«باشگاه مخاطبان» پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران آماده دریافت خبر، عکس، فیلم و سوژه های مخاطبان گرامی است. تمامی مخاطبان می توانند از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir با جماران در ارتباط باشند. «جماران» آمادگی دارد تا نظرات مسئولان را در این مورد منعکس کند.

به گزارش سرویس باشگاه مخاطبان پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یادداشت زیر را م.ابراهیم زاده، روزنامه نگار و از فرهنگیان کشور ارسال کرده است. جماران از ایجاد عرصه ای عمومی برای گفت و گو درباره سیاست های آموزشی کشور استقبال می کند و آمادگی کامل خود را برای نشر پاسخ های هر شخص و سازمانی که در این زمینه مورد نقد واقع می شود؛ اعلام می کند.

به بهانه سی و سومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور:
رای فرهنگیان روحانی را دوباره رئیس جمهور خواهد کرد؟!

عکس شماره یک

تیتر بالای عکس، به خودی خود جذاب است و برای روزنامه های کیهان، وطن امروز و جوان، تیتر یک محسوب می شود.

در ادامه این نوشتار به ارزش خبری این تیتر خواهیم رسید، ابتدا ضرورت دارد کارنامه وزیری را بررسی کنیم که سکاندار بزرگترین وزارتخانه دولت تدبیر و امید است و 8 دقیقه صبور باشیم تا یادداشت کمتر از هزار کلمه زیر را کامل بخوانیم:

باقی شدن گران قیمت فانی/دلیل عدم محبوبیت وزیر دولت تدبیر و امید چیست؟

علی اصغر فانی، 14 سال چشم کشید تا وزیر شود و البته دو سال فرهنگیان را خون جگر کرد تا وزیر بماند، او استیضاح هم شد و در معامله ای خنده دار، نمایندگان مجلس بر باقی شدن فانی رای دادند تا توپ را به زمین دولت بیندازند؛ در حالی که یکی از ناچسب ترین وزرای بعد از انقلاب در چشم فرهنگیان ایران، کارنامه ای تارومبهم دارد! مبرهن است در کارشناس بودن "فانی" هیچ شک و شبهه ای نداریم اما آقای رئیس جمهور! آیا هر کارشناسی لیاقت وزارت دارد؟

عدم تحرک و انگیزه

" فانی رسانه ای نیست، فانی تحرک ندارد، فانی تیم رسانه ای هم ندارد، فانی بی حال است،فانی انگیزه ندارد، فانی از همه چیز بازنشسته شده است!" در دورترین مدرسه مرزی ایران تا طبقه چهارم ساختمان وزارتخانه، این جملات شنیده می شود.

خزانه خالی کشور و وزارت فانی

"فانی در زمانی سکان آموزش و پرورش را به دست گرفت که خزانه کشور خالی بود" این جمله ای است که همیشه و به کرات، در بسته شیک تحویل منتقدین فانی داده می شود، کسی نمی گوید با خزانه پر وزیر شدن، کار هر نابلدی است؛ اما مدیریت کردن در شرایط بحرانی نشانه قدرت و صلابت است.

ارتش نیروهای بازنشسته و ناکارآمد در وزارت خانه

به کارگیری نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش و عدم توجه به منابع مالی و مدیریت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیز تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها و بعضی از شهرها، نارضایتی ها و اعتراضات رسمی و غیر رسمی فرهنگیان نسبت به مدیریت این وزارتخانه در سال های اخیر، و اجرای ناقص و سلیقه ای نظام رتبه بندی، تعطیلی برخی مدارس روستایی و نیز عدم پرداخت حق ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی در طرح «روستا مرکزی» و...این ها فقط نمونه ای از سوالاتی بود که حتی نمایندگان موافق دولت تدبیر و امید در هم نوایی با عامه فرهنگیان در موقعیت های مختلف از جمله استیضاح به کار برده و می برند.

آقای رئیس جمهور مراقب باشید معلمان ناراضی هستند

با تمام نقدها، او گزینه بهتری برای دولت تدبیر و امید بود، به این دلیل که "همان او" با 217 رای دوستانش در مجلس وزیر شد و با 133 هزار رای یعنی نصف آرای مردم همدان، آن هم در این دولت دوباره به مجلس شورای اسلامی بازگشت، حاجی بابایی انگیزه داشت، این یعنی آقای دکتر روحانی بیشتر مراقب باشید که تنها رئیس جمهور چهارساله ایران نباشید!!

اصلاح طلبان واقع گرا، از منتقدین جدی حاجی بابایی هستند اما برای آن ها نیز خنده دار است که اکنون باید از فانی، به خاطر این که منصوب روحانی است طرفداری کنند، از "فانی" که نمی دانیم چرا هنوز "باقی" است؛ اما می دانیم در انتخابات آتی ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی نیاز به حمایت جامعه کثیر فرهنگیان دارد و با شرایط فعلی، کمی دور از ذهن است که دست حمایتی در این جمع دیده شود.

مدیرانی که همراه دولت نیستند


مدیران فعلی وزارت آموزش و پرورش، همراه دولت دکتر روحانی نیستند. آنان این پست را ملک پدری خود می دانند، بلیت هایی که سوخته و صندلی هایی که با شماره نمی خواند، اکثر مدیران کل مشی سیاسی خلاف دولت تدبیر و امید دارند و با چرخیدن چند صندلی در شهر تهران یا شهرستان های تهران، رضایت نمایندگان فعلی مجلس برآورده نمی شود.

اولین کارت زرد مجلس به فانی

فانی در جلسه علنی ۳۱ فروردین ماه 93 به مجلس رفت تا به سوال 16 نماینده پاسخ دهد. این سوال که از سوی مهرداد بذرپاش نماینده تند و تیز جبهه پایداری آن زمان مطرح شد: علت به کارگیری افراد بازنشسته به رغم گذشت 10 سال از زمان بازنشستگی آنان در وازرتخانه و دلایل سیاسی بودن انتصاب مدیران وزارت آموزش و پرورش بدون منطق کار‌شناسی و شایسته‌سالاری.

پس از توضیحات وزیر از مجموع 202 نماینده حاضر در صحن مجلس 115 نماینده پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانستند. 71 نماینده رأی موافق و 11 نماینده هم رأی ممتنع به وزیر دادند.

دومین کارت زرد مجلس به این وزیر

نمایندگان، 10 ماه بعد؛ یعنی در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفتم بهمن سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه که اتفاقا امسال میهمان ویژه اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور بود!، مطرح شد، او از این وزیر در مورد تعیین تکلیف معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی، برگزاری آزمون استخدامی و مطالبات فرهنگیان سوال کرد که نه تنها نماینده سوال کننده بلکه 114 نماینده از 215 نماینده حاضر در صحن مجلس توضیحات وزیر را قانع کننده ندانستند. البته در آن جلسه ۷۴ نماینده رای موافق و ۱۴ نماینده هم رأی ممتنع داده بودند.بدین ترتیب فانی دومین کارت زرد خود را گرفت.

استیضاح فانی رای نیاورد

پنج ماه پس از دومین کارت زرد مجلسیان به فانی،استیضاح وزیر آموزش و پروش با 64 امضا در هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد که گفته می شد 35 نفر از امضا کنندگان امضای خود را پس گرفته اند، تعداد امضاها مهم نبود، بلکه جلسه استیضاح اصل بود که صبح چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ استیضاح برگزارشد و با ۷۶ رأی موافق، ۱۶۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶، علی اصغر فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش ابقاء گردید.

رای167 نماینده ای که مخالفت خود را با استیضاح اعلام کردند، پیام زیادی داشت اما بعد از گذشت چندین ماه اختلال در گیرنده و فرستنده پیام ایجاد شد!

چرا فانی سومین کارت زرد را گرفت/ اگر مدیر بدون اهمیت به نماز و روزه نصب کرده‌ایم بفرمایید

توقع می رفت فانی تا پایان عمر مجلس نهم، کمتر به بهارستان رفت و آمد کند و چند صباحی دیگر بر صندلی چرمی طبقه چهارم ساختمان شهیدرجایی بی دغدغه بنشیند، اما حضور او در کمیسیون آموزش و تحقیقات، به مفاهمه منجر نشد و نماینده ی سوال کننده و اعضای کمیسیون، از پاسخ های او قانع نشدند. مجدد طرح استیضاح جان گرفت.

موسوی‌نژاد در توضیح سوال خود در کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید کرد استفاده از کارشناسان، کارگروه انتصابات در وزارتخانه وجود دارد که بیشتر افرادی که انتصاب می‌نمایند از بازنشستگان هستند که حتی در زمان کاری خودشان مورد قبول نبوده‌اند و برخی از این افراد حتی یک روز هم مدیریت خوبی نداشته‌اند. و فانی در پاسخ گفت: اگر مدیر بدون اهمیت به نماز و روزه نصب کرده‌ایم بفرمایید همین امشب عزل کنیم! انتصابات ما با استعلام از حراست انجام می‌گیرد اگر موردی غیر این پیدا کرده‌اید اطاعت می‌کنیم و در خصوص بازنشستگی هم باید با سازمان بازنشستگی جلسه بگذاریم و موضوع را بررسی کنیم.
در نهایت این که سوال کننده قانع نشد و کمیسیون نیز سوال را ملی تشخیص داد و نهایت به صحن کشیده شد و کارت سوم هم به فانی تقدیم شد.

آقای وزیر و چهارمین کارت زرد/او رکوردداری بی عنوان قهرمانی است!

عکس شماره ۲

در ۲۸ دی ۱۳۹۴، فانی برای پاسخگویی به سوال حلیمه عالی درباره مدیریت ضعیف مدیران کل آموزش و پرورش فانی را به سیاسی کاری در انتصابات به جای شایسته سالاری، نتوانست نمایندگان را قانع نماید و با دریافت ۹۹ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ رأی مأخوذه، چهارمین کارت زرد خود را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

فانی و مجلس دهم

مقصودی نماینده سبزوار، که پرچمدار جمع آوری رای برای استیضاح فانی است، دو روز قبل از شروع اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور، از جمع آوری صد امضا برای استیضاح وزیر خسته آموزش و پرورش خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا پایان هفته طرح استیضاح فانی توسط هیات رئیسه اعلام وصول شود. اما زمان نشان داده که فانی بر خلاف اسمش باقی خواهد بود و تحرکات اخیر مجلس جدی نیست.

فرهنگیان چه توصیه ای به فانی دارند؟
آدم خوب با مدیر خوب متفاوت است و میز به یک مدیر جایگاه نمی دهد بلکه یک مسئول به جایگاه خود و میز خود قرب و ارزش می بخشد.بسیاری از فرهنگیان عزیز هیچ توصیه ای به دکتر فانی ندارند.

اما سرنوشت فانی چه می شود؟

واقعا این سوال چقدر برای فرهنگیان مهم است اصولا سرنوشت چنین آدمی می تواند مهم باشد؟برای آدمی که با 23 مشاور، گردان بازنشسته ها را در وزارت آموزش و پرورش تشکیل داده و 85 درصد نیروهای وزارتخانه اش متفاوت فکر می کنند، چه توقعی می رود؟
و آخرین جمله تلخ که پاسخ تیتر این یادداشت است؛ دکتر روحانی در یک بازی چرخشی برای از سربازکردن فانی، دست به دامان مجلسی می شود که حتی هم طیف های ریس جمهور هم با طناب مشخص روحانی به چاه نمی روند و آن چه می ماند زنگ خطری با 12 میلیون برگه رای که در انتخابات آتی ریاست جمهوری ممکن است به صندوق روحانی نرود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.