کامیار داهیم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فاز بهاره این طرح تعداد 193 هزار و 973 راس دام سنگین و تعداد سه میلیون و 805 هزار و 201 راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند.
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: بیش از 80 درصد از دام ها اعم از گاو و گوساله، با واکسن نیمه یارانه ای مایه کوبی شدند و هزینه واکسن و مایه کوبی دامداران بی بضاعت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز رایگان دریافت نشد.
داهیم ادامه داد: فاز دوم مایه کوبی تب برفکی دام سبک و سنگین با کمک 84 اکیپ بخش خصوص و نظارت 20 اکیپ دولتی نیز اجرا شده است.
وی اضافه کرد: پس از این مایه کوبی کانون های تب برفکی گاوی در استان در ماه های اردیبهشت و فروردین نسبت به تیر و خرداد کاهش چشمگیر یافته است.
وی با بیان اینکه این بیماری در استان مهار شده، بیان کرد: بیشتر تمرکز کانون های بیماری تب برفکی مربوط به شهرستان های جنوبی استان بود.
داهیم، علت این امر را حمل و نقل گسترده دام و وجود میادین دواب سنتی در این مناطق بیان کرد.
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: ادامه روند موجود در گرو همکاری دامداران با اکیپ های مایه کوبی برای واکسیناسیون دام هاست.
وی با اشاره به عوامل موثر در کنترل بیماری تب برفکی اضافه کرد: همکاری در زمینه واکسیناسیون در فازهای مایه کوبی، خرید دام از منابع معتبر و دارای سوابق بهداشتی مشخص و مایه کوبی شده می تواند در کنترل این بیماری مفید باشد.
به گزارش ایرنا بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مسری دام است که در صورت شیوع، خسارت های اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می‌ کند.
آذربایجان غربی دارای 9 میلیون راس دام اعم از سبک و سنگین و انواع طیور و ماکیان است و مرزی بودن استان و واقع شدن در کریدور مهاجرتی پرندگان باعث شده است تا دام ها و طیور استان بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند و به نمونه برداری مستمر نیازمند باشد.
همه ساله جمعیت دام های سنگین در چهار نوبت و دام های سبک در یک نوبت علیه بیماری تب برفکی در استان مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.
تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سم است و در دام های اهلی و حیات وحش دیده می شود؛ تلفات این بیماری در دام های بالغ کم تر اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.