بیماران داروهای تخصصی شان را فراموش نکنند و هر بیماری که داروی تخصصی مصرف می کند، داروها را همراه خود ببرد و این داروها را در کیف دستی اش قرار دهد. چنانچه بیماران با ماشین شخصی سفر می کنند، دارو را دور از اشعه مستقیم خورشید قرار دهند و مراقب سلامتی شان باشند و در طول مسیر مکررا پیاده شده و استراحت کنند.

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی با تأکید بر اینکه رعایت بهداشت فردی جزو اهم واجبات است، گفت: با توجه به اینکه بزرگترین تجمع مردمی را در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی شاهد هستیم، هر زائر باید به نوبه خود مراقب سلامتی اش باشد و نکاتی از جمله، شست و شوی مکرر دست ها را جهت جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی مخصوصا عفونت‌های گوارشی و تنفسی، را رعایت کنند.

به گزارش جماران، پیرحسین کولیوند با تأکید بر ضرورت خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی و جمعی در تجمع گسترده مردمی اربعین، گفت: افراد دیابتی در انتخاب کفش مناسب دقت کنند و در طول راهپیمایی، هر دو یا سه ساعت یک بار، کفش ها را درآورده و پاهایشان را شست و شو دهند و چنانچه در پاهای خود تاول، ورم، قرمزی و کبودی مشاهده کردند، به مراکز درمانی ما مراجعه کنند. همچنین، افراد دیابتی در تغذیه شان دقت کرده و رژیم غذایی شان را رعایت کنند. 

رییس سازمان اورژانس کشور با تأکید براینکه زائرین باید از آب آشامیدنی بسته بندی استفاده کنند، گفت: چنانچه زائرین در چادرها و موکب ها به استراحت می پردازند، هرچند ساعت یک بار درب چادرها و موکب ها را بگشایند که فضای داخلی چادرها تعدیل شود. 

وی با بیان اینکه زائرین سعی کنند در اماکن و مناطقی که گرد و غبار است، از ماسک استفاده کنند، افزود: افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند، افراد دیابتی، افراد دارای پرفشاری خون، افراد مبتلا به آسم، مادران باردار، بیماران قلبی و افراد مسن، حتما قبل از سفر با پزشک خود مشورت کرده و دستورات و نظرات پزشک معالج شان را رعایت کنند و در هر نقطه ای که نیاز به مراقبت درمانی دارند، در داخل مرز با شماره 115 تماس گرفته و همکاران ما سریعا خود را رسانده و خدمت رسانی می کنند و در خارج از مرز و در کشور عراق نیز مراکز درمانی تعبیه شده پاسخگوی این عزیزان خواهد بود.

کولیوند اظهار داشت: بیماران داروهای تخصصی شان را فراموش نکنند و هر بیماری که داروی تخصصی مصرف می کند، داروها را همراه خود ببرد و این داروها را در کیف دستی اش قرار دهد. چنانچه بیماران با ماشین شخصی سفر می کنند، دارو را دور از اشعه مستقیم خورشید قرار دهند و مراقب سلامتی شان باشند و در طول مسیر مکررا پیاده شده و استراحت کنند. سعی کنند در پیاده روی مسافت طولانی را طی نکنند و هر زمانی که نیاز به مراقبت درمانی داشته باشند، نیروهای بهداشت و درمان در خدمت هستند. 

وی در خصوص استقرار آمبولانس ها نیز گفت: تمام جاده ها و محورهای مواصلاتی توسط آمبولانس ها و مراکز فوریت های پزشکی پوشش داده می شود و هر 40 کیلومتر یک آمبولانس مستقر است. در استان های مرزی و شهرهای نزدیک به مرز مانند اهواز، خرمشهر، آبادان و همدان تراکم آمبولانس ها بیشتر است و هر چه به مرز نزدیک تر می شویم، فاصله آمبولانس به 2 کیلومتر می رسد. بین این آمبولانس ها، اتوبوس آمبولانس ها مستقر هستند که درمانگاه سیار محسوب شده و 12 تا 14 تخت بستری و پزشک و پرستار و کارشناسان فوریت های پزشکی دارد.  همچنین، بالگردهای اورژانس هوایی نیز در این ایام فعال هستند.

مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی ادامه داد: علاوه بر این خدمات، درمانگاه ها و مراکز درمانی ثابت نیز در حالت آماده باش هستند و در طول این مدت و در نقاطی که محل تجمع زائرین بیشتر است، آمادگی این مراکز نیز بیشتر است. 

وی با اشاره به آمادگی بیمارستان های بزرگ شهرهای مرزی، تصریح کرد: به برکت اربعین، در سال های اخیر، این بیمارستان ها تقویت شده اند و در حال حاضر، امکانات خوبی دارند. علی رغم اینکه زیرساخت ها در این بیمارستان ها بیشتر شده، بازهم ظرفیت آنها را در برخی نقاط تا 100 درصد و برخی نقاط تا 50 درصد افزایش داده ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.