آیت الله العظمی سبحانی گفت: امروز که در آغاز ماه مبارک رمضان هستیم، ملت عراق در جنگ با کفار و داعش هستند و امیدواریم که بر دشمنان خود پیروز شوند، البته این چنین خواهد شد، چون از فتوای مرجعیت تبعیت کردند.

به گزارش جماران به نقل از شفقنا، حضرت آیت الله العظمی سبحانی، در نخستین جلسه درس تفسیر خود در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) با اشاره به فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان، گفت: در وصف این ماه بیانات بسیاری از بزرگان نقل شده و جایی برای سخن بیشتر وجود ندارد، ولی همان گونه که پیامبر اسلام(ص) به امام علی (ع) سفارش کردند، مهم ترین عمل در این ماه، حفظ "ورع" یعنی گناه نکردن است.

او افزود: هر مومنی باید در زندگانی خود برای رسیدن به کمال و سعادت سه مرحله را طی کند. مرحله اول مرحله "مشارطه" است. در این مرحله انسان با خود عهد می‌بندد که یک مدت معین و در ادامه زمان بیشتری را گناه نکند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مرحله دوم مرحله "مراقبت و صیانت از حالات روحی مناسب" است که انسان پس از گناه نکردن به آن می رسد.

آیت الله العظمی سبحانی ادامه داد: " مرحله سوم نیز "محاسبه" است. یعنی انسان باید در شبانه روز محاسبه کند که چه اعمالی را انجام داده و کدامیک از آنها خوب یا بد بوده است. مرحوم علامه طباطبائی اتاقی داشتند که هرروز چند بار برای محاسبه به آن اتاق می رفتند و اعمال خود را محاسبه می‌کردند.

آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به رویدادهای بزرگ تاریخی ماه رمضان، گفت: در نهم این ماه حضرت خدیجه(س) رحلت فرمودند که از غم‌انگیز ترین روزها برای پیامبر اکرم(س) بود. در هفدهم این ماه نیز جنگ بدر واقع شده است که از مهمترین فتوحات اسلام است و بشارتی برای همه ما مسلمین است.

او افزود: در جنگ بدر که در ماه مبارک رمضان واقع شد، مسلمانان در مقابل گروهی تا بن دندان مسلح که سه برابر آنها بودند قرار گرفتند، ولی با کمک خدا پیروز شدند. من این فال را بسیار نیکو می‌دانم؛ زیرا امروز که در ماه رمضان هستیم و ملت عراق در جنگ با کفار و داعش هستند. امیدواریم که بر دشمنان خود پیروز شوند و اینچنین نیز می شود انشاءالله؛ زیرا مردم عراق به حرف مرجعیت گوش دادند.

او اظهار کرد: وقتی که سخن مرجعیت محور حرکت مردم قرار گیرد، موفقیت نیز با آنان همراه خواهد بود. ملت عراق بیش از 30سال در رنج رژیم بعث بودند و زمانی که از شر آنها راحت شدند، گرفتار بلایی دیگر شدند و امروز نیز مطمئن هستیم که پیروزی با آنان خواهد بود.

آیت‌الله العظمی سبحانی تصریح کرد: قرآن مائده آسمانی است و باید برای نزول آن جشن بگیریم؛ چون این نزول باعث حیات همه جهانیان شد و ما نیز باید قدر این روز بزرگ را بدانیم. اگر کسی سئوال کند که چرا همه قرآن در روز مبعث نازل نشد باید بگوییم که در روزی که مبعث واقع شد همه قرآن به پیامبر(ص) نازل نشد، بلکه این نزول در ماه مبارک رمضان انجام شد.

او با اشاره به سوره زمر گفت: شناخت مکی و مدنی بودن سوره ها پیش از آن که از راه روایت انجام شود، از راه توجه به مفهوم و اشارات آن سوره انجام می‌شود یعنی سوره ای که در آن بیشتر به توحید پرداخته شده است سوره ای است که در مکه نازل شده است زیرا توحید جز پایه های دین بود نه رویدادهایی پس از استقرار حکومت اسلامی.

او عنوان کرد: برخی سوره زمر را 75آیه و برخی دیگر 72 و 73 آیه ذکر کرده اند که باید گفت این اختلاف رای به دلیل اهمیت دادن به وقف در این آیات است که برخی این وقف ها را یک آیه حساب کردند ولی ماده آن تغییر نکرده.

آیت الله العظمی سبحانی یادآور شد: یکی از اشتباهاتی که عده ای از مفسران در این سوره انجام داده اند آن است که برخی از آیات این سوره را به وحشی نسبت می‌دهند، در حالی که این تفسیر از امویان نشأت گرفت که به دنبال پاکسازی چهره خود بودند؛ زیرا کاری که وحشی انجام داد قابل بخشش نبود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.