معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار نفر از کادر درمان در سراسر کشور تاکنون به کرونا مبتلا شده و ۱۴۰ شهید مدافع سلامت داریم، گفت: از این میان پرستاران ۲۲ درصد، پزشکان عمومی ۲۰ درصد، گروه داخلی 8 درصد و گروه زنان با 5 درصد بیشترین مبتلایان به این ویروس را تاکنون تشکیل می دهند.

به گزارش جماران به نقل از  وبدا، دکتر علی فتاحی، در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن گرامیداشت شهدای مدافع سلامت در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا، بیان کرد: جامعه پزشکی بار دیگر ثابت کرد که همواره در کنار طبابت، اخلاق مطرح است و این دو، جزو جدانشدنی از یکدیگر هستند. در مجموع، پزشکان و کادر درمان نشان دادند که نه فقط استاد علم، بلکه نماد اخلاق، تعهد، ایثار و از جان گذشتگی هستند. به همین دلیل از زمان های دور جامعه پزشکی همواره مورد احترام مردم بوده و طبابت شغلی ارجمند و حرفه ای مقدس به شمار می رفته است.



وی با بیان اینکه ایثار فداکاری جامعه پزشکی با تقدیم بیش از 4 هزار شهید از کادر درمان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، نمونه ای از حضور همیشگی آنها در شرایط سخت در کنار مردم است، افزود: همان نقشی که جامعه پزشکی در دوران جنگ برعهده داشت، در ایام مقابله با همه گیری کرونا نیز ایفا کرد که بارها نیز مورد قدردانی مقام معظم رهبری قرار گرفتند.



وی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار نفر از کادر درمان در سراسر کشور تاکنون به کرونا مبتلا شده و ۱۴۰ شهید مدافع سلامت داریم، گفت: از این میان پرستاران ۲۲ درصد، پزشکان عمومی ۲۰ درصد، گروه داخلی 8 درصد و گروه زنان با 5 درصد بیشترین مبتلایان به این ویروس را تاکنون تشکیل می دهند.



باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود

وی ادامه داد: همانطور که در زمان جنگ تحمیلی ممکن بود دغدغه هایی از لحاظ امکانات لجستیک داشته باشیم، اما دغدغه تامین نیروی انسانی درمانی را نداشتیم و بعضا تعداد داوطلبان ما بیش از تعداد مورد نیاز بود. اکنون هم تا این لحظه، به همین گونه بوده است و مردم خیلی دغدغه دسترسی به کادر درمان خصوصا در شرایط بحرانی بیمارستان ها و آی سی یوها نداشتند و باید مراقب باشیم نیروی درمانی مستهلک نشود و دچار مشکل نشویم.



دکتر فتاحی گفت: توصیه ام به مردم آن است که تنها راه مقابله با این ویروس به دست توانای خود مردم است؛ نه تسلیم ویروس شویم و نه از آن بترسیم. باور کنیم که بیش از ۹۵ درصد مبتلایان بهبود می یابند، حتی از موارد 5 درصد بستری هم بالای ۹۰ درصد بهبود می یابند.



وی تاکید کرد: از طرفی هم بیخیالی در برابر این ویروس فاجعه دیگری برای ما رقم خواهد زد. تنها راه مقابله با آن رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و سپردن سلامتی خود به دست افرادی که اهل فن هستند. به پزشکان عزیزمان هم توصیه دارم که مانند گذشته جهادگونه در خدمت مردم باشند، به مراقبت از بیماران بپردازند و از خود و کادر درمان نیز مراقبت به عمل آورند. پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها را رعایت کنند و انتظار بیماران را جامه عمل بپوشانند.



اولین چیزی که بیمار انتظار دارد، احترام و تکریم است

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اولین چیزی که بیمار از ما انتظار دارد، احترام و تکریم است. طبیعی است که در مقابل اقدامات درمانی و ساده ترین اقدامات درمانی عوارض غیر قابل پیش بینی و غیرقابل پیشگیری هم وجود دارد و هیچ طبیبی نمی تواند ادعا کند کار درمانی بدون عارضه انجام دهد. اگر کسی این ادعا را دارد، اولین تخلف انتظامی را انجام داده است. به همین دلیل در کنار اقدامات درمانی، در تمانم دنیا شکایاتی نیز صورت می گیرد. 



وی ادامه داد: بر همین اساس، 3 درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت از کادر درمانی می شود که این رقم در کشور ما حدود یک دهم درصد است. وقتی بیماری درمانگر خود را انتخاب می کند، قطعا یک سری توقعاتی در او ایجاد می شود. عدم برآورده شدن توقعات بیمار، منجر به سوال و پرسش از سوی بیمار و همراهانش خواهد شد که در اغلب موارد با گفت گوی دو طرفه قابل حل است. اما در برخی شرایط این ابهامات به شکایت منجر می شود. قانون در قبال اقدامات درمانی مسئولیت پزشکی تعریف کرده است.



دکتر فتاحی تصریح کرد: مسئولیت پزشکی بر سه نوع کیفری، مدنی و انتظامی است. مسئولیت مدنی شامل جبران خسارات مادی و معنوی و جسمی است که بر بیمار ایجاد می ‌شود که بر عهده دادگاه‌ها است. مسئولیت کیفری، انجام یا عدم انجام کاری است که قانون وظیفه می‌ داند. مسئولیت انتظامی نیز رعایت یک سری دستورالعمل ‌هایی است که از طرف قانون گذار یا صنف صادر می‌ شود.



وی افزود: در کنار اینها، رعایت مسئولیت اخلاقی نیز وجود دارد که بر اساس آن باید صبر، حسن خلق، امانت داری و رازداری انجام شود. رسیدگی به مسئولیت انتظامی پزشکان به حوزه‌ های انتظامی سازمان نظام پزشکی در کل کشور واگذار شده است. با توجه به ماده 2 قانون، حفظ و حقوق بیماران، بر اساس ماده 3 قانون، رسیدگی به تخلفات صنفی جامعه پزشکی بر عهده حوزه‌ های انتظامی سازمان نظام پزشکی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.