در مورد مدارس کپری چنین وعده ای داده نشده است. مدارس کپری نیازمند سازه هایی هستند که متناسب با اقلیم باشد. این جزء دستور کار سازمان نوسازی مدارس هست و اولویت بعدی ما است که حتما در مورد آن تلاش می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعتبارات تخصیص داده شده برای ایمن سازی مدارس کشور گفت: شروع سال تحصیلی در تمام استان های کشور با مدارس خشت و گلی وداع می کنیم. همچنین تلاش می شود میزان بخاری های خطر آفرین کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار جماران، محسن حاجی میرزایی در نشست خبری صبح امروز به مناسبت آغاز سال تحصیلی، سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش و یک دستاورد بسیار بزرگ دانست و گفت: بنیادی بودن تحولاتی که در این سند پیش ‌بینی شده نیازمند تحقیقات و پژوهش ‌های اساسی است که ما را به شناسایی اولویت‌ ها ملزم می‌ کند. ما باید مشخص کنیم که از چه نقطه ‌ای قصد آغاز داریم و نقاط اهرمی ما برای شروع این تحولات کجاست.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رشد و تربیت متعادل و متوازن دانش‌آموزان در گرو توجه به همه ساحت‌های تربیتی است، اظهار داشت: یکی از کاستی ‌هایی که نظام تعلیم و تربیت از آن رنج می‌ برد ارزشیابی‌ هایی است که محدود به سنجش ‌های تک ‌ساحتی دانش ‌آموزان است، بنابراین ضرورت دارد که به شیوه سنجش و ارزشیابی دانش ‌آموزان توجه بیشتری شود. در حال حاضر کنکور در انتهای جریان تعلیم و تربیت قرار دارد و کل نظام آموزشی ما را به گروگان گرفته است. چون تمام تحرکات و فعالیت‌ های ما و دانش‌ آموزان تنها در یک بعد مورد بررسی قرار می‌ گیرد و سایر ابعاد تربیتی را مورد غفلت قرار می‌دهد.

وی با اشاره به ایده مدرسه بدون دیوار، افزود: ما به ‌دنبال پیوند بین مدرسه و جامعه هستیم. ما معتقدیم مدرسه به نیازهای جامعه پاسخ می‌ دهد و جامعه نیازهای خود را باید در مدرسه جست ‌و جو کند. معلمان جانشین همه نداشتن ‌های ما هستند. همه کاستی‌ های آموزش و پرورش را معلمان می ‌توانند جبران کنند. بنابراین تمرکز ویژه‌ای به صلاحیت معلمان و حمایت از منزلت و معیشت معلمان خواهیم داشت.

حاجی میرزایی عدالت آموزشی را جزو برنامه های اصلی خود اعلام کرد و گفت: ما در سال ‌های گذشته توسعه کمی آموزشی در کشور داشته ‌ایم و امروز نوبت توسعه کیفی آموزش در کشور است. دسترسی به آموزش با کیفیت حق همه دانش‌ آموزان است. ما فاصله‌ ها در برخورداری از فضا و تجهیزات آموزشی را کاهش می‌ دهیم. ۱۱ استان از متوسط سطح برخورداری پایین ‌تر هستند و امسال یک استان از این فهرست خارج شده‌ است. ما باید تخصیص اعتبارات را به گونه ‌ای مدیریت کنیم که این مشکل حل شود.

وی با تأکید بر اینکه در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود، اظهار داشت: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز با احتساب پیش‌ دبستانی‌ ها ثبت نام شده‌ اند و ۹۸.۵ درصد افراد لازم‌ التعلیم تحت پوشش قرار گرفته ‌اند.۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع نیز داریم. ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس‌ هستند که از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش‌ آموز دارند. همچنین ۵۱ درصد مدارس ما در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰درصد دانش آموزان روستایی هستند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤالی در خصوص ورود تعزیرات به موضوع شهریه مدارس غیر دولتی تأکید کرد: مدارس غیر دولتی برای شهریه ضوابطی را تعیین کرده اند و از طریق سایت معاونت در اختیار مردم گذاشته اند. بخشی از این شهریه ها اجباری است و ما اطمینان می دهیم که در این بخش نظارت می کنیم و نیاز به ورود ارگان های دیگر نیست. اما بخشی مربوط به خدمات اختیاری است.

وی با بیان اینکه خصوصی سازی آموزش و پرورش به هیچ وجه صحت ندارد، ادامه داد: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و به دیگران واگذار نخواهد شد. اصل 30 قانون اساسی آموزش و پرورش رایگان برای همه آحاد جامعه است و خدشه بردار نیست و هرکسی موظف به اجرای آن است. به نظرم این اصل به خوبی انجام می شود و بیش از 86 درصد مدارس دولتی هستند.

حاجی میرزایی در خصوص واگذاری املاک آموزش و پرورش نیز گفت: ما به هیچ وجه ملکی را نمی فروشیم و دنبال این نیستیم که چوب حراج به دارایی های آموزش و پرورش بزنیم. یکی از اهداف شورای اقتصادی مدیریت دارایی ها است. در مورد اردوگاه باهنر هم اطمینان می دهم که متعلق به آموزش و پرورش بوده و خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخورد با مافیای کنکور اظهار داشت: طبق قانون سنجش و پذیرش، مسئولیت تدبیر راجع به کنکور بر عهده وزارت علوم است؛ اما به نظر می رسد اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد. تلاش ما این است که سنجش را واقع بینانه کنیم. در اینجا نیازمند کمک فکری همه اندیشمندان هستیم. اما اقتصاد نزدیک هزار میلیاردی یک مانع بزرگ است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال جماران، در خصوص تحقق وعده خداحافظی با مدارس خشت و گلی گفت: شروع سال تحصیلی در تمام استان های کشور با مدارس خشت و گلی وداع می کنیم. فقط در استان سیستان و بلوچستان تعدادی باقی می ماند که طبق اطلاعی که از سازمان نوسازی مدارس به من داده اند، ان شاء الله جشن حذف مدارس خشت و گلی آبان ماه در سراسر کشور برپا خواهد شد.

وی تأکید کرد: در مورد مدارس کپری چنین وعده ای داده نشده است. مدارس کپری نیازمند سازه هایی هستند که متناسب با اقلیم باشد. این جزء دستور کار سازمان نوسازی مدارس هست و اولویت بعدی ما است که حتما در مورد آن تلاش می کنیم.

حاجی میرزایی در خصوص حذف بخاری های نفتی از مدارس نیز اظهار داشت: برای حذف بخاری نفتی از مدارس خوشبختانه اعتبار خوبی تخصیص داده شده و پولش هم به همه استان ها پرداخت شده است. بخاری تمام مدارسی که علمک گاز به آنجا رفته گازی خواهد شد. حتما تا قبل از شروع فصل سرما این اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: با اعتباری که تأمین شده برای سایر مدارس هم تلاش می شود از انرژی های جایگزین به صورت انرژی های تابشی یا رادیوتورهای روغنی استفاده شود و میزان بخاری های خطر آفرین کاهش پیدا کند. در مورد بقیه مناطق هم ایمن سازی انجام می شود. آگاهی ها و آموزش های لازم به دست اندرکاران داده شده است. همه رؤسای مناطق مواظب هستند که این مدارس حداقل استانداردها را از این نظر داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: ما از این نظر مشکل منابع نداریم و تلاش می کنیم که ان شاء الله زمستان امسال در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.