روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به همراهی یکی از بازرسان آژانس در بازدید آمانو از سایت پارچین پرداخت.

روزنامه لس آنجلس‌تایمز در گزارشی به همراهی یکی از بازرسان آژانس در بازدید آمانو از سایت پارچین پرداخت.

به گزارش جماران، به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه ورود به سایت نظامی پارچین را داده است از این رو بن‌بست چهار ساله میان ایران و آژانس در این باره به پایان رسید و دو طرف به سوی حل و فصل سوء‌ظن‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته نزدیک‌تر شدند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترو واریورانتا، بازرس ارشد هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها در بازدید آمانو از سایت پارچین وی را همراهی کرده است.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز این بازدید به عنوان بخشی از نقشه راهی انجام شد که ایران و آژانس با هدف روشن شدن این موضوع که آیا تهران تحقیقات مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در گذشته انجام داده است یا نه، بر سر آن به توافق رسیدند.

بر اساس این نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا روز 15 اکتبر فرصت دارد تحقیقاتش درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را به پایان برساند. آژانس هم‌چنین باید تا روز 15 دسامبر گزارش ارزیابی‌های خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اختیار شورای حکام قرار دهد.

پس از انتشار گزارشی در نوامبر سال 2011 درباره وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران؛ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر خواستار دسترسی به پارچین شدند. آن‌ها پیش از این سایت که در نزدیکی تهران قرار دارد بازدید کردند اما شواهدی دال بر اثبات ادعاها نیافتند.

ابعاد احتمالی نظامی (PMD) موضوعی است که در چارچوب مطالعات ادعایی بعد از سال 2006 درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته مطرح شده است. این مساله مجموعه‌ای از اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند که به وجوه تسلیحاتی در برنامه‌ی هسته‌ای پیشین ایران اشاره می‌کند.

ایران و آژانس بین‌المللی اتمی در آبان ماه 1392 برای نخستین‌بار توافقی را با عنوان چارچوب همکاری‌ها امضا کردند که بر اساس آن قرار شد سوالات باقی مانده درباره‌ی گذشته و حال فعالیت‌های هسته‌ای تهران رفع ابهام شود. در همین چارچوب 18 سوال از سوی آژانس طی چند مرحله همکاری میان دو طرف مطرح شد که از این تعداد 16 مورد بررسی و رفع ابهام شده است. دو مورد باقی مانده مربوط به محاسبات نوترونی و انفجارات با قدرت بالاست.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد می‌کند و اسناد و مدارک ارائه شده را فاقد اعتبار و وجاهت حقوقی می‌داند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.