پس از آنکه بسیاری از نقاط کشور از جمله شهر مشهد در روزهای ابتدایی سال جاری در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت، آستان قدس رضوی پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی را تشدید کرد تا زائران و مجاوران بتوانند با خیال آسوده در صحن های حرم مطهر رضوی حضور یابند.

به گزارش جماران؛ در حالی که موج چهارم کرونا کشور را در برگرفته و به گفته مسئولان وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه و اصناف به کمترین میزان خود طی یک سال اخیر رسیده است، اما آستان قدس رضوی همچنان الگویی شاخص در این زمینه است و با تشدید پروتکل ها و نظارت های  بهداشتی مقابله با کرونا، فرصت زیارت حرم مطهر امام رضا(ع)، به ویژه در ماه مبارک رمضان را فراهم ساخته است.

پس از آنکه بسیاری از نقاط کشور از جمله شهر مشهد در روزهای ابتدایی سال جاری در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت، آستان قدس رضوی پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی را تشدید کرد تا زائران و مجاوران بتوانند با خیال آسوده در صحن های حرم مطهر رضوی حضور یابند. 

افزایش خادمان سلامت و ناظران بهداشتی 

به گفته معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی، از جمله اقدامات مهم در این زمینه، افزایش تعداد خادمان سلامت و ناظرات بهداشتی بوده است. امین بهنام در این باره گفت: برای حفظ سلامت زائرانی که تصمیم دارند در ماه مبارک رمضان به زیارت مشرف شوند، پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی تشدید شده است. وی افزود: تعداد خادمان سلامت حرم مطهر رضوی حدود 40 درصد افزایش یافته و تمامی فضاهای مورد استفاده زائران سه بار در روز ضدعفونی می‌شود. همچنین نظارت ها نیز تقویت شده و به معدود زائرانی که دستورات بهداشتی را رعایت نکنند نیز تذکر جدی داده خواهد شد.

عدم برگزاری نماز جماعت در صحن های مرکزی

به گفته بهنام، در این راستا برگزاری نماز جماعت در صحن های مرکزی حرم مطهر نیز متوقف شده است، همچنین برای نشستن زائران در این صحن ها فرش‌ها به صورت شطرنجی پهن می شود، اما در صحن‌های پیرامونی فرش ها با رعایت فاصله 40 سانتی‌متر از هر طرف پهن می‌شود و روی هر فرش شش متری نیز فقط چهار نفر امکان استقرار برای اقامه نماز را دارند.

چایخانه ها فعلا تعطیل است

معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی افزود: به دلیل وضعیت کرونایی مشهد، فعالیت چایخانه‌های حضرت در حرم مطهر نیز متوقف شده، همچنین با توجه به دستورالعمل‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهمانسرای حضرت رضا(ع) نیز فقط به صورت بیرون‌بر به زائران خدمت‌‌رسانی می‌کند.

توزیع 10 میلیون ماسک و 600 تُن محلول ضدعفونی

وی گزارشی هم از اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر ارائه کرد و گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تا کنون حدود 10 میلیون ماسک بین زائرین و مجاورین این آستان ملکوتی توزیع شده است. در ایام نوروز 1400 نیز دو میلیون ماسک برای توزیع بین ارادتمندان امام رضا(ع) در اماکن متبرکه رضوی مهیا شده بود. بهنام ادامه داد: همچنین در سال گذشته 550 تُن محلول ضدعفونی‌ کننده سطوح و 75 تن محلول ضدعفونی کننده دست نیز در گوشه و کنار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) مورد استفاده قرار گرفت تا با رعایت پروتکل های بهداشتی، بستر مناسبی برای حضور زائران فراهم شود. معاون خدمات زائرین حرم مطهر رضوی ادامه داد: همچنین در راستای خدمت‌رسانی به محبان حضرت رضا(ع)، 70 دستگاه ضدعفونی خودکار چشمی و حدود 70 پمپ دستی فشاری محلول ضدعفونی نیز در قسمت های مختلف صحن و سرای رضوی، از جمله ورودی‌ها، گیت‌های بازرسی و داخل رواق‌ها قرار گرفته است. بهنام افزود: در کنار استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده دست، معاونت خدمات زائران از ظرفیت نخبگانی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهداشت نیز استفاده کرده و در برخی نقاط حرم مطهر همچون رواق‌ها از محلول‌های ضدعفونی کننده دست فاقد الکل، و تهیه شده به شکل ارگانیک و گیاهی را محقق کرد.

اهتمام ویژه آستان قدس

بهنام بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی توسط زائران تاکید و اظهار کرد: آستان قدس رضوی همانند یک سال گذشته، همچنان بر رعایت دستورالعمل های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا و حفظ سلامتی تمامی زائران و مجاوران اهتمام دارد و از هیچ کوششی برای اجرای آن فروگذار نمی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.