'مجتبی ابراهیمی' روز پنجشنبه در کارگاه یک روزه سواد رسانه ای در مهاباد بیان کرد: ارتقای سطح سواد رسانه ای در جامعه ضرورت دارد چون قدرت تشخیص و تحلیل مردم به خصوص در مقابل تبلیغات رسانه های بیگانه را ارتقا می بخشد.
وی افزود: وقتی مخاطب صاحب آگاهی و قدرت تحلیل شود بلافاصله تحت تاثیر پیام قرار نمی گیرد و در مورد آن تفکر می کند.
ابراهیمی بیان کرد: قدرت انتخاب مخاطب نیز با سواد رسانه ای ارتقا می یابد و برخی مواقع پا را فراتر گذاشته به دنبال علل و انگیزه تولید مطلب و خبر است.
این فعال رسانه اضافه کرد: هویت رسانه و تولید کننده مطلب بسیار مهم است و سواد رسانه ای با عناصری مانند سطح دسترسی، تحلیل، ابزار و ایجاد محتوا همواره دانایی مخاطبان را افزایش می دهد.
استاد حقوق و اخلاق دانشگاه های مهاباد نیز در این کارگاه گفت: بیش از ده ها سال است کشورهای توسعه یافته در خصوص فن آوری اطلاعات و سوادرسانه ای پیشتازی کرده اند.
حجت الاسلام یاسرآقا محمدی با اشاره به اینکه باید در ایران نیز مباحث سواد رسانه ای جایگاه خود را پیدا کند، بیان کرد: در عصر کنونی انسان در جوامع مختلف با هجمه های اطلاعاتی مواجه است و از طریق سواد رسانه ای تا حدودی می توان مخاطبان را از تهاجم اطلاعاتی و تبلیغاتی مسموم مصون کرد.
وی افزود: با مسلح شدن به سوادرسانه ای می توان درک متکی بر مهارت را در بینندگان، شنوندگان و خوانندگان ایجاد کرد.
حجت الاسلام آقامحمدی گفت: مخاطبان باید توانایی تحلیل و ارزیابی پیام رسانه ها را داشته و همواره نگرش نقادانه به مسائل داشته باشند.
مدرس کارگاه سوادرسانه ای نیز در این کارگاه گفت: با تقویت قدرت تشخیص و تحلیل از طریق مسلح شدن به سواد رسانه ای باید مخاطبان بتوانند مطالب و خبرهایی که شبهه شایعه یا دروغ دارد را تشخیص دهند.
پیمان پاکزاد اضافه کرد: مخاطب باید ابتدا به دنبال منبع پیام باشد و در واقع اعتبارسنجی کند که آیا خبر و مطلب منتشر شده قابل اعتماد است یا نه؟
وی ادامه داد: خبر بدون منبع از ویژگی های مطالب شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است و مخاطب نباید بدون تحقیق بلافاصله صحت این اخبار را قبول کند و تحت تاثیر قرار بگیرد.
پاکزاد ادامه داد: نبود منبع، ققدان زمان و مکان در خبر، کلی گویی و ناقص بودن اطلاعات اخبار منتشر شده در رسانه و شبکه های اجتماعی از جمله نشانه های اخبار و مطالب بدون اعتبار به شمار می رود که احتمال شایعه یا دروغ بودن آن را افزایش می دهد.
به گزارش ایرنا نخستین کارگاه آموزشی ارتقای سطح سواد رسانه ای با شرکت 30 تن از مسوولان و کارشناسان روابط عمومی ها و دست اندرکاران رسانه در سالن تبلیغات اسلامی مهاباد برگزار شد.
9903/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.