با گذشت نزدیک به دو ماه از شیوع کرونا در ایران، مراسم دفن اصولی و بی خطر درگذشتگان همچنان یکی از چالش های روبروی مسئولین و خانواده ها است. کرونا باعث شده حجم کار پرسنل بهشت زهرا نسبت به روزهای عادی بالاتر برود اما چون کار خود را نوعی عبادت می دانند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند، سر کار می روند.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: پس از شیوع بیماری کرونا تلاش ها و زحمات اقشاری از اجتماع بیشتر از روزهای دیگر شده؛ در حدی که شاید در بعضی مواقع توان جسمی آنها جوابگوی این حجم از کار نیست و با چالش هایی در این زمینه مواجه می شوند. در عین حال در خبرها کمتر از این افراد می شنویم و یا اصلا نمی شنویم. تقدیر از کادر درمان، پزشکان و پرستاران کار بسیار شایسته ای است اما این سکه روی دیگری هم دارد.

در مواردی که تلاش های کادر درمان بی نتیجه بماند، مبتلایان به کرونا متاسفانه وارد ایستگاه پایانی می شوند.

امروز از نزدیک شاهد زحمات فراوان و بی دریغ پرسنل زحمتکش این ایستگاه پایانی بودم که چطور علی رغم همه نگرانی هایی که در خصوص مسائل بهداشتی پیشگیری ابتلا به کرونا وجود دارد، امور شرعی اموات را انجام می دهند.

با گذشت نزدیک به دو ماه از شیوع کرونا در ایران، مراسم دفن اصولی و بی خطر درگذشتگان همچنان یکی از چالش های روبروی مسئولین و خانواده ها است. کرونا باعث شده حجم کار پرسنل بهشت زهرا نسبت به روزهای عادی بالاتر برود اما چون کار خود را نوعی عبادت می دانند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند، لباس مخصوص این کار شامل گان، ماسک، دستکش و شیلد صورت را بر تن می کنند و سر کار می روند؛ تا پروسه تغسیل و تکفین این درگذشتگان را انجام دهند و آنان را تا خانه ابدی بدرقه کنند.

در خصوص درگذشتگان کرونا با توجه به حجم بالای کار و ضرورت انجام کلیه مراحل شرعی کفن و دفن، اگر چه سازمان بهشت زهرا اقدام به فراخوان و تشکیل گروههای داوطلب کرده و از 16 فروردین ، طلاب داوطلب نیز برای کمک به میدان آمده اند ؛ ولی همچنان بار اصلی بر دوش پرسنل آموزش دیده آرامستان های سراسر کشور از جمله سازمان بهشت زهرا است. 

در مجتمع عروجیان همه زیر لب ذکر زمزمه می کنند و هرکس به نوعی با خدای خود راز و نیاز می کند تا جنبه الهی و عبادتی کار بالا برود. اما چیز دیگری که در این میان به چشم می خورد مطالبی است که این افراد اعم از پرسنل بهشت زهرا و نیروهای داوطلب روی لباس هایشان نوشته اند. هرکس با توجه به علاقه خود نکته ای را روی لباسش نوشته است؛ مثلا مادر جوانی را دیدم که نام کودک شیرخوار خود را روی لباسش نوشته بود. اما جهادگران بیشتر «فرزند خمینی» و «یا زهرا» را با ماژیک آبی روی لباسشان نوشته بودند.

تمامی این افراد دست در دست هم داده اند تا یک کار واجب شرعی را به انجام برسانند و دقت کافی را دارند که تمامی مراحل آن طور که باید انجام شود و کار را بر اساس موازین شرعی انجام دهند تا خیال مردم از این موضوع راحت باشد که در زمینه امور این متوفیان نیز تمام مراحل شرعی انجام شود. این قول را ناظر شرعی سازمان بهشت زهرا به مردم می دهد.

در این میان اعلام شد که پرچم متبرک به ضریح مطهر امام رضا(ع) برای تقدیر از زحمات کسانی که در این عرصه تلاش می کنند وارد مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س) شده است. ورود این پرچم فضای سالن را معنوی تر کرد و خادمین حرم مطهر امام هشتم که وارد سالن شدند اشک در چشم های همه جمع شد؛ انگار ورود این پرچم و هدایای متبرکی که برای پرسنل بهشت زهرا در نظر گرفته شده بود فضا را صیقل و لطافت خاصی به این فضا داد.

با خروج این پرچم ما هم این مجتمع را ترک کردیم و یک پیام مهم از پرسنل زحمتکش بهشت زهرا(س) با خودمان آوردیم. پیام این است که «مردم عزیز! لطفا در خانه هایتان بمانید تا جان خودتان و عزیزانتان در خطر نیفتد و کشور بتواند در مبارزه با این بیماری هرچه زودتر پیروز شود و کسانی که شیوع این بیماری باعث شده روزها از خانواده و عزیزان خود دور باشند هم بتوانند با خیال آسوده به آغوش خانواده خود برگردند».

بیشتر ببینید:

گزارش تصویری: ایستگاه پایانــــــــــــــــــــــــی؛ بهشت زهرا(س) تهران

 

فیلم: فداکارانی که در دوران کرونا دیده نمی‌شوند

حجم ویدیو: 7.93M | مدت زمان ویدیو: 00:02:39
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.