گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در حاشیه سومین کنفرانس ملی ژئوتکنیک ایران؛

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی: 67 درصد حوادث سال 96 مربوط به پروژه های ریزدانه بوده است

سازمان نظام مهندسی و نهادهای مرتبط از جمله شهرداری و وزارت راه و شهرسازی باید توجه بیشتری به پروژه های ریزدانه داشته باشیم که مردم عادی با آن دست به گریبان هستند و الآن به ویژه به خاطر مسائل اقتصادی شاید پروژه های ریزدانه نسبت به پروژه هایی که به سرمایه بیشتری نیاز دارند فعال تر هستند. بنابر این توجه به ایمنی و طراحی و اجرای درست پروژه های ریزدانه مورد توجه نهادهای ذیربط واقع شود.

سومین کنفرانس ملی ژئوتکنیک ایران سه شنبه و چهارشنبه (یک و دوم آبان ماه 97) در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

حسین احمدی، معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: این کنفرانس با حضور هیأت علمی و اساتید برتر دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، پلی تکنیک و دانشگاه های سایر شهرهای کشور برگزار شد و مقالات بسیار غنی از طرف دانشجویان و شرکت های برتر مهندسی در این کنفرانس ارائه شد.

وی افزود: این کنفرانس به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و انجمن ژئوتکنیک ایران برگزار شد و برنامه ریزی و برگزاری کارگاه های علمی جنبی این کنفرانس توسط معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران انجام گرفت. با استقبال خیلی خوب اعضای سازمان و همچنین مهندسین مرتبط با پروژه های عمرانی این کارگاه ها برگزار شد.

احمدی تصریح کرد: ما سه کارگاه برگزار کردیم. کارگاه اول با عنوان درس آموخته های واحد بازرسی گودبرداری سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد که عمدتا به مشکلاتی که در گودبرداری های شهر تهران بروز کرده و مواردی که منجر به حادثه شده و آسیب شناسی این سوانح و عوامل بروز آنها در گودبرداری های عمیق، نیمه عمیق و کم عمق مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: قابل توجه است که 45 درصد از علل بروز حوادث در گودبرداری های عمیق مربوط به عدم اجرای مناسب سیستم پایدار سازی و 25 درصد عدم طراحی صحیح سیستم پایدار سازی است. عدم اجرای زهکش مناسب و عدم رعایت اصول ایمنی نیز به ترتیب 22 و هشت درصد از عوامل بروز حادثه در گودبرداری های عمیق را شامل می شود.

عضو انجمن ژئوتکنیک ایران افزود: انتظاری که ما داریم و جامعه آماری هم همین را نشان می دهد، معمولا به دلیل اینکه در پروژه های با گودبرداری عمیق یک یا چند مهندس ناظر حضور دارند و طراحی ها با  تکنیک های مناسبی انجام و اجرا می شود، با سوانح کمتری به لحاظ ریزش کلی گود مواجه هستیم. در آنجا بیشتر با ریزش های جزئی و مخاطراتی که به دلیل عدم رعایت ایمنی است مواجه هستیم. ولی متأسفانه عمده مربوط به پروژه های ریزدانه است که از نظر آماری قابل توجه هستند.

وی، در مورد مشکلات پروژه های با گودبرداری عمق کم و یا ریزدانه گفت: از جمله دلایلی که آنجا منجر به بروز صدمات جانی و خسارات مالی شده عدم اجرای صحیح سازه نگهبان است که 45 درصد از این حوادث را شامل می شود. اما نکته جالب اینجا است که 25 درصد از حوادث این پروژه ها در پروژه هایی است که عدم اجرای سازه نگهبان داشته اند. 30 درصد بقیه سوانح به دلیل طراحی نامناسب سازه نگهبان، رطوبت خاک محل گود و عدم رعایت اصول ایمنی بوده است.

احمدی اعلام کرد: موضوعی که با جدیت جزو دستور کار بعد از برگزاری این کنفرانس قرار داده ایم این است که نظارت بر این قسمت از اجرای ساختمان هست؛ که مهمترین قسمت از اجرای ساختمان از لحاظ مخاطرات احتمالی و ریسک های خطرپذیر است. دستور کار این است که بتوانیم علاوه بر چهار گرایش سازه، معماری، مکانیک و برق، یک گرایش مهم مهندس مکانیک خاک و ژئوتکنیکی که به فنون لازم برای گودبرداری و پایدارسازی زمین های شهری آشنا است را هم برای نظارت اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه 67 درصد حوادث سال 96 مربوط به پروژه های ریزدانه بوده است، افزود: این نشان می دهد که سازمان نظام مهندسی و نهادهای مرتبط از جمله شهرداری و وزارت راه و شهرسازی باید توجه بیشتری به پروژه های ریزدانه داشته باشیم که مردم عادی با آن دست به گریبان هستند و الآن به ویژه به خاطر مسائل اقتصادی شاید پروژه های ریزدانه نسبت به پروژه هایی که به سرمایه بیشتری نیاز دارند فعال تر هستند. بنابر این توجه به ایمنی و طراحی و اجرای درست پروژه های ریزدانه مورد توجه نهادهای ذیربط واقع شود.

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: کارگاه دوم ما مدیریت نظارت کارگاه های گودبرداری توسط مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی بود که موضوعات متنوعی در این کارگاه مورد بحث قرار گرفت. روز دوم کنفرانس هم به تکنیک های روز در  اجرای گودبرداری های به ویژه عمیق در ساختمان های بلند مرتبه پرداخته شد. در صورت نیاز به گودبرداری ها از این روش های نوین مثل از بالا به پایین در اجرای پل ها و ایستگاه های راه آهن و مترو، استفاده می شود. این روش کمک می کند در مورد پروژه های که جنبه حقوق شهروندی دارد و زمین هایی که مجاور هم قرار دارند، تعرض و میخکوبی در زیر خاک ملک همسایه اتفاق نیفتد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در آینده ارتباط بیشتری را بین نهادهایی که با مردم ارتباط عملی به لحاظ ارائه خدمات مهندسی دارند و جامعه دانشگاهی و علمی و به ویژه سازمان های مردم نهاد مثل ژئوتکنیک ایران شاهد باشیم و ان شاء الله ارتقای کیفیت ساخت و ساز و استاندارد سازی مصالح اهداف عالی باشد که در این پیوند تحقق پیدا کند.

به گزارش جماران، از اواخر فروردین ماه سال جاری که فراخوان مقاله برای سومین کنفرانس ملی ژئوتکنیک ایران آغاز شد 300 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شد که 150 مقاله آن مورد پذیرش قرار گرفت که 120 مقاله به صورت پوستر و 30 مقاله در کنفرانس دو روزه ارائه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.