پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، محمدعلی صدوقی فرزند سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد صدوقی در 24 مرداد ماه سال 1328 در قم متولد شد.

جدّش آیت الله میرزا ابوطالب کرمانشاهی و نسبش به محدث بزرگ شیعه (شیخ صدوق) می‌رسد.

ایشان دوران ابتدائی را در دبستان ادب یزد و سپس بخشی از مقدمات علوم دینی را در مدرسه عبدالرحیم خان یزد گذراند و راهی حوزه علمیه قم شد. وی مقدمات را در مدرسه حقّانی به پایان رساند و دروس سطح را نزد اساتیدی همچون: حضرات آیات شب زنده‌دار، علوی گرگانی، میرزا محسن دوزدوزانی، صدّیقین، اخوان مرعشی، فاضل لنکرانی، سبحانی و ابطحی کاشانی فرا گرفت و در کنار آن به تکمیل دروس روز پرداخت شیخ محمدعلی صدوقی در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات وحید خراسانی، سلطانی طباطبایی و منتظری شرکت کرد.

وی با آغاز نهضت انقلاب اسلامی در کنار پدر بزرگوارش فعالیتهای سیاسی خود را آغاز نمود و برای آگاهی بخشیدن و هدایت مردم به نقاط مختلف کشور سفر کرد. ایشان در زمان تبعید حضرت امام خمینی(س) به پاریس رفته و با پرواز انقلاب (12 بهمن 1357) به همراه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی به ایران بازگشت.

مرحوم صدوقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های اجرایی متعددی را عهده دار شد که برخی از آنها با حکم مستقیم حضرت امام خمینی(س) بود.

مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی، عضویت در شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت شورای عالی قضایی و معاونت دادستان کل کشور و نماینده حضرت امام (س) در نظارت بر انتخابات شورای عالی قضایی برخی از مسئولیتهای آن زنده یاد در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

او پس از شهادت اولین نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی مرحوم شهید دکتر سید رضا پاکنژاد که در واقعه هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید، بعنوان نماینده مردم یزد و بار دیگر در انتخابات دوره سوم و به نمایندگی از مردم تهران راهی مجلس شورای اسلامی شد.

بعد از شهادت شهید صدوقی با حکم امام (س) ریاست بنیاد دینی و فرهنگی صدوق بزرگ به ایشان واگذار و پس از رحلت مرحوم آیت‌الله سید روح الله خاتمی در آبان 1367 به نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه یزد منصوب شد و تا پایان عمر (11 تیر 1390) در این سمت باقی بود.

مکان و زمان عکس: حرم مطهر حضرت امام خمینی(س)،ادای احترام ائمه جمعه سراسر کشور به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی، 06/07/1389

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.