ربات جراحی «سینا» رونمایی شد/ کاهش دوره نقاهت بیمار

در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۵، ربات جراحی سینا که یک سیستم پیشرفته جراحی از راه دور است، رونمایی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ربات جراحی سینا که به نام ابوعلی سینا نام‌گذاری شده و با ربات داوینچی آمریکایی برابری می کند، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری، مدیرکل تجاری‌سازی فناوری و نوآوری معاونت علمی، رئیس مرکز همکاری های فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

فرزام فرهمند، مدیر طرح ربات جراحی سینا در جمع خبرنگاران گفت: ربات جراحی سینا دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک قادر به کنترل و هدایت جراحی است.

وی ادامه داد: جراح در کنار این ابزارها می تواند با استفاده از یک مانیتور تصویر وی را مشاهده و از طریق یک پدال نمای جراحی را کنترل کند.

مدیر طرح ربات جراحی سینا همچنین افزود: نیروهایی که به ابزار جراحی وارد و به بدن بیمار منتقل می‌شوند با استفاده از ربات های کوچک این دستگاه قابل اندازه‌گیری هستند و در نهایت جراحی با دقت و کیفیت بالاتری انجام می شود.

فرهمند تصریح کرد: با استفاده از ربات جراحی سینا میزان آسیب به بافت های سالم به هنگام جراحی به حداقل می رسد. از این رو بیمار آسیب کمتری خواهد دید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر عمل جراحی با استفاده از این دستگاه انجام گیرد، دوره نقاهت بیمار و خون‌ریزی به هنگام جراحی کاهش پیدا می کند.

مدیر طرح ربات جراحی سینا با بیان اینکه تاکنون دو تست حیوانی بر روی دو گوسفند انجام گرفته است، گفت: این دستگاه تا مرحله تست های حیوانی پیش رفته و اکنون در حال اخذ مجوزهای لازم است تا وارد تست‌های انسانی شود.

فرهمند اظهار داشت: برای ورود به جراحی های بالینی ابتدا باید بر روی جسد انسان و بعد بر روی انسان زنده مورد تست قرار گیرد تا بتوانیم آن را بعد از انجام این تست ها به بیمارستان ها ارائه کنیم.

وی افزود: ربات جراحی سینا بیشتر برای اعمال جراحی ناحیه شکمی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از متداول‌ترین زمینه استفاده از آن جراحی پروستات است.

به گفته مدیر طرح ربات جراحی سینا، ما تنها کشوری هستیم که بعد از آمریکا توانسته ایم به این فناوری دست یابیم.

به گزارش مهر، ساخت ربات جراحی سینا با همکاری دکتر میرباقری، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است.

منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاه تان را بنویسید