سرویس سیاسی جهان-رئیس جمهور محترم روز گذشته در گفت وگوئی که روزنامه وابسته به دولت آنرا منتشر کرده است، تصریح می کند که "مجلس در راس امور است" جمله ای است که مربوط به همان سالهای دهه 60 است و امروز دیگر کاربردی ندارد.
تحلیل رئیس جمهور درخصوص اینکه امروز مجلس در راس امور نیست، این است که این جمله حضرت امام ناظر به نظام پارلمانی و وجود نخست وزیری و انتخاب وی توسط نمایندگان مجلس است.

در این رابطه ذکر نکاتی ضروری است. به نظر می رسد مروری بر سخنان حضرت امام و و مقام معظم رهبری به اندازه کافی پاسخ گوی این شبهه است.

توجه به سخنان حضرت امام در برخورد با مجلسیان حاکی از آن است که برخلاف نظر رئیس جمهور، نگاه حضرت امام به مجلس و تعبیر ایشان از راس امور بودن ناظر به تقنین و قانون گذاری است و نه انتخاب نخست وزیر.

آنچه که در بیانات و پیام های حضرت امام با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح بوده است متوجه اهمیت و جایگاه مجلس و قانون گذاری و حراست از قانون است و این مساله از نگاه حضرت امام بسیار بالاتر از حوزه اجرا است. طبیعی است که مجریان همواره در رفت و آمدهای سیاسی قرار دارند اما قوانین ماندگارند و با تغییر آدم ها عوض نمی شوند.

به همین دلیل است که حضرت امام صراحتا می فرمایند:"و من تکرار می کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت، مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آنرا نپذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی گویم رای خودش را نگوید، بگوید، رای خودش را بگوید، اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا این فساد است و مفسد است یک همچو ادمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار باید بگیرد."

از همین رو ایشان جای دیگری تاکید می کنند که "مطلبی که باید عرض کنم و کرارا هم تاکید کردم مساله مجلس است و اهمیت مجلس، همانطور که کرارا گفته ام اگر دانشگاهها اصلاح شوند کشور اصلاح می شود، راجع به مجلس هم باید عرض کنم، همانطوری که صنایع مادر داریم، مجلس هم اینطور است، اگر انتخابات صحیح انجام شود تمام کارهای کشور به دست مجلسی ها اصلاح می شود."

با این حساب اساسا تاکید حضرت امام بر راس امور بودن مجلس هیچ گونه ارتباطی به نظام پارلمانی و نخست وزیری و غیره ندارد که اگر این نظام تغییر کرد، مجلس هم از راس امور بودن بیافتد.

ایشان همواره نسبت به قانون گذاری و اهمیت آن در مملکت اسلامی توجه داشته اند و از همین رو به مجلس اهمیت داده اند. تا انجا که می فرمایند:"مجلس شورای اسلامی که در راس تمام نهادهای اسلامی است از ویژگی های خاص برخوردار است که مهمترین آنها ملی و اسلامی بوده است ..... اگر مجلسی که از مقامات بلند یا بلند ترین مقام کشوری است اگر چنانچه الگو قرار داد آن چیزی که امیرالمومنین(ع) می خواست، آن عدالتی را که او در همان برهه کمی که به او مجال دادند، خیلی کم مجال پیدا کرد، اگر الگو قرار بدهند به آن نحو تصویب کنند، آن وقت می شود گفت که مجلس ما از متمسکین به امیرالمومنین(ع) هستند."

از همین رو است که پس از حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری نیز علیرغم تغییر نظام اجرائی و حذف نخست وزیری همچنان بر این جمله حضرت امام(ره) که مجلس در راس امور است تاکید می کنند.

ایشان در پیام خود در آغاز به کار مجلس هفتم تصریح می کنند که مجلس در راس امور است و توضیح می دهند که برای در راس امور ماندن باید توجه کرد که "گفتار و عمل آنان باید یکپارچگی ملت، عزت ملی، ایمان و امید و تلاش و بیداری و آگاهی و عزم و اراده پولادین را برای کشور به ارمغان آورد؛ چنین مجلسی بی شک در راس امور خواهد بود."

در نهایت اینکه مناسب است رئیس جمهور مردمی ایران در بکار بردن تعابیری همچون تاریخ دار بودن فرمایشات امام(ره) دقت و توجه بیشتری به خرج دهند که خدای نکرده این قبیل مواضع که به نظر می رسد بیشتر ناشی از فضای سیاسی موجود می‌باشد تبدیل به بدعتی خطرناک برای انحراف از راه و اندیشه حضرت امام(ره) نشود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.