چندروز پیش خبری در رسانه ها دست به دست شد؛ سه دوست با نام های سمیرا، نرگس و رویا فریب پسری به نام امید را خوردند؛ البته نه همزمان؛ بلکه یکی پس از دیگری.

چندروز پیش خبری در رسانه‌ها دست‌به دست شد؛ سه دوست با نام‌های سمیرا، نرگس و رویا فریب پسری به نام امید را خوردند؛ البته نه همزمان؛ بلکه یکی پس از دیگری. اما چطور ممکن است؟ آیا زنان و دختران در جامعه ما اعتمادِ بیجا می‌کنند و یا زیادی ساده‌اندیش‌اند؟ یا از این کلیشه‌ها که بگذریم پسِ پشت ماجرا چیزهای دیگری است؟

به گزارش جماران، در این خبر آمده سمیرا در یک سوپرمارکت در پی درخواستِ مودبانه یک پسر گوشی‌اش را در اختیار او می‌گذارد تا تماس بگیرد. آن پسر که با موبایلِ سمیرا به خودش زنگ زده، پس از به‌دست آوردن شماره او شروع به مزاحمت برای این زن می‌کند.

داستان سمیرا در نهایت با تجاوز و آزار و اذیت و اخاذی همراه می‌شود. اما این همه ماجرا نیست. دوست دیگر او رویا تصمیم می‌گیرد با این پسر صحبت کند و کاری کند تا او پایش را از زندگی دوستش کنار بکشد. اما او نیز قربانی هدفِ شومِ پسر 35 ساله می‌شود.

اوج داستان شاید به نرگس مربوط می‌شود. او که تجربه تلخِ دو دوستش در ارتباط با این پسر را دیده بوده، با این‌حال تصمیم می‌گیرد این‌بار او پادرمیانی کند. ورود نرگس به داستان همانا و تکرار آزار و اذیت او هم همانا.

شاید در این خبر کمی اغراق شده باشد و یا کمی از قصه اصلی انحراف داشته باشد؛ اما اصل ماجرا پاسخ به این سئوال است؛ آیا زنان به‌راحتی فریب می‌خورند؟ چرا؟

قصه فریب‌خوردن زنان این روزها ابعاد گسترده‌ای دارد؛ از فریب‌های اینترنتی تا آشنایی‌های خیابانی. موضوعی که پلیس بارها هشدار داده تا زنان و دختران بیش‌تر حواسشان را جمع کنند.

چرا که به گفته آن‌ها زنان چندین‌برابر بیش‌تر از مردان در معرض سوءاستفاده و یا فریب‌های مختلف هستند.

کارشناسان اما موضوع را از ابعاد دیگری می‌بینند و آن را به دلایلی همچون ساده‌اندیشی مربوط نمی‌دانند. جامعه‌شناسان این مسئله را به ارتباطاتی که در جامعه وحاکم هست مرتبط می‌دانند.

آن‌ها همچنین عدم آگاهی و شناخت از روابط میان‌جنسیتی را دلیلی برای زودباروی زنان نام می‌برند.

یک جامعه‌شناس نیز در این رابطه معتقد است این دست از اتفاقات به ارزش‌هایی برمی‌گردد که در جامعه حاکم شده‌اند. به گفته دکتر نیره توکلی همچنین یکی از دلایل فساد اجتماعی است.

این جامعه‌شناس در گفتگو با فرارو اظهار کرد: ما در فضایی قرار داریم که فساد اجتماعی در جامعه به میزان زیادی نفوذ کرده و همچنین در شرایطی هستیم که اتفاق‌ها پشت درهای بسته می‌گذرد.

این جامعه‌شناس زنان با اشاره به این‌که این فضا همه سنین و اقشار جامعه را درگیر کرده‌ در ادامه توضیح داد: در چنین فضایی ارزش‌هایی بر جامعه حاکم می‌شود که بر تفکر همه افراد اعم از زن و مرد، دختر و پسر و جوانان آروزی یک‌شبه رهِ صدساله رفتن و رسیدن به زندگی‌هایی از راه‌های کم دردِسر سلطه پیدا می‌کند.

نیره توکلی همچنین گفت: در این شرایط ما شاهد انواعِ کلاهبرداری‌ها و روابط ناسالم و سوءاستفاده‌های جنسی و مالی خواهیم بود.

وی همچنین اشاره کرد که این اتفاقات در دوران گذار رخ خواهند داد و در این‌باره با ذکر مثال گفت: پیش از این بسیار پیش آمده که یک مردی با سرووضعی متفاوت در ظاهر غلط‌انداز دخترانی را با وعده ازدواج و به هوای ویزا گرفتن دچار دردسرهای زیادی کرده بود.

عضو انجمن جامعه‌شناسی زنان ادامه داد: این در حالی است که دیگر این دست از اتفاقات رخ نمی‌دهد. بنابراین کلاهبرداری‌ها و یا فریب‌هایی که امروز نیز شاهد آن هستیم مربوط به دوران گذار هستند.

وی تصریح کرد: قطعا با بالارفتن آگاهی‌ها و تجربه‌ها این وضعیت اصلاح خواهد شد. انعکاس اخباری در این زمینه خود می‌تواند درباره انواع سوءنیت‌ها و فریب‌ها آگاهی ببخشد.

نیره توکلی در انتها گفت: محدودیت‌های موجود برای زنان نیز در روی‌دادن این اتفاقات موثر خواهند بود. بنابراین محدودیت، غلبه بر ارزش‌های نادرست و رسیدن به ثروت از طریق دیگران از دلایل چنین حوادثی است. راه‌حل نیز آگاهی‌بخشی به افراد مختلف جامعه و طیِ دوران گذار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.