پروژه صد میلیون دلاری برای کشف موجودات فضایی

پروژه‌ای با سرمایه‌ای هنگفت به راه افتاده تا پاسخی برای این پرسش بیابد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، دانشمندان پروژه‌ای ۱۰ ساله با سرمایه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار آغاز کرده اند تا نشانی از آثار حیات و موجودات هوشمند فضایی در دیگر نقاط کیهان کشف کند.
این پروژه Breakthrough Initiatives نام دارد و هدایت آن را اخترشناسان برجسته‌ی جهان عهده‌دار هستند.
استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور بریتانیایی، از پشتیبانان این پروژه است.
او روز (۲۰ ژوئیه) در مراسم راه‌اندازی این پروژه گفت: «ما بر این باوریم که حیات بر کره‌ی زمین بطور خودجوش و ناگهانی شکل گرفته است. از این رو باید در دیگر نقاط این کهکشان بی‌پایان نیز اثری از حیات وجود داشته باشد. ما زنده‌ایم، ما هوشمندیم و باید بدانیم».
فرانک دریک و جفری مارسی از جمله شخصیت‌ها و کارشناسان صاحبنامی هستند که در اجرای این پروژه شرکت جسته‌اند. فرانک دریک یکی از پیشگامانی است که رویای یافتن موجودات غیرزمینی با کمک ابزارهای مدرن را در سر داشته و دارد.
به‌کارگیری پیشرفته‌ترین ابزارها
برای پیشبرد این پروژه و رصد کردن کهکشان، قرار است دو دستگاه از قوی‌ترین و بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان به کار گرفته شوند؛ یکی تلسکوپ گرین بنک در ویرجینیای غربی و دیگری تلسکوپ پارکس در نیو سات ولز استرالیا.
گفته می‌شود که منطقه و سرعت جستجو به مراتب وسیع‌تر و بیشتر خواهد بود. قرار است که حدود یک میلیون ستاره، راه شیری و حدود یکصد کهکشان دیگر در طیف‌های رادیویی گسترده اسکن شوند تا بتوان از این راه گامی دیگر به کشف موجودات فضایی دیگر نزدیک شد.
داده‌هایی که در چارچوب این پروژه جمع‌آوری می‌شوند، در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. به گفته‌ی یوری میلنر، سرمایه‌گذار و بنیانگذار این پروژه، "فناوری اکنون تا آنجا پیشرفت کرده که می‌توان جستجوی نشانه‌های موجودات هوشمند فضایی را بر یک ساختار استوار علمی بنا کرد".
آیا این پروژه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ کارشناسان در آغاز این ابتکار عمل، پاسخی روشن برای این پرسش ارائه نکرده‌اند. درخور توجه آنکه به اعتقاد استیون هاوکینگ، حتی ناکامی این کاوشگری نیز نتایجی جالب به دست خواهد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید