وحیدی وزیر کشور تاکید کرد: دولت عراق رسما اعلام کرده که در خصوص پذیرش زوار از طریق مرز زمینی، همکاری نخواهد کرد لذا شهروندان عزیز کشورمان به شایعات فضای مجازی در خصوص باز شدن مرزها توجه نکنند.

به گزارش جماران؛ وحیدی وزیر کشور با تاکید بر این موضوع که مرزهای زمینی کشور بسته است؛ گفت: شهروندان عزیز کشورمان به شایعات فضای مجای در خصوص باز شدن مرزها توجه نکنند و تحت هیچ شرایطی به سمت مرزهای کشور برای حضور در مراسم اربعین حسینی مراجعت نکنند.

احمد وحیدی وزیر کشور، یکشنبه شب ۴ مهرماه ۱۴۰۰ با حضور در برنامه تیتر امشب به تشریح آخرین وضعیت اعزام زائرین حسینی و تمهیدات انجام شده در مرز مهران و شلمچه برای پذیرش زائرین پرداخت و گفت: دولت عراق امسال به خاطر شرایط کرونایی،  محدودیت های جدی را اعلام کرد و با توجه به این شرایط، از فرصت بی نظیر حضور میلیونی در مراسم اربعین حسینی بی بهره شدیم.

وحیدی با اشاره به اینکه در چارچوب محدودیت های اعلام شده، امسال تلاش های فراوانی شد که عاشقان اهل بیت در این مراسم بزرگ معنوی شرکت کنند؛ گفت: نهایتا با بحث و گفت و گوهای فراوان دولت عراق با پذیرش ۳۰ هزار زائر به شرط تزریق دو دوز واکسن موافقت کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه این سهمیه ۳۰ هزار نفر جواب میلیون ها عاشق حسینی را در داخل کشور نمی داد؛ گفت: با خواسته ها و پیامک های فراوان از سوی مردم عزیز کشورمان نسبت به افزایش سهمیه مواجه شدیم و با سفر آقای الکاظمی نخست وزیر عراق و گفت و گوهای صورت گرفته با ایشان سهمیه ایران به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت.

وزیر کشور اظهار داشت: انتقال ۶۰ هزار  زائر ایرانی در یک بازه  چند روزه به عراق کار بزرگی بود که با هماهنگی ها با وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد.

وی در این خصوص گفت: برای کاهش هزینه زائرین با دولت عراق توافق شد که امکان برگشت از مرز زمینی فراهم شود. همچنین قیمت بلیت های هوایی در حد مقدور کنترل و برای مسیر یک طرفه و دو طرفه تعرفه رسمی اعلام و بر اجرای آن نظارت شد.

وزیر کشور در خصوص حذف هزینه پی سی آر برای کمک بیشتر به زوار هم گفت:  آزمایش پی سی آر ۴۰ دلار هزینه داشت  و برای همین در مذاکرات با دولت عراق، این مورد حذف شد تا زائران ایران به راحتی بتوانند به مراسم اربعین حسینی عزیمت کنند.

 

دکتر-وحیدی-تیتر-امشب-1

 

وحیدی در خصوص ساماندهی پروازها هم گفت: با همکاری و هماهنگی وزارت راه، سازمان هواپیمایی و خطوط پرواز موفق به ساماندهی حدود ۸۰ پرواز از ۱۸ فرودگاه کشور شدیم که در مجموع به شکل قابل قبولی انجام شد و البته با توجه به گستردگی کار، برخی تأخیر‌ها و مشکلات بوجود آمد و گلایه‌هایی هم مطرح شد.

وی گفت: در مجموع کار به نحو مناسبی صورت گرفت و با توجه به فشردگی زمان و حجم بالای زوار بسیج همه جانبه ای می خواست که بحمدا... به نحو مناسبی صورت گرفت.

وحیدی در خصوص مشکلات پیش آمده از سوی یک ایرلاین غیر ایرانی (العراقیه) در صدور بلیت و عدم صدور ویزا، گفت: ایرلاین العراقیه خارج از چارچوب اربعین اقدام به صدور بلیت کرده بود و تصورش بر این بود که ویزا در عراق صادر می شود که دولت عراق با صدور ویزا برای مسافران العراقیه موافقت نکرد که در این خصوص هم با تلاش های صورت گرفته از سوی وزارت خارجه،  ستاد اربعین و سفارت ایران در عراق این مشکل  هم برطرف شد.

وی در خصوص افزایش قیمت ها هم گفت: بازرسی ها به نحو مناسبی صورت گرفت و چند دفتر فروش بلیط که گرانفروشی کرده بودند پلمپ شدند.

وحیدی در خصوص بازگشت زائرین حسینی هم گفت: دو مرز زمینی شلمچه و مهران برای بازگشت زائران ایرانی در نظر گرفته شده است و زائرین حسنیی می توانند از این مسیر وارد کشور شوند.

وی در این خصوص گفت: در بازگشت تست پی سی آر از زائرین گرفته می شود و در این خصوص وزارت بهداشت اقدامات و هماهنگی های لازم را انجام می دهد.

وحیدی تصریح کرد: با هدف تسریع در پذیرش زوار و عدم معطلی آنها وزارت راه و شهرسازی برای تامین ناوگان مورد نیاز هماهنگی های لازم را به عمل خواهد آورد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به شایعات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص باز شدن مرزهای زمینی کشور اشاره کرد و گفت: باز شدن مرزها واقعیت ندارد و از همین جا اعلام می کنم که تحت هیچ شرایطی به مرزهای کشور برای حضور در مراسم اربعین مراجعت نکنند.

 وحیدی گفت: دولت عراق میزبان مراسم اربعین حسینی است و گرچه همواره همکاری های خیلی خوبی با ایران در پذیرش زائرین اربعین حسینی دارند اما مقررات خاص خود را دارند و برای همین باید ملاحظات شان مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد:  دولت عراق رسما اعلام کرده که در خصوص پذیرش زوار از طریق مرز زمینی، همکاری نخواهد کرد لذا شهروندان عزیز کشورمان به شایعات فضای مجازی در خصوص باز شدن مرزها توجه نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1526230
  • منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.