کاربران شبکه اجتماعی توییتر با هشتگ «کابوس مسکن» به بیان نظرات و دغدغه های خود نسبت به تلاطم های اخیر بازار مسکن پرداختند.

پایگاه خبری جماران، میلاد شیراوند: بازار مسکن در سال ها و ماه های اخیر به شکل افشار گسیخته ای رکوردهای جدیدی از خود به جا می گذارد و در این میان بسیاری از هموطنان، مخصوصا جوانان نگران آینده خود و رویای صاحبخانه شدنشان هستند، البته نگرانی آنها بیراه هم نیست چرا که محسن رنانی، اقتصاد دان و پژوهشگر گفته است با حقوق مصوب وزارت کار  137 سال زمان برای پس انداز آن جهت خرید مسکن لازم است.

در گزارش بانک مرکزی درخصوص وضعیت بازار مسکن نیز آمده است که نرخ میانگین هر متر مربع خانه مسکونی در تهران، اردیبهشت ماه سال 99 به حدود 17 میلیون تومان یعنی 30 درصد گران تر نسبت اردیبهشت سال گذشته رسیده است. این در حالی است که مسکن در سال 97 نیز شاهد رشد قابل توجهی بود.

اما آنچه که ماه های اخیر وضعیت بازار را آشفته تر کرده است، افزایش سرسام آور نرخ اجاره بها است به گونه ای که طی سه ماهه اخیر،  قیمت ها به صورت روزمره در حال افزایش است. 

درگزارش بانک مرکزی افزایش قیمت اجاره بهای مسکن در تهران و سایر شهرها، اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت 98، به ترتیب 28.5 و 31.3 درصد افزایش داشته است.

اخیرا نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز گفته است، تعداد مستاجران حدود 2 برابر شده است.

با بحرانی شدن وضع مسکن کاربران توییتری با هشتگ «کابوس مسکن» به بیان دغدغه ها و برخی روایت ها از سختی های زندگی در این روزها پرداختند و بسیاری نیز خواستار اعمال مالیات بر واحدهای مسکونی خالی شدند.

در ادامه برخی از این نظرات را می خوانید:

کاربر فاطمه پهلوانی نوشت: ایها‌  الجوانان ما رو‌ ببینید، من و امثال من آینده‌ی نه چندان دور شماییم!  مستاجر ی با داشتن دو‌پسر جوان و نوجوان و هر سال دست کم ۲۵-۳۰ درصد افزایش اجاره خانه.

کاربر هاشم تقی زاده هم در توییت خود نوشت: کف رهن و اجاره در تهران ۳۰ میلیون با ماهی ۱/۵ میلیون اجاره است.

دستمزد کارگر دومیلیون هشتصد هزارتومان است. جوان تازه کار با حقوق کارگری الآن بخواد ازدواج کنه باید ماهی ۱/۵ وام ازدواج پرداخت کنه و ۱/۵ اجاره خونه بده.کُلِ دریافتیش رو بایده بده قسط وام و اجاره. چی بخوره؟

ژپی خان نیز توییت کرد:  کابوس مسکن ینی خونه ای که تا همین چند سال پیش تو فکر خریدنش بودی الان حتی توانایی اجاره کردنش هم نداری!

افزایش چند برابری قیمت مسکن در دو سال اخیر موضوعی است که کاربر توحید لطفی، اینگونه به آن اشاره می کند: خیلی وقت بود از قیمت مسکن و اینا خبری نداشتم. آخرین اطلاعی که از قیمت منطقه سکونتمون داشتم به دوسال پیش برمیگرده که متری سه الی چهار میلیون بود. و امروز شنیدم همسایمون آپارتمان قدیمی غیر لوکسش رو متری چهارده تومن فروخته!! یه جوون امیدی به خونه خریدن باید داشته باشه؟!

کاربر طناز نیز با اشاره به تاثیر بحران مسکن بر آمار ازدواج نوشته است: همه از این‌ میگن که آمار ازدواج کم شده اما کسی نمیگه با وجود  کابوس مسکن دیگه کسی جرئت فکر به ازدواج رو نداره.

متین صادقی دیگر کاربر توییتری با اشاره به کرونا می گوید: ما بین گیر و گُدار درگیری با کرونا ، باید نگران ناخدا های مسکن باشیم که زالو صفتانه خون مردم را به گواه حباب بازار میمکند

 

فاطمه رشیدی با خطاب قرار دادن وزیر مسکن و شهرسازی که این  روزها کمتر در رسانه ها ظاهر می شود نوشت: آقای وزیر شما که از گفتن جمله "مردم نخرند" خیری ندیدید چرا دوباره از این سیاست پیروی میکنید و خودتان تدبیری برای  کابوس مسکن نمی اندیشید؟

محمد حاتم وند، افزایش حاشیه نشینی را یکی از پیامدهای افزایش قیمت مسکن می داند و نوشته است است: طبق پیش بینی کارشناسان حوزه مسکن سال جاری سختترین سال برای مستاجران خواهد بود. افزایش 20_30 درصدی اجاره بهاء و تشدید شکاف استطاعت خانوار با پرداخت اجاره بهاء موجب مهاجرت عده بیشتری با حاشیه کلانشهر ها میشود. به راستی سهم جوانان از این حاشینه نشینی چقدر است؟!

مهدی الیاسی با مطرح کردن سهم برخی بانک ها و شرکت ها در بحران پیش روی بازار مسکن نوشت: کابوس مسکن رو بانک‌ها، هلدینگ‌ها، خودروسازها و شرکت‌هایی ساختن که عملا ورشکسته هستن و صرفا با جهش قیمت مسکن و با  تجدید ارزیابی دارایی‌ها و املاک‌شون، روی کاغذ از ورشکستگی خارج میشن. مِلک و مسکن رو گروگان گرفتن تا ورشکستگی‌شون رو پنهان کنن و ملت باید تاوانش رو بپردازن.

صادق آرامش اما روایت غم انگیزی از توان مالی خود برای اجاره یک خانه دارد: با‌ ۳۰‌تومن پیش و ۳تومن اجاره، رومون نمیشه بریم تو مشاور املاک ها واسه خونه که یهو بلند نگه: ای آقااا با این پول اینجا خونه گیر نمیاد..

کاربر اورسولا هم نوشته است: بدون اغراق هر شبو هر روز غصه‌ی این رو میخورم که هیچوقت نمیتونم خونه بخرم یا حتی رهن کنم، همه بهم میگن دیوونه‌ای که این موضوع شده بزرگترین دغدغت اما من نمیتونم بهش فکر نکنمو به بزرگترین کابوسم تبدیل شده.

کاربر ماهان افشار در توییت با چاشنی طنز نوشت: از همین تریبون اعلام می‌کنم هرکی با قیمت مسکن مشکل داره جمع کنه از ایران بره. بره همونجایی که همون رفاه و همون مدل مسکن هستش... دیگه بخاطر قیمت مسکن و عدم توانایی در حتی اجاره اون که نباید وقت گران‌بهای آقای وزیر و نماینده‌های عزیز مجلس رو گرفت.

کاربر علی بهمنی نیز به قیمت مسکن در حاشیه تهران اشاره کرده و نوشته است: این روزها یک جوان برای خانه دار شدن در حاشیه تهران باید حداقل یک میلیارد تومان داشته باشد، جوانی که اگر شاغل باشد حقوقش به ۳ میلیون هم نمی رسد.

کاربر حسن علیجانی نیز وزیر مسکن را خطاب قرار داده و از تقاضای اسلامی برای نخریدن مسکن از سوی مردم، اینگونه واکنش نشان داده است: قابل توجه آقای وزیر که میگه مسکن نخرید ارزان میشه باید بگم که ارزان شما واسه خیلی ها گرونه.

بهنام اسدزاده به مشکل خانواده های دارای فرزند نیز اشاره کرده است، او در توییت خود نوشته: پایان یافتن فصل امتحانات مدارس، شروع کابوس خانواده‌های مستأجر است. سال‌هاست که به دلیل منطقه‌ای کردن مدرسه دانش آموزان بامحل زندگی آنها، خانواده‌های اجاره‌نشین دچار مشکل شده‌اند.

کاربر ابراهیم، رشد قیمت مسکن در اهواز را اینگونه روایت می کند: با چه منطقی واحد پنجاه متری توی حاشیه ی اهواز از شصت هفتاد تومن رسیده به ١٧٠.چی ریختن پای مسکن اینقد رشدش خوب بوده لعنتی.

علیرضا راییان نیز نرخ رهن یک واحد در خیابان ایران تهران را اینگونه شرح می دهد: 60 متر آپارتمان, خیابان ایران , 25 سال ساخت, بدون اسانسور و پارکینگ و..., 200 م رهن!

اینها بخشی از روایت ها با هشتگ کابوس مسکن است که این روزها خواب را از چشمان بسیاری ربوده است. 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • شهروند

    قیمت مسکن باید از طریق کارشناسان دادگستری تعیین بشود تا قیمت واقعی و خالص هر ملک تعیین شود و مطمینا همه صاحب خونه می شن و دغدغه مسکن از بین می ره چرا که اونهایی که خروار خروار ملک دارند فرشنده می شن و قیمت و حباب فروکش می کنه

    پاسخ
  • ناشناس

    خدا لعنت کنه این زالو صفتا رو.بخدا خانم داره از استرس داره گریه میکنه.چون خونه مستاجری گیرمان نمیاد.چون آمارها خیلی بالاست

    پاسخ