دو گزینه فرا روی دنیا وجود دارد؛ یا در مقابل ناامنی و پیامدهای آن تسلیم شود که در این صورت وضع بدتر خواهد شد و یا اینکه اوضاع رو به بهبودی پیش برود.

نوام چامسکی تحلیل گر و اندیشمند مشهور در گفت وگو با شبکه خبری المیادین گفت: عربستان ترویج دهنده جنبش های تندرو اسلامی در سراسر دنیاست و آمریکا و غرب چشم خود را بر روی این واقعیت بسته اند.

به گزارش جماران، نوام چامسکی تحلیل گر و اندیشمند مشهور آمریکایی در این مصاحبه گفت: دو گزینه فرا روی دنیا وجود دارد؛ یا در مقابل ناامنی و پیامدهای آن تسلیم شود که در این صورت وضع بدتر خواهد شد و یا اینکه اوضاع رو به بهبودی پیش برود.

وی افزود: فعالیت های استعماری در جهان همچنان ادامه دارد و ملت های محلی به سختی می توانند انگشت اتهام خود را به سوی مسبب حقیقی و اصلی کشتارهای صورت گرفته در طول تاریخ، دراز کنند.
چامسکی که شب گذشته به عنوان مهمان در برنامه مستندی به نام «با چامسکی»‌ در سه قسمت در المیادین حاضر شده بود، «عربستان را مرویج جنبش های تندرو اسلامی در همه جای دنیا خواند و گفت:‌ غرب هم مانند آمریکا این آمادگی را دارند چشمان خود را بر روی این واقعیت ببندند.»

وی در همین راستا گفت: «شاید آمریکا یا انگلیس یا فرانسه به اسلام رادیکالی معترض نباشند اما احتمالا عربستان سعودی تندروترین کشور اسلامی است که از نظر این کشورها یک قهرمان به شمار می رود؛‌ با اینکه می دانند از طریق صرف پول در حال بسط نفوذ خود است.»
این اندیشمند آمریکایی گفت:‌ آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، قدرت زیادی به دست آورد؛ از این رو برای اداره نظام جهان طرح دقیقی را پی ریزی کرد و بر اساس آن به هر منطقه ای وظیفه و مسئولیت خاصی را محول کرد. اما دنیا رو به تغییر است و آمریکا که از دهه 40 قرن گذشته میلادی بعد از آنکه نیمی از ثروت دنیا را به دست آورد و از جایگاه امنیتی خوبی برخوردار شد و بر نیمی از کره زمین سیطره یافت،‌ در حال عقب نشینی است.
چامسکی با بیان اینکه بهار عربی،‌ مرحله مقدماتی آن چیزی است که در آمریکای لاتین در ده سال گذشته به وقوع پیوست،‌ تاکید کرد:‌ اگر چنین روندی ادامه داشته باشد،‌ نظام جهان به طور کامل تغییر خواهد کرد؛‌ از این رو کشورهای غربی تلاش می کنند که مانع وقوع چنین امری شوند.
این اندیشمند آمریکایی ضمن ستودن تجربه تونس و مصر، گفت:‌ با وجود مشکلات و مسائل فراوان،‌ دستاوردهای بسیاری محقق شده است اما غرب و آمریکا نگرانی شدیدی نسبت به این تحولات دارند.
چامسکی ادامه داد:‌ آنها (آمریکا و غرب) غیر ممکن است که ایجاد کشورهایی در منطقه را که دمکراسی حقیقی در آنها حکومت می کند، تاب بیاورند.
وی همچنین گفت: کمی پیش از وقوع بهار عربی، نظرسنجی که در سال 2010 میلادی انجام شد،‌ نشان داد که چرا غرب ایجاد دمکراسی در این منطقه را نمی پذیرد؛ 80 درصد از مردم منطقه یا بیشتر آمریکا و اسرائیل را بزرگترین خطر فرا روی منطقه اعلام کردند؛ در حالی که فقط 10 درصد از ایران نام برده اند.
این تحلیل گر آمریکایی گفت: بسیاری از مردم با سیاست خارجی آمریکا مخالف هستند و اکثریت مردم منطقه معتقدند که اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد که بتواند موازنه قدرت را با آمریکا ایجاد کند، وضعیت بهتر خواهد شد. از این رو اگر در منطقه دمکراسی فعال و پویا حاکم باشد،‌ افکار عمومی می تواند بر سیاست های موضوعی تاثیر گذار باشد. بنابرین آمریکا تمام تلاش خود را می کند تا از ظهور و بروز هر گونه دمکراسی در بهار عربی پیشگیری کند. به همین خاطر است که دیده می شود در کشورهایی که امورشان برای آمریکا مهم است از جمله دیکتاتورهای نفت خیز منطقه،‌ هیچ گونه انقلابی رخ نمی دهد. البته ممکن است برخی صداهای مخالف به گوش برسد، اما به سرعت سرکوب می شود.
چامسکی درخصوص نزاع عربی- اسرائیلی نیز گفت:‌ تا زمانی که آمریکا از اسرائیل حمایت می کند و هر آنچه بخواهد در اختیارش می گذارد،‌ بعید است که اراضی اشغال شده فلسطینی ها به آنها بازگردانده شود.
وی تاکید کرد: تا زمانی که اسرائیل بتواند اشغالگری خود را حفظ کند،‌ وضعیت بدتر خواهد شد و تا زمانی که آمریکا به به طور مطلق و کامل از اسرائیل حمایت می کند،‌ هیچ فشاری برای ایجاد تغییر در سیاست اشغالگری این رژیم رخ نخواهد داد.
چامسکی با اشاره به وضعیت کوبا نیز گفت: کوبا با وجود جنگ گسترده ای که آمریکا طی 50 سال بر آن تحمیل کرد،‌ به دست آوردهای بزرگی دست یافته است؛ در حوزه بهداشت به پیشرفت هایی دست یافته که در پی وقوع توفان کاتیرنا در آمریکا،‌ پیشنهاد کرد که تیم پزشکی خود را به این کشور بفرستد که آمریکا با آن مخالفت کرد.


منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.