پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) - 2

محمد سلامتی:وحدت حول محور اندیشه های امام یک ضرورت است

یکی دیگر از نکاتی که ضرورت تببین اندیشه های امام(س)را آشکار می کند این است که اندیشه های آن حضرت تنها به ایران اختصاص ندارد بلکه برای کلیه ی جوامع موثر و مفید است حتی اگر جامعه ای مسلمان نباشد .چرا که اندیشه های اسلامی عام است و با فطرت انسانی مطابقت دارد و بنابراین تنظیم و ارائه آنها می تواند مشی مناسبی را تقدیم روشنفکران و توده ها مردم کند،به ویژه مردم کشورهای مسلمان بیشتر می توانند از اندیشه ها و تفکرات حضرت امام بهره‌مند شوند چرا که انس بیشتری با مفاهیم اسلامی دارند.

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران وحدت را نیازاساسی کلیه جوامع بشری عنوان کرد و گفت: تمام تلاش حضرت امام (س)این بود که وحدت درجامعه حاکم وروز به روز تقویت شود و عناصر،اقشار و احزاب مختلف با سلایق گوناگون در عرصه ی اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشند.
محمد سلامتی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س)خاطرنشان کرد:دو ضرورت اقتضاء می‌کند که اندیشه های امام را تدوین کرده ومورد تاکید قرار دهیم ،یکی آنکه اندیشه های ایشان از همان ابتدا مورد پسند مردم قرار گرفت و دیدند که این اندیشه ها در واقع همان آرمانهای آنان است وبه همین دلیل خواهان تحقق و پیروزی این اندیشه ها بودند .در این راستا باید دقیقا مشخص شود که امام چه می خواستند و هر حرکتی که در جهت خلاف آن است مشخص و از آن ممانعت شود.
وی ادامه داد:امام سخنگوی توده های میلیونی جامعه بودند و لب خواست ها و آرمانهای مردم را مطرح می کردند.این خواسته ها درشعار استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی نمایان شد.دیگر اینکه نظامی حاکم شود که با معیارهای اسلامی حکومت کرده و عدالت و اخلاق اسلامی را رعایت کند و در جامعه تحقق بخشد.
سلامتی با تاکید بر این که "لازم است در دو حوزه برخورد با اندیشه حضرت امام(س) مورد ارزیابی قرار بگیرد" گفت:اولا باید دید که اندیشه های امام (س) تا چه حد تحقق یافته ودیگر اینکه جامعه و مسوولان چقدر به این اندیشه نزدیک شده یا از آن فاصله گرفته اند و در واقع محکی باشد برای ارزیابی کار مسئوولین .
وی افزود:یکی دیگر از نکاتی که ضرورت تببین اندیشه های امام(س)را آشکار می کند این است که اندیشه های آن حضرت تنها به ایران اختصاص ندارد بلکه برای کلیه ی جوامع موثر و مفید است حتی اگر جامعه ای مسلمان نباشد .چرا که اندیشه های اسلامی عام است و با فطرت انسانی مطابقت دارد و بنابراین تنظیم و ارائه آنها می تواند مشی مناسبی را تقدیم روشنفکران و توده ها مردم کند،به ویژه مردم کشورهای مسلمان بیشتر می توانند از اندیشه ها و تفکرات حضرت امام بهره‌مند شوند چرا که انس بیشتری با مفاهیم اسلامی دارند.
دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران همچنین گفت: چند سال است مدام تذکر داده می شود که دیدگاه های امام در موارد به دست فراموشی سپرده شده و در موارد دیگری توسط گروهی بر خلاف آن عمل می شود . آنها کسانی هستند که با ادعای پیروی از خطا امام،با یاران ایشان ،برخود ناشایستی دارند و اساسا با هر تفکری که رگه هایی از اندیشه ی امام در ان باشد،؛مخالفت می کنند ومتاسفانه پس از رحلت امام،گروهی که هیچ سنخیتی با حضرت امام(س)و دیدگاه های ایشان نداشتند فرصتی یافتند که دیدگاه های به اصطلاح ضد امام خود را مطرح و به آن ها جامعه عمل پوشانند.با این اوصاف مقطع اصلی تببین اندیشه های حضرت امام(س)بیش از پیش مورد نیاز است تا خط و راه امام (س)با تفکر و راه مخالف ایشان مشخص شود.
سلامتی با بیان اینکه کلیه دستورات اسلام بر چهارچوب علم پایه گذاری شده تاکید کرد:این که حرکت و رفتار بشر باید عاقلانه ومبتنی بر مفاهیم علمی باشد مورد پذیرش اسلام است و در عصر فعلی که علم به سرعت در حال پیشرفت است ،جامعه و مسئولان باید از علم گذشته و حال،در جهت اعتلای جامعه بهره مند شوند و این امر برای هر جامعه یک ضرورت ونیاز است و البته علاوه بر علم،استفاده از نیروهای انسانی از هر قشری در جامعه یک شرط مهم است در غیر اینصورت،لطمه ای به جوامع انسانی وارده شده و پیشرفت را دچار کندی می کند.
وی با بیان اینکه عقل،علم مدیریت ودیدگاه های اسلامی و انقلابی اقتضاء می کند که از همه ی نیروهای انسانی کشور استفاده شود افزود:شرط مهم بهره گیری از نیروهای جامعه مفاهمه و اعتماد متقابل است که البته جز در سایه ی وحدت ملی محقق نمی شود واین به خصوص یکی از مسئولیت های اصلی حاکمان است واجازه ندهند هر موضوع کوچکی به اختلاف کشیده بشود.اگر هم اختلاقی پدید آمد باید سریع آن را حل کنند تا وحدت ملی آسیب نبیند. اگر این امر تحقق یابد توانایی و قدرت و نیز بردباری و منش مبتنی بر عقل آنان را نمایان می کند .
وی ادامه داد:تمام تلاش حضرت امام (س)این بود که وحدت درجامعه حاکم باشد وسعی داشتند به گونه ای جامعه را هدایت کنندکه این وحدت روز به روز تقویت شود و عناصر،اقشار و احزاب مختلف با سلایق گوناگون در عرصه ی اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشند.
دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ،با تاکید بر اینکه وحدت حول محور اندیشه های امام یک ضرورت است،گفت: متاسفانه امروز در جامعه،دو دستگی بوجود آمده کسانی که در قدرت هستند به جای آنکه سعی در از بین بردن تضادها داشته باشند و هر از گاهی جو التهابی ایجاد می کنند که به وحدت و همدلی مردم لطمه می زند و به همین دلیل،توجه دوباره و بازخوانی فرمایشات امام حول محور وحدت و نیز وحدت حول محور اندیشه های امام یک نیاز اساسی است.
سلامتی وحدت را نیاز اساسی تمام جوامع بشری دانست ودرپایان خاطر نشان کرد:مسئولین ودست اندرکاران باید درجهت وحدت حرکت کنند تا کشور در جهت رشد وتعالی پیش برود و این نکته باید مد نظر نیروهای گوناگون سیاسی واجتماعی و نیز محور سازندگی جامعه قرار بگیرد .
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.