محمد رجائی نژاد

عصر روز چهارم خرداد 1358، دو نفر با مراجعه به منزل آیت الله هاشمی رفسنجانی با این ادعا که حامل نامه ای از جانب یکی از مقامات مملکتی برای ایشان می باشد، اجازه حضور و ملاقات خواسته و داخل منزل شدند. در حالی که محافظی در منزل ایشان ندیدند، برنامه ترور را عملیاتی کردند، ولی ناکام مانده و گریختند. آقای هاشمی هم که مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد.

امام خمینی با اطلاع از این حادثه، در 5 خرداد 58، پیامی بسیار جالب، ظریف و ماندگار در تاریخ انقلاب خطاب به آیت الله هاشمى رفسنجانی صادر کردند. بعد از 34 سال از آن حادثه و با توجه به مسائل و حوادث فعلی جامعه، بازخوانی و پرداختن به زوایای این پیام، مهم خواهد بود.‏ چرا که با بررسی تمام پیام ها و نامه های حضرت امام که بعد از انقلاب نسبت به یاران و مبارزان و اشخاص انقلابی صادر کرده اند، این پیام به لحاظ محتوا کاملاً استثناء می باشد.

نخست متن کامل پیام امام خمینی:

«بسم الله الرحمن الرحیم‏

جناب حجت الاسلام مجاهد متعهد، آقاى هاشمى عزیز

مرحوم مدرس که به امر رضا خان ترور شد، از بیمارستان پیام داد: «به رضا خان بگویید من زنده هستم.» مدرس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمى زنده است چون نهضت زنده است.

امریکا و دیگر ابرقدرتها بدانند ملت ما زنده است. اجتماعات عظیم این دو-سه روز شاهد زنده بودن انقلاب است. اینان با این تلاشهاى احمقانه نمى توانند انقلاب اسلامى ما را ترور کنند؛ نمى توانند شخصیت انسانى- اسلامى مطهرى و هاشمى را ترور کنند؛ هر چند ترورها حساب شده و سازمان یافته باشند و از لابه لاى آنها جاى پاى ابرقدرتها و جنایتکاران بین المللى به چشم بخورد.

ملت با تمام قوا باید در مقابل دسیسه ها مقاومت کنند، توطئه ها را بشکنند؛ با کمال مراقبت انقلابى این جنایتکاران را شناسایى کنند و به دادگاههاى انقلابى معرفى کنند. پاسداران انقلاب و رؤساى آنان موظفند از این شخصیتهاى ارزنده انقلابى حفاظت کنند و رفت و آمدهاى مشکوک را تحت نظر بگیرند؛ اگر چه خود آنان راضى نباشند. ملت بزرگ اسلامى مصمم است به نهضت اسلامى خود ادامه دهد، و اجازه دخالت خیانتکاران را در کشور خود ندهد. ما ملتهاى بزرگ اسلامى را به همکارى در این نهضت اسلامى ایران دعوت مى کنیم.

باید دست جنایتکاران از ممالک اسلامى و از عموم مستضعفین قطع شود، و وعده الهى به همت اقشار ملتهاى اسلامى تحقق یابد. من به آقاى هاشمى- فرزند برومند اسلام تبریک مى گویم که در راه هدف تا نزدیک شهادت به پیش رفت. و سلامت و ادامه خدمت ایشان را از خداى تعالى خواستارم. و السلام علیه و على عباد اللَّه الصالحین.

روح الله الموسوی الخمینى‏. (صحیفه امام، ج‏7، ص 495)

تحلیل محتوایی این پیام فرصت مناسب می خواهد و کارشناس مجرب، لذا فقط به نکات مهم پیام اشاره می شود:

1ـ به نظر می رسد، حضرت امام در این پیام با ظرافت خاصی آیت الله هاشمی رفسنجانی را با آیت الله شهید مدرس مقایسه کرده اند.

2ـ همچنین اشاره به یک سنت تاریخی که: «مردان تاریخ تا آخر زنده هستند.» آقای هاشمی را هم از این طیف از مردان تاریخ دانسته و معتقدند که ولو عده ای بخواهند به لحاظ شخصیتی و فیزیکی ایشان را ترور نمایند و از صحنه خارج کنند، اما شخصیت ایشان به گونه ای است که به اهداف خویش نخواهند رسید و او زنده تاریخ خواهد ماند.

3ـ در جمله بعدی ترور شخصیت هایی مثل شهید مطهری و آقای هاشمی را ترور انقلاب دانسته و معتقدند کسانی که در پی به شهادت رساندن و ضربه زدن به این بزرگان هستند، در اصل قصدشان ضربه به انقلاب و نظام است. «اینان با این تلاشهاى احمقانه نمى توانند انقلاب اسلامى ما را ترور کنند؛ نمى توانند شخصیت انسانى- اسلامى مطهرى و هاشمى را ترور کنند.»

4ـ تأکید حضرت امام بر این نکته که: «بدخواهان باید بدانند هاشمى زنده است چون نهضت زنده است.» این جمله نقش و تأثیرگذاری آقای هاشمی در حیات و استمرار انقلاب را نشان می دهد، اینکه حلقه اتصال نهضت و هاشمی به درجه ای است که حیات هاشمی با حیات انقلاب رقم می خورد. اگر یکی از آن دو ضربه ببینند و به خطر بیفتند، دیگری نیز ضربه دیده و به خطر خواهد افتاد.

5ـ امام می فرماید: «اجتماعات عظیم این دو- سه روز شاهد زنده بودن انقلاب است.» در اصل نظر حضرت امام این است که حیات و استمرار انقلاب به اجتماع و حضور مردم در صحنه بستگی دارد و بس! نه به نیروی نظامی و انتظامی و امنیتی و ...

6ـ در قسمتی دیگر از پیام حمله به هاشمی و دیگر یاران انقلاب و ترور فیزیکی و شخصیتی آنان را حساب شده و سازمان یافته می دانند که با اهداف خاصی صورت می گیرد. همچنین دست ابرقدرتها را هم در این دسیسه بی ربط نمی دانند و لذا ادامه می دهند: «از لابه لاى آنها جاى پاى ابرقدرتها و جنایتکاران بین المللى به چشم بخورد.»

حال وظیفه ملت در برابر این توطئه ها چیست؟

حضرت امام به این امر نیز اشاره کرده و رهنمود می دهند که:

تمام اقشار ملت با تمام قوا و در حد توان و بضاعت باید در مقابل این دسیسه ها و شیطنت ها بایستند و مقاومت کنند. گول نخورده و مأیوس و مقهور نشوند. توطئه ها را بشناسند و بشناسانند و به یاری حق توطعه ها را بشکنند و افشا نمایند.

بخصوص کسانی که در انقلاب و نهضت همراه این بزرگان و چنین شخصیت هایی بودند و مطلع هستند، نباید ساکت و تماشاگر باشند، بلکه به وظیفه خود عمل نمایند و با کمال دقت این جنایتکاران و خیانت کارانی را که در صددند با ترور فیزیکی یا شخصیتی سران و بنیانگزاران نظام جمهوری اسلامی به نهضت ضربه بزنند، شناسایى کنند و به مردم معرفى نمایند.

حضرت امام این حمله ها و ترورهای کور نسبت به شخصیت های انقلابی و ریشه دار را همچون مقام شهادت که لایق هرکسی نمی شود، و نشان از نقش مهم آنان دارد، ارزشمند و مهم تلقی کرده و به آقای هاشمی تبریک می گویند و سلامت و ادامه خدمت ایشان را از خداى تعالى خواستار می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.