مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب روز یکشنبه در حاشیه آیین بهره برداری از این طرح ها به خبرنگار ایرنا گفت: هشت طرح آبیاری نوین اراضی کشاورزی به طور نمادین در روستای ملاشهاب الدین از توابع بخش مرکزی این شهرستان به مساحت 44 هکتار شامل 10.5 هکتار قطره ای و 33.5 هکتار بارانی به بهره برداری رسید که برای اجرای این طرح ها بالغ بر چهار میلیارد و 658 میلیون ریال هزینه شده است.
علی دیانتی افزود: این طرح ها برای 18 نفر به شکل مستقیم و برای 36 نفر نیز به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: طی هفته دولت 12 طرح اقتصادی، تولیدی و عمرانی در بخش کشاورزی شهرستان با 20 میلیون ریال هزینه و با اشتغالزایی مستقیم برای 23 نفر و غیر مستقیم برای 46 نفر به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: این طرح ها شامل هشت طرح آبیاری تحت فشار، عملیات آبخیزداری زیر حوزه روستای زارنجی در بخش باروق به منظور مهار آب های سطحی، ذخیره سازی آب و احداث دیوار ساحلی روستای باداملو به مساحت 100 متر است.
وی گفت: به منظور افزایش راندمان آب آبیاری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی توسعه و ترویج سیستم های نوین آبیاری را در اولویت کاری قرار داده است.
دیانتی اضافه کرد: در همین راستا تاکنون بیش از هفت هزار و 100 هکتار از اراضی شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده که از این آمار بیش از 90 هکتار یعنی 72 هکتار بارانی و 18 هکتار قطره ای در سال 97 اجرا شده است.
دیانتی افزود: اجرای 61 کیلومتر طرح انتقال آب با لوله، آبیاری کم فشار تجمیعی به مساحت 165 هکتار و تجهیز بیش از 614 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به نوار آبیاری تی تیپ از دیگر پروژه های اجرا شده در بخش آب و خاک است.
وی گفت: طرح های پوشش بتنی انهار در روستاهای قره پاپاق، چیلیک، منصورآباد و فیروز آباد با 6 هزار میلیون ریال هزینه، مرمت و احیای 2 رشته قنات در روستاهای حمید و داش قطار با 900 میلیون ریال هزینه، آبیاری تحت فشار تجمیعی در واحد عمرانی یک (بخشی از روستاهای دهستان زرینه رود شمالی) به مساحت سه هزار و 500 هکتار در حال اجرا بوده و مقدمات اجرای آبیاری تحت فشار در داخل مزارع این واحد نیز فراهم شده است و مطالعات پروژه آبیاری تحت فشار تجمیعی مزرعه H26 با مساحت یکهزار و 450 هکتار واقع در روستاهای کوخان، زینال کندی و ارمنک در مراحل پایانی است.
دیانتی، با اشاره به کشت چهار هکتار زعفران و احداث سه و نیم هکتار باغ پسته در این شهرستان، افزود: کشت و ترویج گیاهان کم آب بر یکی از اولویت های مهم سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی است.
وی افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران و درختانی با نیاز آبی کم نظیر پسته می تواند در مدیریت بهینه مصرف آب، پایداری تولید، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی بخش کشاورزی شهرستان مفید واقع شود.
وی بیان کرد: برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار به ازای هر هکتار از نوع قطره ای 100 میلیون ریال و بارانی 65 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض دولتی پرداخت می شود و کلیه کشاورزان منطقه را که دارای مجوز بهره برداری از آب هستند می توانند جهت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار از این تسهیلات بهره مند شوند.

** افتتاح 6 طرح مخابراتی و 10 طرح برق رسانی
6 طرح مخابراتی در راستای ارتقای کیفیت و عرضه خدمات نوین ارتباطی به مردم میاندوآب با 6 هزار و 320 میلیون ریال هزینه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
همچنین بهره برداری از 10 طرح برق رسانی در دومین روز از هفته دولت در شهرستان میاندوآب آغاز شد.
جمال کاظمی اصل، مدیر امور توزیع برق میاندوآب در حاشیه بهره برداری از این طرح ها به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح ها شامل خطوط انتقال برق فشار متوسط، پست هوایی در روستاهای دولت آباد، سوگلی تپه، مظفرآباد، ابراهیم آباد، حسن کندی و کوی تقی آباد، خیابان ستارخان، خیابان آذریان، خیابان تختی و خیابان ولیعصر و نصب اتوریکلوزر در کوی رابری است که با صرف پنج هزار و 502 میلیون ریال هزینه در سطح شهرستان میاندوآب مورد بهره برداری قرار گرفت.

** بهره برداری از زمین چمن
همچنین زمین چمن مصنوعی فوتبال دیگر طرحی بود که در کوی تقی آباد میاندوآب متعلق به اداره تعاون روستایی میاندوآب به بهره برداری رسید.
رییس اداره تعاون روستایی به خبرنگار ایرنا گفت: این فضای ورزشی در زمینی به مساحت یکهزار و 200 متر مربع و با صرف 2 میلیارد ریال هزینه احداث شده است.
به گزارش ایرنا 53 طرح عمرانی و سرمایه گذاری با حدود 500 میلیارد ریال هزینه در هفته دولت در میاندوآب به بهره برداری می رسد و 2 طرح کلنگ زنی می شود.
شهرستان میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی واقع است و بیش از 277 هزار نفر جمعیت دارد.
9871/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.