اقدام پاکبان یزدی نشان می دهد علی رغم یأس و ناامیدی ها، وجدان اخلاقی هنوز در این جامعه زنده است و تعابیری چون «نابودی اخلاق» و «مرگ انسانیت» دور از واقع است.

پایگاه خبری جماران: در خبرها بود که یک پاکبان یزدی با دیدن کیف پولی حاوی 511 میلیون تومان وجه نقد آن را به صاحبش برگردانده است.

این اقدام از چند جنبه شایسته تقدیر بوده و باید ترویج و تبلیغ شود:

1-نشان می دهد علی رغم یأس و ناامیدی ها، وجدان اخلاقی هنوز در این جامعه زنده است و تعابیری چون «نابودی اخلاق» و «مرگ انسانیت» دور از واقع است. اگر پاکبان یاد شده آن کیف پول را در جیبش می گذاشت احتمالا کسی متوجه آن نمی شد، ولی اینکه به خود اجازه چنین کاری نمی دهد نشانه وجود نظارت درونی قوی یعنی وجدان و اخلاق و انسانیت است.

2-این فرد از یک قشر محروم و کم برخوردار جامعه است. حقوق بالا و تسهیلات ویژه دریافت نمی کند. در مقابل، وضع اقتصادی جامعه هم با تورم بالا به خصوص در اقلام خوراکی نیازی به بازگویی ندارد. در چنین بستری، رفتار او به طور ویژه تری نشان گر انسانیت و وجدان اوست. او نگفت، «این پول های کلان حق من و امثال من است و اگر آن را بردارم حق خودم را از این جامعه نابرابر برداشته ام» و جملاتی از این قبیل. یعنی حس انتقام و نفرت و خودمحوری در او وجود نداشته است.

3-او هیچ وعده قبلی برای دریافت مژدگانی دریافت نکرده بود و تصوری از اینکه رساندن حق به صاحب آن چه پاداشی جز رضایت الهی در پی خواهد داشت، در ذهن نداشته است. حتی می توانست بی خیال نسبت به کیف مکشوفه شود و آن را به کناری بیندازد. ولی چنین نکرد و با احساس مسئولیت آن را به صاحبش برگرداند.

مواردی چون این پاکبان شریف یزدی قبلا بارها در رسانه ها معرفی شده اند. طبعا مطالعه جامعه شناختی روی چنین افرادی که علی رغم محرومیت و تنگدستی از چنین وجدان اخلاقی بالایی برخوردار هستند، امری ضروری است.

حجم ویدیو: 4.10M | مدت زمان ویدیو: 00:02:17
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی پاکبان یزدی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.