پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مهاجرانی از جنوب آفریقا که از کشتی ایتالیایی در سواحل مدیدترانه در ماه می گذشته نجات یافتند.
ورود مهاجران در سال گذشته به سواحل ایتالیا چهار برابر شده است و این در حالی است که بیش از ۱۷۰ هزار تن از خاورمیانه و آفریقا به دلیل بحران‌‌های گوناگون از کشورهایشان گریخته‌اند.

در همین حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ایجاد راهبردی منطقی برای مهاجرت طولانی مدت فشار می‌آورند.
با توجه به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت IOM رهایی از حملات تروریست‌ها در سوریه و فرار اجباری اریتره ای‌ها، جمعیت نیم بیشتری از قایق‌هایی را که در سال ۲۰۱۴ وارد ایتالیا شده اند، تشکیل می‌دهد.
در این بین پناه جویانی از مالی، نیجریه و گامبیا نیز وجود داشتند. بسیاری از این مهاجران به علت قوانین سخت در راه‌های امن خطر سفر دریایی به مقصد ایتالیا را به جان می‌خرند.
بنا به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت سال گذشته ۱۷۰ هزار و ۱۰۰ مهاجر غیر قانونی با قایق وارد ایتالیا شده‌اند. این آمار به این معنی است که از سال ۲۰۱۳ که مقامات ایتالیایی ۴۲،۹۲۵ مهاجر را ثبت کرده بودند، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است .
فردیریکو سودا مسئول عملیات سازمان بین المللی مهاجرت ایتالیا گفت: بسیاری از این افراد به دلیل جنگ و آزار و اذیت رژیم هایشان گریخته‌اند.
همچنین این سازمان اعلام کرد، بیشر
پناهجویان در ماه‌های گرم سال تلاش به عبور غیر قانونی می‌کنند و این رشد تاسف بار برای بدست آوردن پناهندگی در اروپا به کسب و کار قاچاق رونق بخشیده است.
نتیجه تحقیقات در این زمینه روشن کرده است که قایق های بدون ایمنی که اغلب سفرهای این پناهجویان را در بر می‌گیرد، منجر به افزایش کشته‌ها شده است. آمار مرگ و میر ناشی از این موضوع در سال گذشته ۳ هزار ۲۰۰ تن بوده است در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۳ تنها ۷۰۰ مورد بود.
سودا با اعتقاد به اینکه ‌افزایش آمار پناهجویان با بحران‌های بشری متعدد از جمله جنگ در سوریه و نا آرامی‌های لیبی در ارتباط است، افزود: در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۱ هراز سوری وارد ایتالیا شدند در حالی که در سال گذشته این تعداد به بیش از ۴۰ هزار تن رسید. همچنین این آمار در مورد اریتره از ۱۰ هزار تن در سال ۲۰۱۳ به ۳۵ هزار تن رسیده است.
ماهیت این سفرهای خطرناک در سراسر مدیدترانه در سال ۲۰۱۳ زمانی که قایقی که در نزدیکی بندر لامپدوسا ایتالیا غرق شد و ۷۰۰ تن جان باختند معلوم شد و سر و صدای بسیاری کرد. بسیاری از اریتره‌ای‌ها در طی ۱۰ سال گذشته قربانی قاچاق در سودان و مصر شده اند در حالی که سفرهای زمینی هم به همان اندازه نا امن است.
بنا به گفته مهاجران سوری برای این سفرها با کشتی‌های باری ترکیه ای به مقصد جنوب ایتالیا مبلغ ۶ هزار دلار آمریکا به قاچاقچیان می پردازند.
عملیات «علاج» که توسط نیروی دریایی ایتالیا انجام می شود سال گذشته جان ۸۵ هزار تن را نجات داد اما با توجه به هزینه های بالای این عملیات امکان قطع کمک هزینه‌های اتحادیه اروپا وجود دارد.
سودا اظهار کرد: پاسخ جمعی به جریان مهاجرت ضروری است. مهاجرت تنها می‌تواند توسط اتحادیه اروپا و با مقیاس‌ها و پیچیدگی آن که ملزم به همکاری و اقدام جمعی است مدیریت شود.
ماه نوامبر سال گذشته آژانس مرزی اتحادیه اروپا عملیات تریتون که نظارت بر مهاجرت را با به‌کارگیری دو هواپیما و سه کشتی و تیمی از هفت افسر برای جمع آوری اطلاعات و اهداف غربالگری بود بر عهده داشت. این عملیات بودجه دو و نه دهم میلیون یورو را در بر داشت که در سال ۲۰۱۵ به پایان می‌رسد.
جودیث ساندرلند دیده بان ارشد حقوق بشر در غرب اروپا با اشاره به عملیات تریتون، اظهار داشت: بنظر می‌رسد برای اتحادیه اروپا مسئله مهاجرت زمان گیرتر باشد. تمرکز اصلی آنان بر نظارت مرزهای دریایی است، اما آنان بیشتر درگیر عملیات نجات دهی می شوند.
سودا در پایان گفت: دسترسی مهاجران به اروپا و سایر قاره ها که جمعیتی حدود ۵۰۰ میلیون دارند، یک بحران نیست. محافظت از مهاجران امری ضروری است که باید از طریق کانال های امن صورت گیرد.
عکس: Giorgio Perottino/Reuters، رویترز
مترجم: گلناز سادات غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.