پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دکتر مهرداد بقایی متخصص تغییر جنسیت در گفتگو با سایت جماران عنوان کرد

فتوای امام مشکلات افراد دو جنسی را پایان داد

دکتر مهرداد بقایی پزشک بیمارستان اریا که در تغییر جنسیت سابقه ای 7 تا 8 ساله دارد و نزدیک به صد تن از افراد دوجنسه را عمل کرده بر ین باور است که اگر فتوای امام خمینی وجود نداشت قطعا مشکل این بیماران حل نمی شد و پزشکی قانونی اجازه نمی داد تا عمل انجام شود.

*شما به عنوان پزشکی که کار تغییر جنسیت را انجام می دهید بیشتر چه بیمارانی را عمل می کنید ؟
من بیشتر بیمارانی را عمل می کنم که تری سکشوال هستند و دارای اختلالات هویتی می باشند البته من بیشتر عمل مرد به زن را انجام می دهم یعنی مردانی که ظاهر مردانه دارند اما از نظر ذهنی زن هستند. این افراد پس از مشاوره های متعدد جواز تغییر جنسیت را دریافت می کنند تا جسم آنها مطابق ذهنشان تغییر داده شود.

*بعد از تغییر جنسیت مشکل این افراد کامل حل می شود.
تا حدودی این افراد پس ازعمل تغییر جنسیت جسمشان با ذهنشان هماهنگ می شود اما همچنان مشکلاتی برای برگشت به زندگی عادی دارند زیرا این افراد در بسیاری از موارد از خانواده خود طرد شده و خانواده پذیرای این افراد نیست .

*فتوای امام خمینی (ره) در مورد جواز تغییر جنسیت چقدر توانست این مشکل را حل کند.
اگر فتوای امام خمینی مبنی بر مجوز تغییر جنسیت نبود اصلا امکان نداشت که عمل تغییر جنسیت انجام شود. الان پزشکی قانونی وقتی جواز تغییر جنسیت را صادر می کند به فتوای امام خمینی استناد می کند و اگر این فتوا وجود نداشت مشکل این افراد همچنان پابرجا بود و پزشکان نمی توانستند روح و جسم این افراد را با هم هماهنگ کنند .

*هزینه این عمل چقدر است ؟
من تغییر جنسیت را با قیمت پایین تر نسبت به سایر پزشکان انجام می دهم و هزینه عمل جراحی با هزینه بیمارستان 15 میلیون تومان می شود.

*دوره نقاهت این جراحی چقدر می شود .
این بیماران چهار روز در بیمارستان بستری می شوند و بعد از عمل تغییر جنسیت باید یک سری اقدامات زیبایی را انجام دهند. به طور مثال باید روی صورت عمل زیبایی انجام شود تا چهره حالت زنانه پیدا کند یا اینکه روی گردن مردان یک برجستگی وجود دارد که زنان این برجستگی را ندارند و باید تراش داده شود. از طرف دیگر باید موهای زاید با لیزر حذف شوند و اینکه تارهای صوتی عمل شوند تا صدا حالت زنانه پیدا کند.

*این هزینه ها تحت پوشش بیمه هست.
خیر بیمه این هزینه را تقبل نمی کند کما اینکه این افراد اغلب بیمه نیز نیستند.

*این هزینه جدا از عمل تغییر جنسیت است ؟
بله فقط بیمارستان نزدیک به شش میلیون تومان بابت عمل تغییر جنسیت دریافت می کند.

*نهادهای دولتی چقدر هزینه به این بیماران اختصاص می دهند؟
سازمان بهزیستی به هریک از بیماران نزدیک به چهار و نیم تا پنج میلیون بودجه اختصاص می دهد این افراد باید تشکیل پرونده داده و در لیست بمانند تا نوبت آنها شود. البته این پول بعد از عمل به این افراد داده می شود و بسیار اندک است به گونه ای که با این پول نمی توانند کار لیزرموهای بدن را انجام دهند یا اینکه برای آنها پروتزهای سینه گذاشته شود.

*این کار باید با رضایت خانواده انجام شود ؟
نه نیازی به این مساله نیست کما اینکه این افراد به سن قانونی رسیدند واغلب از سوی خانواده طرد شده اند. این عمل با تایید شش روانپزشک و مجوز پزشکی قانونی انجام می شود .

*مردانی که زن می شوند زندگی همچون تمام زنان خواهند داشت ؟
بله این افرد تمام روال زندگیشان مانند زنان دیگر هست و فقط نمی توانند بچه دار شوند.

*شما چه مدت زمانی است که کار تغییر جنسیت انجام می دهید.
حدود هفت تا هشت سال

*تخصص اصلی شما چیست ؟
من جراح عمومی هستم که تخصص فلو شیپ و سوختگی ترمیمی داشته و این عمل را در بیمارستان اریا انجام می دهم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.