره‌ای از اوایل دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و عنوان داشت:ناهاری که ایشان تهیه کرده بود بسیار ساده بود و علاوه بر این جمله‌ای گفتند که هرگز از خاطرم نمی‌رود، گفتند که گوشت گرم از بازار تهیه نکرده‌ام و همواره همین گوشت یخ‌زده کوپنی را مصرف می‌کنم؛ جالب اینکه فرش دستبافی هم که البته نخ‌نما شده بود و در خانه ایشان دیده می‌شد جزو جهیزیه همسرشان بود.

او با بیان اینکه ساده‌زیستی یعنی زندگی مطابق آنچه عموم مردم جامعه دارند گفت: قرآن کریم تصریح دارد آخرت آباد و بهشت برای کسانی است که در این دنیا اندیشه برتری بر دیگران را در سر نمی‌پرورانند؛ روایت است که حتی آرزوی داشتن بند کفشی بهتر از سایرین نوعی تفکر برتر بودن است.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری مال بیشتر دردسرهایی هم دارد بنابراین انسان نباید به دنبال تجملات برود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به ظلم و ستمی که بر زنان در همه جوامع شرقی و غربی می‌رود گفت: البته در دنیای غرب شعار تساوی حقوق زن و مرد را سر می‌دهند ولی همینکه استفاده ابزاری از آنها صورت می‌گیرد ظلم بزرگی است هرچند این موضوع در همه خانواده‌های آنها عمومیت ندارد؛ ظلم به زن در جوامع اسلامی و به عنوان مثال در برخی اقوام و قبایل عشایری هم دیده می‌شود و کارهای سنگین بر دوش زنان گذاشته شده است.

او افزود: در میان خانواده‌های ایرانی هم بی مهری، کم توقعی و ظلم را نسبت به زنان شاهد هستیم به همین دلیل احساس ادا نشدن حق در زنان ما هم وجود دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه ظلم به زنان در جامعه اسلامی ما هم گاهی اوقات به نام دین رواج دارد گفت: ازدواج‌های اجباری و بداخلاقی با زنان از جمله این موارد هستند ولی اسلام چنین نظری ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب دیروز در جمع گروهی از زنان نکات مهمی از جمله دور افکندن باورهای خرافی و غیر اسلامی را به عنوان نخستین گام رعایت حقوق زنان مطرح کردند.

او با اشاره به این حقیقت که نظر اسلام این نیست که زن به طور مطلق از شوهرش اطاعت کند گفت: حتی در مورد قطع شیر دادن به نوزاد هم سفارش به مشورت زن و مرد شده و اطاعت تنها در مسائل خاص زناشویی است که بخاطر تحکیم بنیان خانواده وضع شده است.

آیت‌الله مصباح یزدی، بدبینی و تشویش را حاصل فرهنگ آزادی غرب و نیز بداخلاقی در خانواده دانست و تصریح کرد: اگر بر اساس دستورات اسلام عمل کنیم هرچند به طور کامل محقق نشود، بنیان خانواده مستحکم شده و زن و مرد می‌توانند در کنار یکدیگر به خوبی زندگی کنند و نسبت به یکدیگر سوء ظن نداشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.