پایگاه خبری جماران: وقتی به حوزه های کنکور می روید، پدران و مادرانی را می بینید که در اطراف حوزه با آشوبی در دل، چشم به راه امتحان فرزنداشان هستند.عده ای دست به دعا، عده ای مضطرب و عده ای نیز در گوشه ای منتظرند.

کنکور از قضا به‌خودی خود یک ناعدالتی آموزشی و نیز اقتصادی-اجتماعی است، که بطور بارزی خود را نشان داده است. در وهله اول ناعدالتی آموزشی آن بدین گونه است که یک دانش آموز ۱۲ سال در مدرسه درس می خواند ولی در نهایت پس تحمل استرسی مزمن و‌بلند مدت پیش از کنکور، در جلسه آزمون نیز با یک استرس سهمگین مواجه می شود که خدا میداند بعد ها عامل چه آسیب های روانی و جسمانی از جمله فعال شدن انواع سرطان ها خواهد بود(به شخصه داوطلبانی را دیده ام که به دلیل شدت استرس در ماه های آخر، دچار ریزش موی سکه ای در سر و صورت شده اند که بعد از کنکور و فروکش استرس دوباره به حالت عادی برگشته است)، سپس باید در یک نیم روز ۴ تا ۵ ساعته، بر روی نیمکتی به تعیین سرنوشت خود بپردازد ،حالا آن نیم روز چگونه بر وی بگذرد دیگر تعیین کننده آینده وی خواهد بود. اما در بُعد اقتصادی-اجتماعی وقتی نظام پرداخت دستمزدها در کشور بصورتی نامتعادل در جریان است و چند رشته خاص ۲۰ تا ۳۰ برابر سایر رشته ها، درآمد کسب می کنند، طبیعی است که هجومی عمومی به سمت آن رشته های خاص پدیدار شود و رقابتی نامتعارف شکل بگیرد تا فضا به سمت موسسات کنکوری،کتاب های گران قیمت و سریال تخلفات برود.

تخلفات تکنولوژی محور اما، شدید ترین قسمت این ماجرا هستند که در سال های اخیر به حوزه های کنکور ورود کرده اند. در حالی که دانش آموز در نقش یک قربانی،گرفتار مافیایی می گردد که هرگز دیده نمی شوند و پول هنگفتی از دانش آموزان طلب می کنند و در نهایت در جلسه آزمون چنانچه دانش آموز توسط عوامل حوزه شناسایی گردد با محرومیتی سنگین مواجه می شود.

 

محمدرضا گراوند

 

اما چاره کار چیست؟

نخسین چاره کار پدید آوردن تعادلی در بازار کار و دستمزد هاست تا از قبح رقابت در رشته تجربی کاسته شود، جالب است بدانید که امسال در شهرستان کوهدشت-با داشتن حدود 5300 داوطلب - تنها کمتر از ۵۰ نفر داوطلب در کنکور رشته‌ی ریاضی شرکت کرده اند!

دومین کار حذف کنکور است که برای دهه ها تیتر اخبار بوده ولی در عمل اجرا نگردیده است یعنی به سمت نحوه غربالگری های متفاوت از کنکور حرکت کنیم که در سایر کشور های جهان مرسوم شده اند و در حال اجرا هستند مثلا به جای آزمون سراسری کنکور ،به سمت آزمون های خُرد تر و دانشگاه محور حرکت کنیم تا دانش آموز با شرایطی مثل معدل و آزمون استعداد تحصیلی بتواند در آزمون ورودی یک دانشگاه مورد نظر خود، چند بار شرکت کند.بدون شک کنترل پذیری آزمون های خُرد تر، نسبت به وسعت کنکور می تواند سالم تر و تکرار پذیر تر باشد. 

چاره سوم اما با پیش فرض ادامه کنکور و شرایط فعلی است که در این صورت باید به فکر قطع کلیه ارتباطات سیگنالی از حوزه ها با خارج از حوزه در حین آزمون بود که از لحاظ فناوری و ارتباطی نیازمند بستر و زیر ساخت هایی است که باید فراهم شوند.

در نهایت اما کنکور مبدل شده است به دردسری که باید برای آن چاره ای اندیشه شود تا نخبگان کشور در کارزار کنکور مغلوب متخلفین نشوند.

 

*معلم و دانش آموخته روانشناسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.