اعضای مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرده‌اند که به دلیل «مدیریت نادرست بانک مرکزی و بی‌اعتنائی نورالله دلاوری، رئیس بانک مرکزی افغانستان به شورای ملی این کشور»، تصمیم گرفته‌اند او را استیضاح کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران به نقل از رسانه‌های خبری، به گفته نمایندگان مجلس افغانستان دستمزدهای بالای کارمندان، کهولت سنی دلاوری و ناتوانی او در اداره بانک و وضعیت بانک‌های دولتی و خصوصی دلیل این استیضاح ذکر شده بود.

این نمایندگان چندین بار از او خواسته بودند تا به مجلس آمده و درجلسه عمومی درباره وضعیت بانکداری افغانستان توضیحات لازم را ارائه کند که او به مجلس حاضر نشد.

منور شاه بهادری، نماینده ولایت هرات در مجلس نمایندگان افغانستان، در جلسه امروز گفت که ما دو بار دلاوری را برای پاسخ به بعضی سئوالات درباره وضعیت بانکداری به این مجلس خواستیم که وی حضور نیافت.

او مدعی شد که رئیس بانک مرکزی افغانستان بدون این‌که کار رسمی در خارج از افغانستان داشته باشد، در خارج به سر می‎برد و دلیل اصلی آن ارائه ندادن پاسخ به نمایندگان مجلس است.

رمضان جمعه‌زاده، نماینده کابل نیز در این نشست با اعتراض به بی‌توجه رئیس بانک مرکزی افغانستان به مجلس نمایند‎گان گفت که ما تاکنون چندین بار از رئیس بانک مرکزی افغانستان به کمیسیون دعوت کردیم که متاسفانه توضیحات آنان درباره وضعیت بانکداری در افغانستان قابل قبول نبود.

او افزود که متاسفانه ریاست بانک مرکزی افغانستان نتوانست درباره وضعیت بانکداری و بانک‌های خصوصی توضیحات لازم را در کمیسیون ارائه کند و نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند.

بعد از بحث در مجلس، نمایندگان تصمیم به استیضاح رئیس بانک مرکزی افغانستان گرفت، که 58 نماینده خواستار استیضاح وی شدند و براساس قانون اساسی افغانستان دلاوری باید برای استیضاح در زمان معین شده از سوی بخش اداری مجلس، حاضر شود.

افضل خان هدو وال، معاون بانک مرکزی افغانستان، بالا بودن حقوق کارمندان این بانک را رد کرد و گفت که بیشترین دستمزد در بانک مرکزی حدود دو هزار دلار است و دلاوری نیز در یک سفر رسمی همراه با وزیر اقتصاد افغانستان در خارج از این کشور به سر می‌برد که قرار است تا چند روز آینده برگردد.

حامد کرزی، نوامبر سال 2011 نورالله دلاوری را که رئیس اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان بود، به عنوان رئیس بانک مرکزی افغانستان به مجلس نمایندگان معرفی کرد.

مجلس نمایندگان به او رای اعتماد داد و تا کنون به عنوان رئیس بانک مرکزی افغانستان فعالیت دارد.

بانک مرکزی افغانستان قبل از آن توسط عبدالقدیر فطرت اداره می‌شد اما آقای فطرت پس از آن استعفا کرد که اعضای مجلس نمایندگان او را وادار کردند نام کسانی را که سبب بروز بحران در کابل بانک شده‌اند، افشا کند و اعلام کند که هر کدام از شرکای کابل بانک، چه مبلغی از سپرده‌های مالی مردم را به صورت غیرقانونی از بانک خارج کرده‌اند.

فطرت که هنگام استعفایش در واشنگتن به سر می‌برد، گفت که او بعد از افشای نام عاملان بروز بحران در کابل بانک، جانش در خطر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.