رعایت توصیه ها در خصوص پیشگیری ازکرونا در تهران، هم زمان با پایان ساعات روز، کاهش می یابد به گونه ای که شیفت شب کرونا را ترسناک و نگران کننده کرده است، کرونا این روزها مهار نشدنی شده است و علی رغم تمام انتقادها به مدیریت ها، تشدید این وضعیت بغرنج و خطرناک توسط عده ای، قابل نادیده گرفتن نیست.

پایگاه خبری جماران، میلاد شیراوند:  استفاده از ماسک به توصیه ای اکید تبدیل شده است و طبق هشدارهای نهادهای بین المللی و داخلی استفاده همگان از ماسک، احتمال ابتلا به ویروس کرونا را تا 5 درصد کاهش می دهد یعنی اثر جلوگیری ماسک از ورود کووید 19 به بدن انسان ها 95 درصد خواهد بود.

پس از اوج گیری مجدد کرونا و شکسته شدن پی درپی رکورد قربانیان آن در هر 24 ساعت شبانه روز، که این روزها به عدد 235 رسیده، استفاده از ماسک در معابر و محل های پرتردد اجباری شده است. اگر چه ضمانت اجرایی این اجبار جز نقل قول هایی از سوی برخی مقامات مبنی بر عدم ارائه خدمات به افراد ناقض این دستورالعمل، واضح نشده است اما مشاهدات حاکی از رعایت حداکثری مردم در ساعات روز است. 


درصد مطلوب مشارکت در استفاده از ماسک

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، میزان استفاده مردم از ماسک را  ۵۰ تا ۶۰ درصد  اعلام کرده است و تاکید کرده که برای رسیدن به نتیجه مطلوب بایستی میزان مشارکت در استفاده از ماسک به 80 درصد برسد.

در مناطق مرکزی ماسک هست ولی مشکوک است!

بررسی ها در مناطق مرکزی تهران همچون میدان فردوسی، میدان ولیعصر، تقاطع خیابان انقلاب و ولیعصر و در نهایت میدان انقلاب نشان میدهد که اغلب شهروندان از ماسک های مختلف استفاده می کنند و بسیاری نیز علاوه برآن دستکش نیز به همراه دارند.

اگر چه ازدحام جمعیت همچنان در این مناطق مشهود است، اما استفاده دست فروش ها از ماسک نیز، این دلگرمی را ایجاد می کند تا به صدمات حداقلی کرونا امید داشت. 

در مترو تهران اوضاع به همین گونه است، تقریبا همه افراد از ماسک استفاده می کنند و قبل از عبور مسافران از گیت، میزهایی تعبیه شده تا برای کسانی که فاقد ماسک هستند، امکان خرید آن مهیا شود. اگرچه بازدید از 12 ایستگاه متروی شهر تهران، نشان می دهد که اغلب ماسک ها در بسته هایی غیر استاندارد و در تیراژ بالا در محل نگهداری می شود و سپس توسط متصدی فروش، ماسک دست خورده شمارش و در بسته های سه تا پنج تایی قرار داده می شود. 

در زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) تهران، حتی ماسک های بر زمین افتاده توسط متصدی فروش که زنی میانسال است، مجددا در بسته ها قرار داده می شد. 

مشخص نیست تولید کننده این ماسک ها کجا یا چه کسی است اما خوب واضح است که جعبه ی ماسک ها که انواع و کیفیت های مختلفی دارند، همگی مشابه هستند. جعبه هایی بدون لیبل، مارک و توضیحات که فقط تصویر یک پرستار زن روی آن نقش بسته است. 

 

 رفتار نگران گننده تهرانی ها در شیفت شب کرونا

 

گفت وگو با برخی از فروشندگان ماسک در ایستگاه های تهران نتیجه ای در خصوص روشن شدن ماهیت تامین کنندگان آن در بر نداشت و تنها به این جمله بسنده می شد که از سوی پیمانکار در آنجا حضور دارند و پس از اتمام ماسک ها، محل کار را ترک می کنند. آنها همچنین می گویند معمولا تا ساعات چهار و پنج بعدازظهر، ماسک ها به اتمام می رسد و از همان ساعات نظارت بر عدم ورود افراد فاقد ماسک به مترو کاهش می یابد.

مشاهدات نیز نشان می دهد که در شیفت شب مترو، تعداد افراد فاقد ماسک در حال افزایش است اما خیابان ها و معابر اصلی مرکز شهر در ساعات شب، اغلب خالی از جمعیت است و تعداد اندکی از عابران که در خیابان ها در حال تردد هستند، اغلب از ماسک استفاده می کنند. 

این در حالی است که در محلات تهران و خیابان های فرعی مرکز تهران به ویژه به سمت جنوب، تعداد افراد فاقد ماسک بیشتر به چشم میخورد. تعدادی از این افراد در گفت و گو با خبرنگار جماران، علت استفاده نکردن از ماسک را حضور کوتاه مدت خود برای خرید قلمداد کردند.

 

 رفتار نگران گننده تهرانی ها در شیفت شب کرونا

 

اما سری به پارک های مرکز شهر و جنوب شهر که می زنیم اوضاع کمی فرق دارد. تعداد افراد بدون ماسک بیشتر نمایان است و کودکان بدون کوچکترین حساسیتی از سوی والدین مشغول بازی هستند.

مقابل ورودی اصلی پارک هنرمندان، چندین موتورسوار، وسائط نقلیه خود را پارک کرده اند و تجمعی شلوغ را رقم زده اند. در میان بازدیدکنندان از پارک، افراد مسن نیز به وفور دیده می شوند.

 

 رفتار نگران گننده تهرانی ها در شیفت شب کرونا

 

کودکان زباله گرد و کودکان کار

کودکان زباله گرد و کودکان کار که در سطح شهر حضور دارند، اغلب فاقد ماسک و دستکش هستند. آنان که در حالت عادی در معرض خطرناک ترین ویروس ها هستند، شدیدا توسط کرونا و سطل های زباله که مملو از ماسک و دستکش ها آلوده است، قرار گرفته اند. 

چندی پیش معاون اجتماعی شهرداری با صدور بخش نامه ای  از ممنوعیت فعالیت کودکان زباله گرد خبر داده ولی مشاهدات حاکی از آن است که این کودکان همچنان مشغول به این کار هستند به گونه ای که تجمع آنان حتی مقابل مرکز تفکیک زباله شهرداری تهران در خیابان نوری نیارکی نیز قابل مشاهده است. 

 


40 درصدی های بی تفاوت؛ فعال در شیفت شب

مشاهدات میدانی در تهران نشان می دهد که اهمیت به توصیه های بهداشتی برای  ایمن ماندن از کرونا در مناطقی از تهران پررنگ و در مناطقی دیگر نیز شدیدا کمرنگ است، آن هم مناطقی که شاید هیچ کس گمان نمی کرد که حفظ و ارتقای ایمنی جمعی برای عده ای که درآن در حال تردد هستند، تا این حد بی اهمیت باشد.

کسبه و اصناف هم در مناطق مختلف تهران، گویا تصوری طبقاتی از ابتلا به کرونا دارند به گونه ای که داروخانه های مناطق جنوبی و مرکزی تهران اغلب با نایلون های ضخیم ارتباط پرسنل و قفسه ها با مشتریان را به طور کامل قطع کرده اند اما در بسیاری از داروخانه های مناطق 2 و سه تهران، هیچ گونه حفاظی در نظر گرفته نشده است. 

تنها صنفی که تقریبا به طور کامل در محل کسب خود، تمهیداتی برای عدم انتقال آلودگی اندیشیده اند، سوپرمارکت ها هستند.

از سویی گشت شبانه در خیابان های معروف شمال تهران، مانند اندرزگو، میدان تجریش، پارک قیطریه و پارک نیاوران نشان دهنده بی تفاوتی حجم عظیمی از مردم به پروتکل های بهداشتی است گویی که کرونا در شیفت شب تهران، موضوعیت چندانی ندارد. 

پارک نیاوران مملو از کسانی است که بدون رعایت توصیه های بهداشتی در حال تردد در آن هستند. 

گشت یک ساعته در این پارک برای تخمین درصد افرادی که از ماسک استفاده می کنند، نتیجه ای شوکه کننده داشت چرا که از میان ده ها یا شاید صدها نفری که در این پارک هستند، تنها سه نفر از ماسک استفاده می کردند.

نیمکت ها در ساعات پایانی شب برای دقایقی کوتاه هم خالی نمی مانند و این یعنی اگر کسی آلوده به کووید19 باشد، میتواند از طریق تماس با یک نیمکت چندین نفر را مبتلا کند.

تعدادی از این افراد دلیل استفاده نکردن خود از ماسک را هوای باز و بی اثر بودن کرونا می دانند و تعدادی نیز ترجیح می دهند به جای پاسخ رو به تمسخر بیاورند.

 

از سویی ارائه سرویس قلیان، فروش بلال و چایی در حاشیه پارک برقرار است و مردم قلیان هایی را سفارش می دهند که دقایقی پیش در جمع دیگری دست به دست می شد. متصدی فروش قلیان در این رابطه می گوید، پلاستیک های موسوم به «دهنی» یک بار مصرف به هر نفر داده می شود اما در خصوص دست به دست شدن شلنگ قلیان ها، پاسخی ندارد. 

در این پارک کودکان در تجمع های چندین نفره در حال بازی و دست زدن به تمام وسایل پاک است که هر کدام آنها می تواند آلوده باشد. پاسخ یکی از نگهبان های پارک به این سوال که آیا نیمکت ها و وسایل بازی پارک به صورت مداوم گندزدایی می شوند یا خیر، منفی بود. 

کمی آن سوتر، در خیابان اندرزگو که به محل دور دور جوانان تهرانی شهره شده است، ترافیک سنگینی در جریان است و دختران و پسرانی بدون ماسک همراه با حیوانات خانگی خود یا در حال قدم زدن هستند یا در ماشین هایی با ظرفیت تکمیل، در حال شادمانی!

اما قضیه آنجا نگران کننده تر است که گشت زنندگان،  حتی در 50 متری بیمارستان مسیح دانشوری که ماه ها است به عنوان بزرگترین مرکز پذیرش بیماران کرونایی شناخته شده است، در حال قدم زدن و گشت و گذار هستند.

تصویر زیر فقط یک جمع محدود 4 نفره  از ده ها نفری است که نزدیک این بیمارستان، بدون ماسک، بر نرده های بلندای تهران تکیه زده و در حال سیگار کشیدن و صحبت درباره فیلم های سینمایی هستند!

 

 رفتار نگران گننده تهرانی ها در شیفت شب کرونا

 

کرونا این روزها مهار نشدنی شده است و علی رغم تمام انتقادها به مدیریت ها، تشدید این وضعیت بغرنج و خطرناک توسط عده ای، قابل نادیده گرفتن نیست. 

اینک فعالیت کرونا در شیفت شب بسیار خطرناک به نظر می آید و از سویی نیز ستاد مبارزه با کرونا، تا کنون دستورالعمل خاصی در این باره ابلاغ نکرده است چراکه ظاهرا تعطیلی شبانه بسیاری از ارگان ها، در بی اهمیتی عده کثیری از مردم نسبت به توصیه های بهداشتی، نقش داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.