محققان امریکایی موفق به ساخت پوست مصنوعی شده اند که دارای حس لامسه بوده و همانند پوست انسان پالس های الکتریکی را تولید و کد می کند.

محققان امریکایی موفق به ساخت پوست مصنوعی شده اند که دارای حس لامسه بوده و همانند پوست انسان پالس های الکتریکی را تولید و کد می کند.

به گزارش جماران، محققان امریکایی دانشگاه استنفورد موفق به ساخت پوست مصنوعی شده اند که با استفاده از پالس های الکتریکی، بخشی از مغز موش ها را به فعالیت وادار می کند. پرفسور Zhenan Bao، سرپرست این پروژه تحقیقاتی و از اساتید دانشگاه استنفورد بیش از یک دهه را به مطالعه این پروژه اختصاص داده است. وی معتقد است، به دنبال ساخت پوست مصنوعی متفاوتی نسبت به پوست هایی بوده که تاکنون تولید شده اند. پوستی که بتواند از قدرت حس لامسه و همینطور تشخیص حس سرما یا گرما و ... برخوردار بوده و گزینه مناسبی برای ساخت اندام های مصنوعی باشد.

Bao در این رابطه می گوید: «حرکت پالس های الکتریکی که روی این پوست مصنوعی تولید می شوند با افزایش فشار روند سریع تری به خود می گیرند. اما یکی از ویژگی های متمایز این پوست مصنوعی نسبت به سایر مدل های ساخته شده را می توان در الگوی متفاوت از پالس ها دانست که باعث می شوند سیستم عصبی حس دار شود. این اولین باری است که یک پوست مصنوعی قادر به انتقال سیگنال ها است.»

ساخت این پوست مصنوعی دارای حس لامسه در حالی است که محققان از مواد پلاستیکی حسگرهای حساس به لمس را تولید کرده بودند اما سیگنال های الکتریکی از این حسگرها خارج شده و مغز قادر به ترجمه یا کدگذاری سیگنال های الکتریکی نبود. در نتیجه به یک رایانه یا پردازشگری نیاز بود تا اطلاعات ترجمه شوند.

اما حسگر ابداعی محققان دانشگاه استنفورد به یک مدار ساده الکترونیکی تجهیز شده تا بتواند پالس های الکتریکی تولیدی را ترجمه و کد گذاری کند تا در نهایت پوست قادر به برقراری ارتباط با مغز باشد. محققان معتقدند، استفاده از مواد پلاستیکی در ساخت پوست مصنوعی می تواند گام های جدیدی را در ساخت اندام های مصنوعی پیش روی محققان قرار دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.