پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشتی به مناسبت عید غدیر؛

دو قدم مانده به صبح

امیرحسین کاکایی

در ترانه معنی دم ز سر مولا زن...   

«روز عید غدیر روزى است که پیغمبر اکرم- صلى الله علیه وآله و سلم- تکلیف حکومت را معین فرمود و الگوى حکومت اسلامى را تا آخر تعیین فرمود که حکومت اسلام نمونه‏‌اش عبارت از یک همچو شخصیتى است که در همه جهاتْ مهذّب، در همه جهات معجزه است. و البته پیغمبر اکرم این را می‌‏دانستند که به تمام معنى کسى مثل حضرت امیر- سلام الله علیه- نمی‌‏تواند باشد لکن نمونه را که باید نزدیک به یک همچو وضعى باشد از حکومت‌ها، تا آخر تعیین فرمودند؛ چنانچه حضرت امیر خودش هم برنامه‌‏اش را در آن «عهدنامه مالک اشتر» بیان فرموده است که حکومت و آن اشخاصى که از طرف ایشان حاکم بر بلاد بودند، تکلیف‌شان در همه جهات چه هست...» (صحیفه‌امام، ج 5، ص 28)

غدیر شناسنامه شیعه است.

غدیر نقطه عطف نمودار تاریخ ماست. حقیقتی شیرین که آفتاب روشنایی‌اش چشم جاهلان به عظمت آن را همواره می‌زند و سبب می‌شود که نتوانند این حقیقت بزرگ را ببینند. سال‌هاست که ما را با نام غدیر می‌شناسند، چون غدیر شناسنامه شیعه است. اما چه کنیم که حقیقت‌ها هرچقدر هم شیرین باشند اما باز هم گاهی اوقات به مزاج عده‌ای تلخ و غیر قابل تحمل است و در نهایت انکار می‌شود.

حقیقت غدیر به قدری فراگیر و بزرگ است که انکار آن بی معنی‌ است اما تحریف یا نادیده گرفتن آن مولد خیلی از مشکلات امروز شده است. غدیر پرچمی است که علی آن را برافراشت تا رستاخیز آخرین موعود و آن موقع است که غدیری دیگر رقم خواهد خورد. علی، اگر همین امروز دوباره بر بلندای بایستی بی آنکه کلامی بگویی همه ما باز هم با تو بیعت می‌کنیم. همین حالا که تنها دو قدم مانده به صبح ولایتت ...

بنگر که خلق را به که داد و چگونه گفت
روزی که خطبه کرد نبی بر سر غدیر
دست علی گرفت و بدو داد جای خویش
گر دست او گرفت تو جز دست او مگیر
ای ناصبی اگر تو مقری بدین سخن
حیدر امام توست و شبر وانگهی شبیر
ور منکری وصیت او را به جهل خویش
پس خود پس از رسول نباید تو را سفیر


ناصر خسرو قبادیانی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.