گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روایت افغانستان/16

یک فعال سیاسی افغان: طالبان بدون بررسی اسناد جامعه تشیع به آن‌ها هشدار دادند که باید خانه‌های خود را ترک کنند/ فضای مجازی باعث جلوگیری از کوچ اجباری شد

سید حسین هادی رییس کمیته استراتژیک و ارتباطات افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار جماران، کوچ اجباری شیعیان هزاره توسط طالبان را تشریح کرد.

پایگاه خبری جماران: «مردم افغانستان از جامعه جهانی و مسئولان فعلی افغانستان می‌خواهند، با کسانی که خود را منتسب به طالبان می‌دانند و به صورت خودسر عمل می کنند، برخورد کنند. در غیر این صورت مشکلات افغانستان افزایش پیدا می‌کند.».

ما برای کمک به ارائه روایت صحیح از آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد به سراغ زنان و مردان و اهالی فرهنگ و هنر و سیاست و علم این کشور رفته‌ایم.

در این‌باره سید حسین هادی رییس کمیته استراتژی و ارتباطات حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان به خبرنگار جماران در خصوص کوچ اجباری شیعیان می‌گوید: در بعضی مناطق اتفاقات ناگواری رخ داده است و با انعکاس در فضای مجازی باعث واکنش‌هایی از سوی کاربران، جامعه جهانی و سازمان ملل متحد شد. شیعیان برای چند نسل است که در شهرک ولیعصر واقع در منطقه مزار یا بلخ، چند نسل حضور دارند؛ اما متأسفانه عده‌ای خودسر که خود را به طالبان نسبت می‌دهند دست به اقدامات یک جانبه بر اساس مسائل قومی زدند. این مردم شکایت‌های خود را به صورت مکتوب به مسئولان طالبان دادند، اما مقامات طالبان بدون آنکه اسناد جامعه تشیع را مورد بررسی قرار بدهند به آن‌ها هشدار دادند باید خانه‌های خود را ترک کنند، چون این زمین‌ها برای آنان نیست!

وی افزود: در مقابل، ادعای جامعه تشیع این است که ما چندین نسل در آنجا ساکن بوده و به دولت مالیات پرداخت کرده ایم. وقتی این واقعه در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد، نهادهای بین‌المللی و مردم افغانستان نارضایتی خود را اعلام کردند و این امر باعث شد طالبان در عمل ملاحظه کنند و جلوی خودسری‌ها گرفته شود.

فضای مجازی باعث شد طالبان از کوچ اجباری جلوگیری کنند

 هادی از تاثیر فضای مجازی در اتفاقات اخیر افغانستان می‌گوید: متأسفانه این اتفاقات را در ولایت‌های دیگر هم شاهد بودیم و اقوام مختلف از جمله تاجیک و جامعه تشیع مثل دایکندی و بخشی از قندهار تهدید به کوچ اجباری شدند. انعکاس این اخبار در فضای مجازی باعث می‌شود طالبان جلوی افرادی را که بر اساس معیارهای قومی و تعصبات مردم را مجبور به کوچ می‌کنند، گرفته و اجازه ندهند افکار عمومی علیه‌شان شود. زیرا ناامنی‌ و بی‌ثباتی‌ها در افغانستان افزایش پیدا می‌کند و از طرفی نمی‌توانند در فضای بین‌المللی مشروعیت پیدا کنند. از این جهت سران طالبان سعی دارند اگر اتفاقاتی توسط  نیروهای‌شان به صورت خودسر رخ داد، جلوگیری کنند. 

وی ادامه داد: مردم افغانستان از جامعه جهانی و مسئولان فعلی افغانستان می‌خواهند، با کسانی که خود را منتسب به طالبان می‌دانند و به صورت خودسر عمل می کنند، برخورد کنند. در غیر این صورت مشکلات افغانستان افزایش پیدا می‌کند.

تاکید به برادری و دوری از نفاق و دورویی

این استاد دانشگاه با تاکید بر برادری میان اهل تشیع و اهل سنت گفت: با وجود این مشکلات هفته وحدت فرصت خوبی بود تا در ولایت‌های مختلف، جامعه تشیع در کنار اهل سنت مراسم‌های بزرگی برگزار کنند. در کابل و ولایت‌هایی چون قندهار، کندوز پس از حملاتی که در آنجا صورت گرفته بود با تکبیر وارد میدان شدند و حتی در بلخ نهادهای اهل تشیع در کنار اهل سنت قرار گرفتند و تاکید به برادری و دوری از نفاق و دورویی داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.