پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، محققان روز پنجشنبه اعلام کردند که دادن داروهای ضد ویروس اچ آی وی مثبت به نوزادانی که از شیر مادر مبتلا به ایدز استفاده می کنند، خطر مبتلا شدن نوزاد را به این ویروس کشنده کاهش می دهد.
بنا به تحقق منتشر شده در مجله پزشکی «لنست»، به کمتر از ۱.۵ درصد از کودکانی که ویروس اچ آی وی را از مادر گرفته بودند در طی ۱۲ ماه تغذیه از شیر مادر یکی از دو داروی ضد ایدز داده شده است.
این اقدام اولین تحقیق بود که در راستای بررسی اثر بخشی داروهای ضد ایدز برای جلوگیری از انتقال این ویروس به نوزادانی که بیش از ۶ ماه از شیر مادر تغذیه می کنند، صورت می گرفت.
تغذیه کودک از شیر مادر به خصوص در کشورهای فقیر یکی از راه های زنده نگه داشتن نوزاد است اما این روش به طور قابل توجهی موجب انتقال این ویروس کشنده از مادر به نوزاد می شود.
یافته های اخیر حاکی از آن است که خطر انتقال این ویروس که موجب ایدز می شود در کنار مزایای بیشمار تغذیه از شیر مادر وجود دارد.
سازمان بهداشت جهانی(WHO) به زنانی که دارای ویروس اچ آی وی هستند به خصوص در کشورهای توسعه یافته توصیه می کند، تغذیه کودکان خود را دست کم ۱۲ ماه با شیر مادر تامین کنند زیرا این کار بهترین راه برای اجتناب از بیماری های جدی همچون اسهال و ذات الریه است.
زمانی که مادرهای از داروهای ضد ایدز جهت کنترل عفونت ویروس اچ آی وی استفاده می کنند، خطر انتقال ویروس را به ۰.۲ درصد در هر ماه می رسانند که در پی ۱۲ ماه شیر دهی به ۲.۴ درصد می رسد.
بنا به گزارش تحقیقات اخیر که در روز پنجشنبه منتشر شد، به نوزادانی که دارو به صورت مستقیم داده شده بود خطر احتمال انتقال ویروس به ۱.۵ درصد رسیده است. این تحقیقات بر روی ۱۲۰۰ کودک در بورکینافاسو، آفریقای جنوبی، اوگاندا و زامبیا صورت گرفته است.
این مطالعه پیش از آنکه ارگان های بهداشتی سازمان ملل تصمیم بگیرد به همه بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی با صرف نظر از سطح سلول های ایمنی در بدنشان و میزان پیشرفت این ویروس، صورت گرفت.
درمانهای پیشین برای سطح حدود ۳۵۰ سلول در هر میلیمتر مکعب توصیه شده بود در حالی که این میزان در یک فرد سالم ۵۰۰ الی ۱۲۰۰ سلول در هر میلیمتر مکعب است.
محققان دو دارو را بر روی نوزادان به صورت مستقیم آزمایش کرده اندو متوجه شده اند هر دو به یک میزان موثر هستند.
درمانهای موجود به مردم کمک می کنند تا مدت طولانی تری سالم زندگی کنند و بروز علائم بیماری را به تاخیر بیاندازند اما این این درمان ها بیماری ایدز را درمان نمی کنند.
بسیاری از مردم در جوامع فقیر به دارو های زندگی بخش و واکسن های جلوگیری کننده دسترسی ندارند.
نویسندگان این تحقیق اظهار کردند: یافته های جدید افزایش جلوگیری ابتلا نوزاد به این ویروس را نشان می دهد. لازم است مادران را مطلع کنند تا از این خطر انتقال ویروس از طریق شیردهی جلوگیری شود و هر چه سریعتر به درمان کودکان بپردازند.
بنا به تخمین های سازمان ملل ۳۹ میلیون نفر بر اثر بیماری ایدز تا کنون جان باخته اند. همچنین ۳۵ میلیون نفر امروزه با این ویروسی که سیستم ایمنیشان را ویران کرده است، زندگی می کنند.
عکس: خبرگزاری فرانسه
مترجم: گلناز سادات غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.