بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی کشورهایی که زائران آنها در فاجعه منا کشته یا زخمی شده‌اند، تا ۱۳ مهر ۱۳۹۴شمسی (۵ اکتبر ۲۰۱۵ میلادی)، در این حادثه مرگبار، ۲۹۴۷ تن کشته یا مفقود شده‌اند.

به گزارش جماران؛ به نقل از حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، فاجعه منا، غم انگیزترین و مرگبارترین حادثه در حج تمتع بود که دوم مهر ۱۳۹۴شمسی روی داد و به کشته و مفقود شدن بیش از هفت هزار تن از حاجیان انجامید. زائرانی از ۳۹ کشور جهان در این حادثه کشته، مفقود یا زخمی شدند.

زمان و مکان وقوع حادثه

صبح پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ شمسی(۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶هـ.ق/ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی)، همزمان با عید قربان، حاجیان از منا به سوی جمرات حرکت کردند. ۵ گذرگاه طریق المشاه، شارع الجوهره، سوق العرب، ۲۰۴ و ۲۰۶، زائران را از منا به جمرات وصل می‌کند. فاجعه مرگبار منا، جایی در میانه گذرگاه ۲۰۴ رخ داد.

 

جزئیات وقوع فاجعه

 

۵ گذرگاه اصلی طریق المشاه، شارع الجوهره، سوق العرب، ۲۰۴ و ۲۰۶، سرزمین  منا را به جمرات وصل می‌کند. گذرگاه ۲۰۶ یک جاده بن‌بست است و زائران برای ادامه حرکت باید با ورود به گذرگاه فرعی ۲۲۳، وارد ۲۰۴ شوند. گذرگاه ۲۱۵ هم مسیر فرعی دیگری است که گذرگاه ۲۰۴ را به سوق العرب وصل می‌کند و در سال‌های گذشته، با ورود زائران گذرگاه ۲۰۶ به ۲۰۴، بخشی از زائران می‌توانستند با استفاده از گذرگاه ۲۱۵، به سوق العرب بروند و مانع از تراکم و فشار جمعیت شوند.

 

دلیل اصلی: بسته ماندن گذرگاه‌های فرعی

 

دلیل اصلی روی دادن فاجعه منا، بسته ماندن گذرگاه فرعی ۲۱۵ اعلام شده که موجب شلوغی شدید جمعیت از ساعت ۸:۳۰ صبح و قفل شدن حرکت در ساعت ۸:۴۵ شد. زائران در صورت باز بودن گذرگاه فرعی ۲۱۵ می‌توانستند به راحتی از محل فاجعه خارج شده و به گذرگاه سوق العرب وارد شوند. علاوه بر این، خروجی گذرگاه ۲۰۴ به سوی جمرات هم با خودروهای پلیس عربستان سعودی بسته شد. در این حال، زائرانی که در گذرگاه ۲۰۴ بودند، از یک سو با فشار ورود زائران گذرگاه ۲۰۶ مواجه شدند و از سوی دیگر، نه راهی به جلو داشتند و نه راهی برای ورود به گذرگاه سوق العرب.

 

پیامدهای فاجعه

 

۹ صبح: فشار جمعیت در ساعت ۹ صبح، دمای ۴۷ درجه، بسته ماندن گذرگاه فرعی ۲۱۵، بسته شدن گذرگاه اصلی ۲۰۴، همگی به تراکم شدید جمعیت، تلاش برای بالا رفتن از دیواره‌های فلزی کنار گذرگاه، از هوش رفتن زائران، افتادن زیر پای جمعیت، و در نهایت فوت برخی از زائران در ساعات اولیه انجامید.

 

۱۰ صبح: تا ساعت ۱۰ صبح، بسیاری از زائران از هوش رفته بودند، برخی درگذشتند و هنوز هیچ اقدامی از سوی نیروهای نظامی و امدادی برای حل این مسئله مشاهده نشد.

 

۱۱ صبح: امدادگران داوطلب از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، بالاخره در ساعت ۱۱ صبح با گذشتن از جمعیت متراکم توانستند خود را به قربانیان برسانند و برخی از مجروحان را نجات دهند. ساعت ۱۲، گروهی از امدادگران سعودی به منطقه می‌رسند، اما همچنان اعزام مجروحین به بیمارستان به کندی پیش می‌رود.

 

۱۳ تا ۱۷ عصر: تعداد نیروهای پلیس تا ساعت ۱۳ به تدریج افزایش می‌یابد و فضای منا امنیتی می‌شود. از ورود پزشکان و امدادگران داوطلب کشورها جلوگیری می‌شود. مجروحان زیادی همچنان روی زمین رها شده‌اند. مجروحان به همراه جانباختگان و گاه بدون امدادرسانی، به کانتینرها منتقل می‌شوند. برخی از اجساد زائران، تا ساعت ۱۷ همچنان روی زمین رها شده‌اند.

 

آمارهای رسمی کشورهای آسیب‌دیده

 

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی کشورهایی که زائران آنها در فاجعه منا کشته یا زخمی شده‌اند، تا ۱۳ مهر ۱۳۹۴شمسی(۵ اکتبر ۲۰۱۵ میلادی)، در این حادثه مرگبار، ۲۹۴۷ تن کشته یا مفقود شده‌اند. بر این اساس، ۱۱کشور ایران، مالی، نیجریه، مصر، بنگلادش،  اندونزی، اتیوپی، هند، پاکستان، نیجر و بنین با تعداد کشته و مفقود بیشتر از ۱۰۰ نفر، در صدر ۳۹ کشوری هستند که از این واقعه دچار آسیب انسانی شده‌اند.

 

جمهوری اسلامی ایران، با مجموع ۴۶۴ کشته و مفقود، و همچنین ۱۵۹ مجروح، بیشترین آسیب رسمی را از این فاجعه دیده است. چرا که برخی از دولت ها با هماهنگی عربستان، از ابتدا بنا را بر پنهان کاری گذاشتند.

 

آمارهای رسمی دولت عربستان

 

مقامات عربستان سعودی همچنان هیچ آمار تفکیکی و روشنی از کشته‌شدگان، مفقودان و زخمی‌های فاجعه منا منتشر نکرده‌اند.

اولین آمارهای رسمی دولت عربستان سعودی، کشته‌شدگان را ۷۱۷ نفر و زخمی‌ها را ۸۶۳ تن اعلام کرد.

۴ مهر ۱۳۹۴ (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵)، خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر بهداشت عربستان، آخرین آمار رسمی را ۷۶۹ کشته و ۹۳۴ مجروح اعلام کرد.

۷ مهر ۱۳۹۴ (۲۹ سپتامبر ۲۰۱۵)، حمد بن محمد الضویلع، معاون وزیر بهداشت عربستان، کشته‌شدگان فاجعه منا را ۴۱۷۳ تن اعلام کرد و خبر آن در پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت عربستان منتشر شد. این خبر پس از چند ساعت از سوی مقامات عربستان سعودی تکذیب و از پایگاه اینترنتی مذکور هم برداشته شد.

۲۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۶ اکتبر ۲۰۱۵)، برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، از پایان تحقیقات وزارت بهداشت عربستان درباره کشته‌شدگان و مفقودان فاجعه منا خبر دادند. بر اساس این آمار، ۷۴۷۷ تن در این فاجعه کشته شده‌اند. یکی از موارد عجیب در این آمار، اعلام ۱۵۰۷ عربستانی کشته شده است که تا آن زمان در هیچ منبعی دیده نشده بود. هیچ منبع مستقلی، درستی این آمارها را تایید نکرده است.

 

واکنش‌ها به آمارهای رسمی عربستان

 

۱۳ مهر ۱۳۹۴ (۵ اکتبر ۲۰۱۴)، خبرگزاری آسوشیتدپرس با مقایسه آمار رسمی دولت عربستان (که تعداد کشته‌شدگان، ۷۶۹ و زخمی‌ها ۹۳۴ تن اعلام شده است)، با آمار ارائه شده از سوی ۱۶ کشور، آمار رسمی عربستان سعودی را زیر سوال برد و تعداد کشته‌شدگان این ۱۶ کشور را دست‌کم ۱۱۱۲ تن اعلام کرد، در حالی که تعداد کشته‌شدگان همه کشورها، از سوی عربستان، ۷۶۹ تن اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.