استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) فرمود «حسن و حسین دو امام و پیشوای امتند، چه پیکار و جهاد کنند و یا به طور علنی درگیر نشوند و به صورت مخفی و تقیه عمل کنند»، گفت: صلح امام حسن‌(ع) مورد تأیید قرآن، فرصت‌ساز و قهرمانانه‌ترین نرمش تاریخ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا با تبریک فرا رسیدن میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی‌(ع) به بیان جایگاه والای آن حضرت در نگاه آیات و روایات پرداخت.

وی با اشاره به آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»، گفت: امام حسن مجتبی‌(ع) از برجسته‌ترین و زیباترین مفهوم‌ها برای آیات امامت در قرآن کریم است و آن حضرت نه تنها در آیه تطهیر و مباهله نقشی سترگ و برجسته دارد، بلکه در صدر فهرست همه مؤمنان شایسته‌ای است که خداوند متعال آنان را در قرآن به «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ...» خطاب قرار داده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اهل بیت‌(ع) الگو و نمونه تقوا و فضیلت در مفاهیم قرآن هستند و در این فهرست، امام حسن مجتبی‌(ع) جایگاه درخشان و منحصر به فردی دارد، افزود: امام حسن‌(ع) یکی از مفاهیم برجسته آیات بهشت و رحمت است که در سخن پیامبر اکرم‌(ص) این‌گونه می‌آید «الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة».
امام حسن مجتبی‌‌ نمونه، جلوه و نماد قرآن کریم
وی با بیان این‌که قرآن کتابی صامت است و اهل بیت‌(ع) قرآن ناطق، فهم قرآن صامت را به غیر از مسیر قرآن ناطق امکان‌پذیر ندانست و گفت: اهل بیت‌(ع) و امام مجتبی‌(ع) استاد فهم قرآن هستند و قرآن بدون اهل بیت‌(ع) معنا پیدا نمی‌کند، بنابراین امام حسن‌(ع) نمونه،‌ جلوه و نماد قرآن و از آن جدایی ناپذیر است.
حجت‌الاسلام گلزاده در ادامه به جریان صلح امام حسن‌(ع) با معاویه اشاره کرد و با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) فرمود «حسن و حسین دو امام و پیشوای امتند، چه پیکار و جهاد کنند و یا به طور علنی درگیر نشوند و به صورت مخفی و تقیه عمل کنند»، تصریح کرد: صلح امام حسن‌(ع) مورد تأیید قرآن، فرصت‌ساز و قهرمانانه‌ترین نرمش تاریخ است.
پاسخ به شبهه عدم ذکر نام ائمه اطهار‌ در قرآن کریم
وی همچنین با ابراز تأسف بر شبهات غیرعقلانی نااهلان وهابی که در پس آن، شیطنت، مکر، حیله و تخریب وجود دارد اما عقلانیتی وجود ندارد، به یکی از شبهات مطرح شده درباره اهل بیت‌(ع) و امام حسن مجتبی‌(ع) مبنی بر این‌که اگر اهل بیت‌(ع) حق هستند، چرا نامشان در قرآن نیامده است، پاسخ داد.
این متخصص در حوزه ادیان، فرق و مذاهب با طرح این سؤال که نام کدام یک از خلفای راشدین در قرآن آمده است، خطاب به شبهه‌کنندگان گفت: شما با خشونت طلبی، تحجر و کج فهمی که از اسلام معنا کردید، آبروی پیامبر اکرم‌(ص) را بردید، رفتار شما در دنیای کنونی فقدان عقلانیت، ‌تحجر و خشک مغزی است.
وی افزود: در پاسخ دوم به شبهه وهابیت باید گفت که قرآن چقدر اسامی یاران پیامبر اکرم‌(ص) را مطرح کرده است که شما مدعی کجایی این اسامی در قرآن هستید، قرآن به اسامی روزگار پیامبر نپرداخته است، البته اسم ابی لهب در قرآن آمده، اما ببینید که چه قضاوتی درباره او کرده است.
حجت‌الاسلام گلزاده با بیان این‌که همه اسامی مطرح شده در قرآن کریم ناظر بر گذشته است و قرآن نسبت به حال و نسبت به احزاب اسلام به اسم سخنی نمی‌گوید، اظهار داشت: مگر در قرآن نیامده است که هر آنچه پیامبر گفت بپذیرید و هر آنچه نفی کرد ترک کنید، پس با این همه روایات که پیامبر اکرم‌(ص) در شأن اهل بیت‌(ع) به اسم معین گفت چه کردید.
مظلومیت ائمه اطهار‌‌ تا مرز انکار خورشید
وی با اشاره به آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمْ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»، گفت: مفسر و صحابی در عالم اسلام، مصداق این آیه را غیر از امام علی‌(ع) گزارش نکرد و هیچ جنی نگفت که مصداق آیه «لیلة المبیت» غیر از امام علی‌(ع) است و قرآن امام علی‌(ع) را که در آن شب جای پیامبر اکرم‌(ص) خوابید به بهترین شکل ممکن تحسین کرد.
مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: زعامت، امامت و خلافت مسلمانان براساس قرآن برای غیر از امام علی‌(ع) ممنوع است، چراکه در آیه 55 سوره مائده مصداقی که رخ داده غیر از امام علی‌(ع) نیست و در این آیه بر امامت آن حضرت تصریح شده است، اما مظلومیت ائمه اطهار‌‌(ع) تا مرز انکار خورشید ادامه دارد.
وی با بیان این‌که وهابیان مانند اجدادشان بنای دانستن ندارند و نفاق عجیبی بر آنان حکمفرما شده است، ابراز داشت: امام علی‌(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین‌(ع)، فاطمه زهرا‌(س) و سایر ائمه طاهرین‌(ع) به ویژه مهدی موعود منتظر(عج) مورد تصریح قرآن هستند که ذکر نام آنان با اوصاف و ویژگی انجام پذیرفته است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.