یادگار گرامی امام با گرامیداشت یاد برادر ارشد امام خمینی مرحوم آیت الله پسندیده، گفت: فکر نمى کنم امام براى کسى همانند ایشان احترام قائل بوده باشند. همانطور که میزان تکریم آن مرحوم نسبت به امام کم نظیر بود و این در حالى بود که در موارد بسیارى نظر سیاسى ایشان و زاویه نگاهشان با امام متفاوت و مغایر بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در صفحه اینستاگرام نوشت:
امروز سالروز درگذشت آیت الله سید مرتضى پسندیده برادر بزرگ و ارشد حضرت امام است. مرحوم پسندیده صبح ٢٢ آبان ١٣٧٥ بعد از چند روز اقامت در بیمارستان و در پى شکستگى لگن به رحمت خدا پیوست. من قم بودم و سحرگاه مرا مطلع کردند. ایشان سالهاى آخر عمر را در جماران و در مجموعه بیت و دفتر امام ساکن بودند و این توفیقى بود که بعد از رحلت پدرم هر هفته خدمتشان مى رسیدم. امسال، سالروز وفات ایشان با درگذشت دختر گرامى و محترمه ایشان همراه شده است. امید است خداوند آن مرحوم و صبیه مرحومه شان را غریق رحمت واسعه خویش گرداند٠
خدا بر درجات امام و ایشان بیافزاید، فکر نمى کنم امام براى کسى همانند ایشان احترام قائل بوده باشند. همانطور که میزان تکریم آن مرحوم نسبت به امام کم نظیر بود و این در حالى بود که در موارد بسیارى نظر سیاسى ایشان و زاویه نگاهشان با امام متفاوت و مغایر بود.
بعد از تبعید امام به ترکیه و بعد هم به نجف،ایشان فردی خطرناک برای حکومت پهلوی شناخته می‌شود و بارها در دادگاه محاکمه شده و سرانجام به خمین تبعید مى شوند اما چندی بعد بی‌توجه به تبعید، خمین را به مقصد قم ترک کرده و فعالیت‌هایشان را ادامه مى دهند تا آنکه به دلیل برپایی مراسم سوگواری در منزل حضرت امام دستگیر و دوباره به خمین تبعید مى شوند. بعد هم براى مدت سه سال به شهر کویرى انارک تبعید مى گردند. امام در نامه هاى خویش از ایشان با عنوان «آقا» یاد مى کنند.
مرحوم یادگار امام در باره شخصیت ایشان گفته اند:" حضرت آیت الله پسندیده را امام در حکم پدر خود می دانستند و بارها به من فرموده بودند که اگر ایشان نبود من نمی توانستم درس بخوانم و شدیدا به ایشان احترام می گذاشتند به حدی که وقتی امام از پاریس آمدند،آقای پسندیده در هواپیما امام را ملاقات کردند. وقتی خواستند از هواپیما پیاده شوند امام گفتند من جلوتر از آقای پسندیده نمی روم. اوضاع به هم خورد. من پیشنهاد کردم من با آقای عمو می روم در سالن فرودگاه، بعد بر می گردم با جنابعالی می روم که مورد قبول واقع شد. "
بى تردید مرحوم آیت الله پسندیده حق بزرگى بر گردن امام و انقلاب امام داشتند و بسیار کم لطفى است که کمتر به نقش آن مرحوم اشاره مى شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.