کامرون:

پرونده نقش انگلیس در جنگ عراق منتشر شود

نخست وزیر انگلیس خواستار انتشار گزارش مربوط به نقش کشورش در جنگ سال 2003 میلادی عراق شده و گفت: از این همه تأخیر به شدت خسته و مأیوس شده‌ ام.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های انگلیسی اخیرا گزارش دادند، بستگان سربازهای انگلیسی که در عراق کشته شدند، تهدید کرده‌اند که از سر جان چیلکات، رئیس کمیته تحقیقات در خصوص جنگ عراق به خاطر تاخیر در انتشار گزارش نهایی شکایت خواهند کرد.
این گروه از بستگان سربازهای کشته شده در عراق انتظار دارند این گزارش‌ تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شود، در غیر این صورت از چیلکات شکایت خواهند کرد. در همین راستا دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفت: حرف من این است شما در حال حاضر زمان زیادی دارید، باید به کارتان ادامه دهید و پیشروی کنید و تاریخی دقیق را برای انتشار این گزارش مشخص کنید. کامرون اذعان کرد، از آنجایی که این یک تحقیق مستقل است این قدرت را ندارد تا دستور انتشار این گزارش را صادر کند، با این حال بر لزوم انتشار این گزارش تاکید کرده و گفت: والدین افراد کشته شده در عراق می‌خواهند تا پیش از فوت خودشان پاسخ‌ها را بدانند. در نتیجه آن‌ها به شدت خسته شده‌اند و من نیز از این همه تاخیر مایوس شده‌ام. گزارش مربوط به انگلیس در جنگ عراق موسوم به گزارش چیلکات از سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شده و انتظار می‌رفت گزارش کامل تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شود. اما در فوریه سال جاری میلادی چیلکات اعلام کرد، انتشار این گزارش به خاطر علنی شدن مکالمات میان تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس و جورج واکر بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا به تعویق می‌افتد. چیلکات به گستردگی و پیچیدگی این گزارش به عنوان دلیل دیگر این تاخیر اشاره کرد. انگلیس یکی از اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا بود که پس از متهم کردن صدام، دیکتاتور وقت عراق به حمایت از تروریسم و داشتن تسلیحات کشتار جمعی به عراق حمله کرد اما بعدها مشخص شد که این ادعا به خاطر ترجمه نامناسب اسناد جعلی نادرست بوده است. براساس گزارش وزارت دفاع انگلیس ۱۷۹ سرباز انگلیسی در جنگ عراق کشته شدند. منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید