• کدخبر: 1458671
  • منبع: خبرگزاری صداوسیما و فارس، ایسنا، ایرنا، تسنیم
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

هواپیمای مسافربری ماهان که به مقصد بیروت پرواز کرده بود در آسمان کشور سوریه توسط دو جنگنده آمریکایی تهدید شد و برخی مسافران آسیب دیدند.

به گزارش جماران؛ هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان کشور سوریه توسط دو جنگنده آمریکایی تهدید شد.

در اثر این تهاجم، هواپیمای ایرانی مجبور به فرود سریع شد که در اثر آن تعدادی از مسافران آسیب دیدند.

 حال یکی از مصدومان مساعد نیست.

طبق گزارش منتشر شده سه مسافر آسیب دیده از شهروندان لبنان هستند و پس از فرود هواپیما در بیروت به بیمارستان منتقل شدند.

 رژیم صهیونیستی منکر تعرض به هواپیمای مسافربری ایران شد

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد جنگنده‌ای که برای هواپیمای ایرانی مزاحمت ایجاد کرده اسرائیلی نبوده است. 

خبر شهادت یک مسافر ایرانی اشتباه است

در حالی که المیادین در خبر خود برای نقل اتفاق رخ داده در آسمان سوریه توسط یکی از مسافران از ترکیب «شهادة المسافرة» استفاده کرده است برخی از کانال‌های خبری از جمله کانال شبکه خبر با اشتباه در ترجمه از شهادت یک مسافر ایرانی در اثر جمله دو جنگنده اسراییلی یا آمریکایی خبر داده‌اند که این خبر از اساس اشتباه است.

پیام ایران به سفیر سوییس: اگر حادثه‌ای در مسیر برگشت برای هواپیمای ماهان اتفاق بیفتد مسئولیت آن با آمریکاست

 سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حادثه امشب برای هواپیمای ماهان که عازم بیروت بود،  اظهار داشت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عین حال در تماس مجید روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتا تاکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر  برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران  آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سویس در تهران نیز داده شده است.

خبرگزاری رسمی سوریه: جنگنده های معترض به هواپیمای ایرانی «آمریکایی» بودند

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد جنگنده های متعرض به هواپیمای مسافربری ماهان، آمریکایی بودند و از پایگاه التنف سوریه به پرواز درآمدند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که جنگنده های این رژیم هواپیمای ایرانی را رهگیری نکرده اند.

توضیحات هواپیمایی ماهان در پی حادثه امشب در آسمان سوریه

روابط عمومی ماهان اعلام کرد:

به دلیل کاهش ارتفاع سریع هواپیما و تصمیم خلبان برای گریز از هواپیماهای جنگنده، چند نفر از مسافران این پرواز مصدوم شده‌اند که با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و حال بقیه مسافران خوب است.

هواپیما پس از تخلیه مسافران خود در فرودگاه بیروت سوختگیری کرده و به سمت کشورمان بر می‌گردد.

 روز آینده در این باره بیانیه رسمی خواهیم داد.

 اعتراض ایران به شورای امنیت در پی تهدید هواپیمای مسافربری

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، مراتب اعتراض خود را درباره تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام می کند.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در تماس تلفنی اضطراری با گوترش دبیرکل سازمان ملل  تاکید کرد: «هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت.»

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که در ارتباط با مزاحمت دو جنگنده برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه از ارتش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی سوال کرده اما مسئولان این دو ارتش از اظهارنظر در خصوص این مسئله خودداری کرده‌اند.

اولین واکنش آمریکا به حادثه رهگیری هواپیمای ماهان: اقدام حرفه ای بود!

اوربان، سخنگوی سازمان تروریستی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت«یک جنگنده اف-۱۵ در ماوریت هوایی روتین خود در مجاورت پایگاه التنف در سوریه اقدام به بازرسی بصری  هواپیمای مسافربری ماهان ایران و در فاصله‌ای ایمن در حدود ۱۰۰۰ متری از این هواپیما پرداخت.

سخنگوی سنتکام: بازرسی بصری با هدف اطمینان یافتن از امنیت پرسنل نیروهای ائتلاف در پایگاه التنف صورت گرفت و زمانی که خلبان اف-۱۵ هواپیما را به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر شناسایی کرد، اف -۱۵ به صورت امن اقدام به فاصله گرفتن از هواپیما کرد. مزاحمت جنگنده‌های این کشور برای هواپیمای مسافربری ایرانی حرفه‌ای بوده و بر اساس معیارهای بین‌المللی صورت گرفته است.

هواپیمای ماهان به تهران بازگشت

هواپیمای ماهان به تهران بازگشت

هواپیمای ماهان که روز گذشته تهران را به مقصد بیروت ترک کرده بود و مورد مزاحمت و تهاجم توسط ۲ جنگنده ناشناس قرار گرفته بود، دقایقی پیش در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشست./ ساعت 3:12

ایران بخاطر تعرض جنگنده‌های آمریکایی به ایکائو اعتراض کرد

سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، اعلام کرد: ایران مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.

سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس مفاد ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو ضمن برقراری تماس با طرف سوری، خواستار بررسی سریع و دقیق رویداد شد و تیم فنی بررسی سوانح ایران نیز از دقایق اولیه پس از ورود هواپیمای ماهان به فرودگاه امام خمینی، بررسی فنی رویداد را آغاز کردند.  

جزئیات این رویداد پس از بررسی تمامی داده های فنی و اطلاعات بدست آماده بر اساس فرآیند بررسی سانحه و همچنین برخی اطلاعات مستند و متقن از مقامات هواپیمایی کشوری سوریه منتشر خواهد شد.

 

اقدام جنگنده های آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایران قابلیت تعقیب حقوقی دارد 

معاون حقوقی رییس جمهوری در خصوص تعرض جنگنده های آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران گفت: «اقدامات صورت گرفته توسط این جنگنده ها موجب مسئولیت بین المللی دولت متبوع آن ها بوده و قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکایو و دادگاه دادگستری بین المللی به دنبال خواهد داشت.»

 

09

سازمان تروریستی سنتکام آمریکا تعرض جنگنده این کشور به هواپیمای مسافربری ایران را تایید کرد

این سازمان در پیامی که در توییتر منتشر شد تایید کرد که اقدام علیه هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده ای آمریکایی صورت گرفته است.

 

حجم ویدیو: 7.71M | مدت زمان ویدیو: 00:02:29
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1458671
  • منبع: خبرگزاری صداوسیما و فارس، ایسنا، ایرنا، تسنیم
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.