پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درگفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران بیان شد

فرمانده نیروی زمینی ارتش: امام خمینی(س)به ارتش هویت و اعتبار بخشید

امام خمینی(س) به ارتش جانی دوباره و هویت و شخصیت داد و ارتش هم این پیام را با سلول سلول وجودش درک و لمس کرد و به شایستگی، پاسخ اعتماد حضرت امام را داد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، معتقد است امام خمینی(س) به ارتش جانی دوباره و هویت و شخصیت داد و ارتش هم این پیام را با سلول سلول وجودش درک و لمس کرد و به شایستگی، پاسخ اعتماد حضرت امام را داد.
امیر سرتیب احمدرضا پوردستان در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، درباره نامگذاری 29 فرورین ماه به «روز ارتش» گفت: حضرت امام 26 فروردین سال 58، خطاب به ملت ایران، 29 فروردین را روز ارتش اعلام می‌کنند و این روز‌، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و روز حماسه‌آفرین‌های نیروی زمینی ارتش است.وی با بیان این‌که " 29 فروردین روزی است که در آن حضرت امام(س) ارتشی که تازه از بند طاغوت رهایی پیدا کرده بود به اقیانوس بیکران و امواج خروشان ملت پیوند زدند" یادآور شد: رژیم ستمشاهی تلاش زیادی می‌کرد که بین ارتش و ملت جدایی بیندازد ولی انقلاب اسلامی سبب شد که ارتش به ملت پیوند بخورد. 29 فروردین یادآور ژرف‌نگری و وسعت دید حضرت امام(س) در تثبیت و بقای ارتشی است که در هیاهو و جنجال‌های معاندین و مخالفین نظام به مرز انحلال و نابودی نزدیک شده بود ولی حضرت امام(س) با همان وسعت دیدی که مختص ایشان بود بر این توطئه‌ها خط بطلان کشیدند و با نامگذاری 29 فروردین به نام روز ارتش جان دوباره‌ای به ارتش بخشیدند.

وی با اشاره به نقش ارتش در پیروزی انقلاب، به عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب اشاره و عنوان کرد: فاکتورها و عوامل فراوانی در این پیروزی نقش داشته‌اند؛ برای مثال، اصلی‌ترین عامل پیروزی انقلاب، حضور روحانیان در خط مقدم نهضت و در رأس همه، حضرت امام(س) بود که با هدایت‌های حکیمانه‌شان توانستند کشتی انقلاب را به ساحل پیروزی برسانند. در عین حال، حضور گسترده و میلیونی مردم در راهپیمایی‌ها و تظاهرات، از دیگر عوامل اصلی پیروزی انقلاب بود. اما یکی دیگر از عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب، پیوستن بدنه ارتش به صفوف انقلابیان بود.
اگر آن روز ارتش به مردم نمی‌پیوست، انقلاب به این سرعت به ثمر نمی‌رسید
سردار پوردستان با تأکید بر اینکه اگر آن روز ارتش به مردم نمی‌پیوست، انقلاب به این سرعت به ثمر نمی‌رسید و بار نمی‌داد، گفت: پیوستن بدنه ارتش به انقلابیان، امری اتفاقی و خلق الساعه نبود، بلکه در اعتقادات و باورهای بدنه ارتش ریشه داشت. بدنه ارتش، بدنه‌ای بود که با روحانیان و مردم ارتباط داشت. ارتشیان اعلامیه‌های حضرت امام را در پادگان‌ها تکثیر و توزیع می‌کردند و در حقیقت بسیاری از افراد بدنه ارتش، حتی در دوران ستمشاهی هم از امام تبعیت می‌کردند.
وی با ذکر خاطره‌ای از شدت این رابطه‌ها، ادامه داد: بچه‌های ارتش فقط و فقط به دنبال اعلامیه‌های امام بودند تا آن‌ها را تکثیر و در پادگان‌ها توزیع کنند و در حقیقت ارتباط عاطفی و قلبی بدنه ارتش با امام خاص بود. نمونه بارز آن این است که وقتی امام فرمودند پادگان‌ها را خالی کنید، موج وسیعی از پرسنل وظیفه و کارکنان پایور، پادگان‌ها را خالی می‌کنند؛ به گونه‌ای که حتی در این باره، برای حضرت امام نگرانی پیش می‌آید و به عده‌ای دستور می‌دهند تا پادگان‌ها را خالی نکنند.
وی افزود: بر همین اساس بود که قرار شد عده‌ای از نیروهای مؤمن و انقلابی و خط امامی، در پادگان‌ها بمانند و بر این اساس است که شهید صیاد شیرازی، پادگان را خالی نمی‌کند و شهید آبشناسان در پادگان می‌ماند.‌ اینها دستور داشتند که در پادگان‌ها بمانند و پادگان‌ها را حفظ کنند؛ چراکه اگر نیروهای مؤمن و انقلابی پادگان ها را کاملاً خالی می‌کردند، گروهک‌هایی که تازه داشتند ظهور و بروز می‌کردند (منافقان و چریک‌ها و فدایی‌ها)، پادگان‌ها را اشغال می‌کردند؛ لذا با فرمان امام، طیف وسیعی از کارکنان بدنه ارتش، پادگان‌ها را خالی می‌کنند و عده‌ای هم با فرمان امام می‌مانند تا هواپیماها، تانک‌ها و مهمات را حفظ کنند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش، با بیان اینکه بدنه ارتش به مردم می‌پیوندند و انقلاب به پیروزی می‌رسد، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب، ارتش به دو قسمت تقسیم شد؛ قسمتی از آن، ژنرال‌ها و سران خود فروخته بودند و قسمتی هم بدنه ارتش. بعد از انقلاب، قسمت ناسالم ارتش جدا شد و بدنه سالم آن با دریایی از تجهیزات نو، اعم از هواپیما، بالگرد، ناوچه‌ و تانک باقی ماند و به عنوان یک بازوی مسلح بسیار قوی، در اختیار نظام قرار گرفت.
وی درباره چرایی مخالفت حضرت امام با انحلال ارتش، گقت: گروهک‌ها به دنبال انحلال ارتش بودند و از نظر امام مبنی بر پیوستن ارتش به مردم ناخرسند بودند؛ چراکه به دنبال منافعی از این حرکت مردمی بودند و می‌خواستند خواسته‌های خود را در کشور جریان دهند و دوست نداشتند نظام جمهوری اسلامی در کشور مستقر شود. بر این اساس، حرکت‌های براندازانه خود را شروع و برای این مهم برنامه‌ریزی کردند و در حرکت اول، خلع سلاح نظام نوپای جمهوری را مدنظر قرار دادند و شعار انحلال ارتش را سر دادند و در تریبون ها و میتینگ‌ها و در روزنامه‌های وابسته این مطلب را تکرار می‌کردند؛ تاجایی که حتی بسیاری از مسئولان درجه دو ـ سه، باور کرده بودند که نیازی به ارتش نداریم و ارتش نباید باشد. اما امام با همان دوراندیشی و تیزبینی خاصشان، به‌خوبی مسئله اصلی را تشخیص دادند و در پیامی، 29 فروردین را به نام روز ارتش نامگذاری کردند.
امام به ارتش جان دوباره‌ای دادند
سردار پوردستان، با بیان اینکه امام خمینی(س) به ارتش جان دوباره‌ای دادند، خاطرنشان کرد: امام به ارتش هویت و شخصیت دادند و الحق والانصاف ارتش هم این پیام را با سلول‌سلول وجودش درک و لمس کرد و به شایستگی هم پاسخ اعتماد حضرت امام را داد و دیدیم که اولین یگان‌هایی که سازمان‌دهی می‌شوند و برای بر قراری آرامش در مناطق آشوب زده کردستان، خوزستان، گنبد و ترکمن صحرا حاضر می‌شوند، یگان‌هایی ار ارتش جمهوری اسلامی‌اند و 48 هزار شهید و 126 هزار جانباز، سند گویایی بر پاسخ‌گویی به اعتماد حضرت امام است.
امام تأکید کردند که ارتش باید کما فی السابق ارتشی منضبط باشد
وی درباره تأکیدات امام درباره ارتش، گفت: دو تأکید عمده در فرمان‌های امام درباره ارتش را به یاد دارم؛ یکی همان مطلبی است که ابتدای انقلاب فرمودند و آن، نظم ارتش بود؛ چراکه بی‌نظمی عجیبی بعد از انقلاب در پادگان‌ها ساری و جاری شده بود و سربازان و رده‌های پایین از فرماندهان اطاعت نمی‌کردند و یادم هست که می‌گفتند ما انقلاب کردیم که دیگر این نظم نباشد و حرف جناب سروان را گوش نکنیم. ولی امام تأکید کردند که ارتش باید کما فی السابق ارتشی منضبط باشد و سلسله مراتب برقرار باشد و زیر دستان از فرماندهان اطاعت کنند. این دستور قاطعی بود که امام صادر کردند که حقیقتاً در شکل‌گیری دوباره یگان‌ها و نظم و نسق بخشیدن به یگان‌ها نقش داشتند.
وی افزود: مساله دیگر مورد تأکید امام، استقلال ارتش بود، ارتش قبل از انقلاب، ارتشی وابسته بود که تمام منویات ارتش و حتی اپراتوری دستگاه‌ها را خارجی‌ها انجام می‌دادند و با کمال تأسف حتی در ستاد مشترک ارتش هم مستشاران اتاقی داشتند که اتاق فکر محسوب می‌شد و برای ارتش شاهنشاهی هم فکر می‌کردند؛ لذا تأکید امام استقلال ارتش بود که همین پیام امام باعث شد بعد از انقلاب، خودباوری عجیبی در نیروهای ارتش ایجاد شود. مستشاران با این تصور رفتند که بعد از چند ماه مجدداً هدایت ما را بر عهده می‌گیرند. اما پیام امام روح خودباوری را در پرسنل ما ایجاد کرد و باعث شد که نه تنها تجهیزات بهینه شدند بلکه تجهیزات جدیدتری هم ساخته شد.
امیر سرتیب ا پوردستان درباره اسراتژی حضرت امام در مخالفت با انحلال ارتش، توضیح داد: استراتژی حضرت امام به شناخت دقیق امام از ارتش آن موقع بر می‌گردد. یعنی امام وقوف کاملی بر ارتش شاهنشاهی و شناخت کاملی از دوره‌های مختلف آن داشتند. ارتش در زمان طاغوت هم دو دسته بود؛ دسته‌ای سران وابسته به شاه و دسته‌ای هم بدنه ارتش، که با روحانیان ارتباط داشتند و حتی بسیاری از کسانی آن زمان که در ارتش خدمت می‌کردند و در گارد جاویدان که گارد شاهنشاهی بود، حضور داشتند، با یاران امام ارتباط داشتند؛ برای مثال، شهید سروان کلاهدوز کسی بود که در گارد شاهنشاهی خدمت می‌کرد و مشخصاً تمهیداتی را به کار می‌برد تا بتواند در گارد وارد شود و حتی شاه را ترور کند. آنان مترصد بودند که از امام اجازه این مسئله را بگیرند، اما امام اجازه ندادند تا اینکه بعد از انقلاب شهید کلاهدوز از تشکیل‌دهندگان سپاه پاسداران شد.
وی افزود: از این دست افراد بسیار داریم؛ برای مثال شهید بابایی که در امریکا دوره خلبانی می‌بیند، زمانی که برای گرفتن گواهینامه خلبانی نزد فرمانده پاسگاه می‌آید و فرمانده وی را بیرون اتاق معطل می‌کند، موقع نماز، همان‌جا شروع به نماز خواندن می‌کند. بدنه ارتش چنین بدنه‌ای بود و امام هم وقوف کاملی بر این بدنه ارتش داشت و تأکید می‌کرد که این بدنه باید حفظ شود و این ارتش باید حفظ شود؛ چراکه رفتن این مجموعه عظیم انسان‌های متخصص که با روحانیان و امام ارتباط داشتند، سبب می‌شد که همه تجهیزاتی که خریده بودند، روی زمین بماند و از بین برود. ضمن اینکه جذب و به کارگیری و آموزش پرسنل جدیدتر هم زمان بسیاری می‌برد و امام به این نکته وقوف کامل داشتند که اگر نهال جمهوری اسلامی ایران در این منطقه کاشته شود، دشمنان آن را رها نمی‌کنند و قطعاً به دنبال براندازی خواهند بود، لذا ارتش باید حفظ شود. فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: حقیقتاً وقتی وقایع را یکی پس از دیگری رصد می‌کنیم، عمق تدابیر حضرت امام و حکمتی که در کلام و سخنان و تدابیرشان داشتند، بیشتر مشخص می‌شود.
یکی از تأکیدات امام، استقلال ارتش و وارد نشدن در احزاب و گروه‌هاست
فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره تأکیدات حضرت امام بر استقلال ارتش و نسبت این نهاد با سیاست و حضور در عرصه سیاسی نیز توضیح داد: استقلال ارتش و وارد نشدن در احزاب و گروه‌ها، از تأکیدات امام و همچنین مقام رهبری و فرمانده کل قواست، تا ارتش به عنوان بازوی نظام و رهبری بتواند به این رسالت و مسئولیت و مأموریتی که دارد، به شایستگی عمل کند. چراکه کارنامه احزاب نشان می‌دهد که احزاب، متناسب با شرایط اجتماعی و سیاسی موضع‌گیری‌های متفاوتی دارند و گرچه یک حزب در ابتدا دارای یک مرامنامه خاصی است، بعد از چند سال نحوه عملکردش صد درصد مخالف آن می‌شود و بر همین اساس، ارتش که به عنوان بازوی مسلح نظام و سرمایه ملی باید از منافع ملی کشور حمایت و آن را رصد، حراست و پاسداری کند، نمی‌تواند تابع چنین رویه‌ای باشد و در این دسته‌بندی‌ها قرار گیرد. بنابراین، باید استقلال خود راحفظ کند و بر اساس آنچه نص صریح قانون و منطبق با قانون اساسی است، به مأموریت و اهدافش عمل کند و هرگز در دسته‌بندی‌های گروهی وارد نشود.
پوردستان خاطرنشان کرد: این در حالی است که بعضاً شاهدیم در کشورهای منطقه، ارتش وارد بازی‌های سیاسی و ملعبه دست سیاستمداران شده است و لذا آن کشور با صدمات جبران‌ناپذیری مواجه شده و منافع ملی آن به خطر افتاده و بازیچه دست بیگانگان شده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با اشاره به حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش و نیز وقتی از پیام امام خمینی (س) خطاب به این نیرو که پس از پایان جنگ آن را نیروی زمینی قهرمان توصیف کرده‌ بودند، گفت: این پیام و این لقب ، مدال افتخاری بود که حضرت امام(س) بر سینه ستبر نیروی زمینی ارتش نصب کردند و نشان رضایت ایشان از عملکرد این نیرو در جنگ بود.

وی با اشاره به جایگاه ارتش و سپاه در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد، سازمان ارتش تقریباً شکل گرفته بود. بعد از انقلاب شاهد برخی بی‌نظمی‌ها در ارتش بودیم. سران و فرماندهان عمده رفته بودند و افسران جوان فرماندهی یگان‌ها را عهده‌دار شده بودند. بی‌نظمی‌هایی حاکم بود اما درگیری‌های کردستان و حضور ارتش باعث شد که ارتش نظم اولیه خود را مجدداً باز یابد. به جز درگیری‌های کردستان، ناامنی‌هایی هم در حوزه‌های غربی و جنوب غربی کشور شکل گرفت که در این باره هم باز ارتش به عنوان سردمدار نیروهای مسلح، اولین یگان‌ها را از لشگرهای 92 زرهی و 81 کرمانشاه در نوار مرزی مستقر کرد و نظم و نسق خوبی در ابتدای جنگ پیدا کرد که البته کامل نبود. سپاه هم سامان‌دهی شده بود اما برای برقراری نظم و آرایش و حفظ حدود انقلاب در داخل کشور سازمان‌دهی شده بود و به اصطلاح سازمان رزم نداشت. براین اساس، زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد، اولین یگان‌هایی که در مقابل نیروهای عراقی خودآرایی کردند، یگان‌های ارتش بودند و اولین شهدا و اسرا را هم آنها دادند اما توان آن‌ها برای مقابله با دوازده لشگر زرهی و مکانیزه که 23 کشور از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کنند، کافی نبود و لذا باید نیروی دیگری می‌آمد و مکمل می‌شد. به همین دلیل، در همان روزهای آغازین جنگ به فرمان امام و با تدبیر مقام رهبری، نماینده امام در نیروهای مسلح، سپاه در کنار ارتش قرار می‌گیرد، سپاهی که سازمان رزم نداشت اما کم‌کم سازمان رزم را یافت و بعد از سال اول جنگ، تیپ‌ها و لشگرها و نیروها و گردان‌های سپاه یکی پس از دیگری شکل می‌گیرند و به عنوان نیرویی منسجم و کاملاً عملیاتی، در کنار ارتش فعالیت می‌کند. در حقیقت رقابت و تقابلی در طول جنگ بین ارتش و سپاه نمی‌بینم، بلکه هر چه بود، همدلی و وحدت بود. البته طبیعی است که دو سازمان، رقابت‌های حسی داشته باشند که بین دو برادر هم هست، اما رقابت به گونه‌ای نبود که به حالت تقابل در آید. لذا در عملیات‌های بزرگی که در طول سال‌های اول جنگ و تا سال 62 رقم می‌خورد، همانند عملیات ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس و... ارتش و سپاه عملیات‌های مشترک انجام می‌دهند و قرارگاه مشترک دارند و یک فرمانده از ارتش و یک فرمانده از سپاه حضور دارند و نیروها هم همین‌طورند و تیپ‌ها و لشگرها در هم ادغام می‌شوند.
ارتشی و سپاهی یک لشگر الهی
امیر سرتیپ پوردستان افزود: ابتدا می‌گفتیم «ارتشی و سپاهی دو لشگر الهی»، اما بعد از این حرکت و یکی شدن که سردمدار آن هم شهید صیاد شیرازی بود، می‌گفتیم «ارتشی و سپاهی، یک لشگر الهی» و همین وحدت و همدلی سبب شد که بتوانیم در طول جنگ به اهداف مورد نظرمان برسیم.
وی با بیان اینکه امام بر نظم و انضباط‌پذیری ارتش تأکید داشتند و گفتند ارتش به خاطر طاغوتی بودنش بد بود نه به خاطر انضباطش، ‌گفت: حضرت امام حتی انضباط ارتش طاغوت را هم تأیید کردند و تأکید به نظم کردند. هنگامی که ما افتخار داشتیم به عنوان دانشجوی افسری خدمت امام برسیم، از دیگر مسائل مورد تأکید ایشان، استقلال ارتش بود و اینکه تابع هیچ حزب و گروه و دسته و جناح سیاسی نباشد و مستقیماً خودش مبتنی بر قانون اساسی عمل کند. بحث دیگر هم تدین و ولایت‌مداری ارتش بود و اینکه ارتش باید متدین و در خط ولایت فقیه باشد. امام همچنین بر خودکفایی ارتش تأکید داشتند و می‌گفتند ارتش باید متناسب با نیازها، نیازمندی‌های خود را تأمین کند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به دیدارش با حضرت امام در حسینیه جماران، گفت: فقط یکی دو نوبت در حسینیه جماران خدمت امام رسیدم و از کلام نورانی‌شان بهره‌مند شدم. اما همین حضور در حسینه جماران و دیدن سیمای نورانی ایشان، درس‌های فراوانی به ما می‌داد. گاهی انسان با دیدن شخصیتی، درس‌های بسیاری می‌گیرد و همین صلابت و استحکامی که حضرت امام در سخنان و تدابیرشان و نوع برخوردشان با وقایع و اتفاقات داشتند، درس بزرگی بود. در دوران حضور امام با جزر و مدها و موانع بسیاری مواجه شدیم اما امام صبر و طمأنینه خاص خود را داشتند.
وی افزود: در روزهای آغازین جنگ در اهواز بودم، هواپیماهای عراق اهواز را بمباران کردند و من نزدیک فرودگاه اهواز بودم و شاهد بودم که هواپیماهای عراقی با ارتفاع کم، شهر را بمباران کردند، همه مردم نگران و ناراحت بودیم ولی یادم هست که وقتی تلویزیون را روشن کردیم، امام فرمودند دیوانه‌ای آمده سنگی انداخته و رفته است.... این نگاه امام نه تنها برای من، بلکه برای همه کسانی که آن زمان این استرس و نگرانی را داشتند، آرامش قلبی فراوانی ایجاد کرد و ما با این صحبت نورانی امام، احساس کردیم که این ملت در این مبارزه هم مثل دیگر مبارزات پیروز می‌شود؛ چراکه دور اندیشی، صبر و طمأنینه امام را دیده بودیم و می‌دانستیم که این جمله امام بعد از بمباران، عمق زیادی دارد و امام ورای قضایا را می‌بیند.
به گفته وی، ترور بهشتی و رجایی، شوک عظیمی بود که می‌توانست ملتی را از هستی خارج و نابود کند اما این طمأنینه و صلابت و استحکام و قدرت امام سبب شد که ملت ایران استوار شود و بایستد.

اولویت‌های اصلی ارتش
امیر سرتیپ پوردستان در ادامه به اولویت‌های اصلی ارتش اشاره کرد و گفت: اولویت اصلی و اولیه ارتش، حفظ آمادگی و قدرت دفاعی و رزمی است. وظیفه ذاتی ارتش این است که هر لحظه خود را آماده نگه دارد و این آمادگی رزمی، متناسب با شرایط تفاوت دارد. مثلاً شرایط قبل و بعد از جنگ، هر کدام، نوعی آمادگی می‌خواهد. برای مثال، جنگ‌ها در زمان جنگ تحمیلی، جنگ‌های منطقه‌ای بود و در واقع در فضای کلاسیک شاهد جنگ‌های منطقه‌ای هستیم. اما بعد از حادثه یازده سپتامبر و با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه خاورمیانه، وارد فضای دیگری شدیم. فضایی که ما نظامی‌ها، به آن فضای ناهمتراز و نامتقارن می‌گوییم. حال در این نوع فضا، نوع آمادگی‌های ما هم باید با گذشته فرق داشته و باید خود را متناسب با این شرایط آماده کنیم.
به گفته وی، ارتش جمهوری اسلامی ایران هم، این شرایط و نیازهای این وضعیت را کاملاً در ک کرده و متناسب با این نیازها خود را وارد کرده است و می‌داند در چنین فضایی دیگر با دشمن همتراز خود که تانک‌هایش را در مقابل او صف‌آرایی کرده‌اند،‌ روبه‌رو نیست،‌ بلکه با دشمنی روبه‌روست که از تجهیزات فوق مدرن استفاده می‌کند؛ دشمنی که تاکتیک او تاکتیک دور ایستاست و از دور ضربه می‌زند؛ لذا، متناسب با این شرایط خود را آماده و سلاح‌های مورد نیاز خود را تعریف و پیش‌بینی کرده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: من به عنوان یک سرباز و عضوی از مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران به ملت عزیز و شریف اعلام می‌کنم که نگران این سروصداها و تهدیدات اوباما و اسرائیل نباشند؛ چراکه اینها در شرایط تهدید ملت ما نیستند. امروز نیروهای اسرائیلی و امریکایی در ضعف و زبونی خاصی به سر می‌برند. این مهم را از زبان یک مسئول و کسی که اوضاع را رصد می‌کند، عرض می‌کنم. امروز شرایط برای نیروهای اسرائیلی و امریکایی بسیار بحرانی است و در وخامت اوضاع شدیدی به سر می برند و مطمئن باشند که ما در اوج اقتدار و آمادگی هستیم و لحظه‌ای از رصد دشمنان و ارتقای مؤلفه‌های آمادگی رزمی غافل نیستیم و اجازه هیچ‌گونه تعدی و تجاوزی به خاک ایران را نمی‌دهیم و با اقتدار از عظمت و توان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.