رئیس سازمان اورژانس کشور از همکاری وزارت بهداشت ایران و عراق برای ارائه خدمات سلامت به زائران اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش جماران، دکتر پیرحسین کولیوند در حاشیه نخستین همایش بین المللی بهداشت و درمان به مناسبت اربعین حسینی گفت: کادر درمانی ایران که به کشور عراق اعزام شده است بر اساس تفاهم نامه میان وزارت بهداشت ایران و عراق علاوه بر موکب‌های سلامت و مراکز ویژه ایران، در بیمارستان‌های عراق نیز مستقر شده و به زائران خدمات رسانی می‌کنند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین افزود: متخصصان ایرانی قلب، زنان، مغز و اعصاب، عمومی، جراحی، داخلی، گوش و حلق و بینی و ریه با استقرار در بیمارستان‌های کشور عراق به تمام زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: کادر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و همچنین بهداشت و سلامت(محیط و تغذیه) ایران نیز با کارت شناسایی وزارت بهداشت عراق در مسیر‌های راهپیمایی، کنترل سلامت زائران را با همکاری کشور میزبان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به پیش بینی افزایش تعداد زائران اربعین حسینی منابع انسانی و پشتیبانی نیز افزایش یافته است، گفت: در برخی منابع ۲۰ تا ۲۵ درصد و در برخی دیگر از منابع تا ۴۰ درصد افزایش داشته ایم.

کولیوند با بیان اینکه ۱۷ هزار نیروی فوریت‌های پزشکی به زائران اربعین خدمات رسانی می‌کنند، افزود: ۲۰ هزار نیروی درمانی در کنار نیرو‌های حاضر در مناطق مرزی به زائران ارائه خدمات می‌کنند. همه مرز‌های شرقی کشور که میزبان زائران کشور‌های پاکستان و افغانستان هستند و مرز‌های شمالی کشور تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی قرار دارند.

وی با اشاره به استقرار چهار بیمارستان تخصصی به منظور ارائه خدمات در بحران‌ها (بیوتروریسم، شیمیایی و هسته ای) در مرز‌های غربی کشور، یادآور شد: در هر یک از گذرگاه‌های مرزی سه بالگرد آماده خدمات رسانی است.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: در هر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر در مسیر زائران اربعین حسینی در کشور، یک دستگاه آمبولانس و در هر ۳۰ کیلومتر یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر شده است. همچنین با برپایی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های سیار و نیز وجود دو فروند هواپیما که به بیمارستان هوایی تبدیل شده اند، به زائران در حوادث احتمالی و موارد بیماری آنها خدمت رسانی می کنیم.

وی تاکید کرد: کاروان سلامت برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی به صورت رسمی روز دوشنبه از جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای معزز به مسیر‌های راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی اعزام می‌شوند.

کولیوند با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با سفرای کشور‌های افغانستان، پاکستان و عراق در روز گذشته گفت: هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌های لازم به منظور همکاری برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: براساس تفاهم نامه‌ای که با وزارت بهداشت عراق امضا شد پزشکان، متخصصان، نیرو‌های درمان، اعزام و دارو و تجهیزات پزشکی به کشور عراق ارسال می‌شوند و در قالب کارگروه‌های مشترک گروه‌های مدیریت بیماری‌های واگیر با اداره بهداشت عراق همکاری خواهند کرد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین با اشاره به افزایش مشارکت‌های مردمی با زائران اربعین گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کلینیک‌های سیار با ۳۵۰ متخصص داوطلب به کشور عراق اعزام کرده است که در آن‌ها درمانگاه‌های تخصصی دندانپزشکی و دیالیز مستقر است.

وی اظهار داشت: با کسب مجوز از کشور عراق، ۳۵ دستگاه آمبولانس و هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس به این کشور اعزام شده است و ۵۰ دستگاه آمبولانس و ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس دیگر نیز در مرز‌های دو کشور مستقر هستند تا در صورت نیاز برای ارائه خدمت به عراق یا ایران اعزام شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.