سریال شهیدمحمد بروجردی در ٢٦ قسمت ٤٥ دقیقه ای به کارگردانی جمال شورجه و تهیه کنندگی محمود غلامی در مرکز امور نمایشی سیما ساخته می شود.

سریال شهیدمحمد بروجردی در ٢٦ قسمت ٤٥ دقیقه ای به کارگردانی جمال شورجه و تهیه کنندگی محمود غلامی در مرکز امور نمایشی سیما ساخته می شود.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، عوامل سریال شهید محمد بروجردی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد نحوه ساخت این کار هنری و همچنین تهیه گزارشی از ناگفته ها و خاطراتی از زندگی و مبارزات این شهید ارزشمند توسط علی جنتی گفت و گو کردند.

** همیشه برای ساحت مقدس شهدا وقت داریم
عوامل این سریال در ابتدا ضمن قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعیین وقت ملاقات برغم مشغله فراوان کاری در یکی از شلوغ ترین روزهای کاری (برگزاری جشنواره های تئاتر و فیلم فجر) گزارشی از روند و مراحل ساخت این سریال بیان کردند.

در این دیدار که جمال شورجه (کارگردان)، محمود غلامی (تهیه کننده) و فریبا شاهسون محقّق بخشی از زندگی این شهید در سوریه و لبنان حضور داشتند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تشکر از عوامل ساخت این سریال برای توجه به پرداختن به شهدای دفاع مقدس، اظهار داشت: ما همیشه برای ساحت مقدس شهدا، وقت داریم.

در ادامه علی جنتی، مبارزات سیاسی شهید محمد بروجردی در قبل از انقلاب اسلامی و رشادتهای این سردار شهید در طول جنگ در کردستان را تشریح کرد و گفت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تصمیم گرفته شد تا شماری مشخص از مبارزان انقلابی و سیاسی برای آموزش های چریکی و دفاعی به سوریه و لبنان اعزام شوند.

وی افزود: شهید محمد بروجردی از جمله اعزام شدگان به این منطقه بود که توانست آموزش های بسیار سخت و طاقت فرسایی را پشت سر بگذارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر نیروهای متدین انقلابی چون شهید محمد بروجردی در کنار ما حضور نداشتند، چگونه می توانستیم در طول ٨ سال دفاع مقدّس به جنگ ادامه داده و از میهن اسلامی دفاع کنیم؟

جنتی تصریح کرد که ما هرچه داریم از ایثار، رشادت، جوانمردی، گذشت و فداکاری این شهیدان شجاع و انقلابی کشور است.

** زمان آشنایی و گذراندن آموزشهای نظامی و چریکی
جنتی در ادامه به زمان آشنایی خود با شهید بروجردی هم اشاره کرد و گفت: در سال 56 بود که با این شهید بزرگوار آشنا شدم که او برای گذراندن آموزش نظامی و چریکی آمده بودند سوریه که طبق روالی که داشتیم با هماهنگی های لازم، شهید بروجردی و حسین صادقی (از مدیران وزارت امورخارجه که در کشورهای کویت و لبنان سفیر بود) به اطراف دمشق برده و آموزش 15 روزه دیدند.

وی ادامه داد: سپس برای تکمیل دوره های آموزشی به اتفاق به لبنان سفر کرده و در اردوگاهی نزدیک مرز اسرائیل در جنوب لبنان آموزش های تکمیلی خود را گذراندند.

به گفته جنتی، با توجه به حساسیت و خطرناک بودن منطقه به دلیل نزدیکی به اسرائیل و تسلط آنها بر اردوگاه های ما و با توجه به پرواز شبانه هلی کوپترهای اسرائیلی، هر لحظه امکان بردن نیروهای ایرانی از اردوگاه وجود داشت، لذا مجبور بودیم آموزش ها را فشرده و شبانه بگذرانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در مدت چند روزی که با شهید بروجردی بودم حشر و نشر خوبی داشتیم.

این مبارز انقلابی در پاسخ به این سوال که چه افرادی برای آموزش نظامی به خارج اعزام می شدند، اظهار داشت: معمولا افراد اعزامی شناخته شده و از طرف افراد مورد تایید معرفی می شدند.

به گفته جنتی، بهر جهت افرادی که اعزام می شدند معمولا از مبارزان انقلابی، زندانیان سیاسی و موارد تبعیدی و یا سابقه سیاسی فعالیت ضد رژیم سابق داشتند.

وی یادآور شد: معمولا افرادی که به خارج اعزام می شدند فرصت گذارندن آموزش کامل نداشتند و یا شرایط مهیا نمی شد چون دائما رصد می شدیم.

به گفته جنتی، مناطق خطرناک و آموزش در شرایط سخت به صورت آموزش جنگ های نامنظم چریکی داده می شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های این سردار شهید هم اشاره کرد و داشتن روحیه نشاط و خوش رویی، فعال بودن، بردباری، صبوری، ولایت پذیری بدون قید و شرط، داشتن حالات معنوی، مقید به مسائل شرعی، داشتن نظم، ساده زیستی، توجه نکردن به تشریفات را از ویژگی های بارز شهید محمد بروجردی برشمرد.

این مبارز انقلابی خاطرنشان کرد که شهید بروجردی در مباحث مختلف یک جامعه اسلامی آرمانی را ترسیم و همواره علاقه مند بود یک حکومت اسلامی در ایران ایجاد شود.

جنتی آخرین ملاقات خود با شهید بروجردی را بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کرمانشاه بیان کرد و گفت: در شرایطی که همه احساس می کردند کردستان از دست رفته
با حضور و مبارزات طولانی و به دلیل ویژگی که شهید بروجردی در مقابله با عناصر ضد انقلاب و تجزیه طلب داشت، نقش بسزایی در نجات کردستان ایفا کرد که این مهم، شهید بروجردی را به 'مسیح کردستان' معروف کرد.

جنتی اظهار داشت: این شهید بزرگوار به خیلی از مناطق خطرناک هم رفته و خودش را برای هر اتفاقی حتی شهادت نیز آماده کرده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین در پاسخ به سوال عوامل ساخت سریال شهید محمد بروجردی که از سابقه مبارزاتی خودش (علی جنتی) پرسیدند، به سابقه مبارزاتی خود در پیش از انقلاب بر ضد رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: در سال 1347 در سن 19 سالگی در حال پخش یکسری اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) در قم لو رفتم و از آن پس عوامل رژیم سابق به ویژه ساواک دائم به دنبالم بود که البته دو سه باری هم دستگیر شده و مجددا آزاد شدم.

جنتی اظهار داشت: از سال 1352 فشار فوق العاده ای روی ما بود حتی چندین بار هم اقدام به دستگیری من کردند که در نهایت از قم خارج شدم و در اواخر سال 53 با مشورت شهید بهشتی و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که فرمودند اگر ایران بمانی دستگیر و یا شهید می شوی از کشور خارج و به سوریه رفتم و....

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه از اینکه صدا و سیما در کنار ساخت کارهای ارزشی و موفق خود، تصمیم به ساخت زندگی شهید محمد بروجردی گرفته ابراز خرسندی کرد.

در ادامه این دیدار، محقق بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در سوریه و لبنان هم اعلام کرد: با توجه به مصاحبه با ارزشی که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بخشی از زندگی شهید بروجردی در دوران قبل از پیروزی انقلاب در سوریه و لبنان بیان کردند ، از تصمیم ساخت مستندی به نام 'مسیح کردستان' خبر داد.

فریبا شاهسون ابراز امیدواری کرد با نظر مساعد ریاست سازمان صدا و سیما این پیشنهاد مواجه شود تا زندگی این شهید را به تصویر کشیده و در روز شهادت شهید محمد بروجردی امکان پخش آن مهیا شود.

وی خاطرنشان کرد که برای ساخت مستند مسیح کردستان از تمامی گفته ها و خاطرات آقای جنتی بهره گیری خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.