ناصر قره پاپاق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عملیات کنترلی بر اساس دستورالعمل های فنی و اجرایی صورت می گیرد تا خسارت آفت های سن و هر نوع آفت دیگر به حداقل برسد؛ کشت کلزا در تناوب با گندم در جهت کاهش جمعیت آفت سن گندم و کنترل علف های هرز و بهبود حاصلخیزی خاک نیز مفید است و این امر باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی نقده بیان کرد: همزمان با فصل بهار مبارزه شیمیایی با علف های هرز، آفت سن گندم، بیماری های درختان و ردیابی عوامل قرنطینه ای در 76 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نقده انجام شد که 26 هزار هکتار آن مربوط به ردیابی ریزش سن مادری و یکهزار و 133 هکتار مربوط به مبارزه با سن گندم بوده است.
وی ادامه داد: مبارزه پیش بهاره درختان میوه در هشت هزار و 680 هکتار از اراضی، مبارزه به آفات بیماری های میوه در پنج هزار و 680 هکتار از اراضی، مبارزه با جوندگان مضر کشاورزی در 230 هکتار و مبارزه با سرخرطومی یونجه در 2 هزار و 600 هکتار از اراضی جزو برنامه های واحد حفظ و نباتات جهاد کشاورزی این شهرستان به شمار می رود.
قره پاپاق افزود: تاکنون 20 اطلاعیه پیش آگاهی به دلیل تعیین زمان مبارزه با آفت ها، بیماری ها، علف های هرز و نحوه کنترل و مبارزه با آنها صادر شده است.
وی ادامه داد: ردیابی عوامل قرنطینه ای در 400 هکتار از اراضی، آموزش انفرادی 130 نفر برای آمادگی در مقابل آفت ها و بیماری ها، مبارزه با علف های هرز غیرغلات در 530 هکتار از اراضی و مبارزه با علف های هرز در 16 هزار و 490 هکتار از مزارع نقده نیز انجام شد.
مدیر جهاد کشاورزی نقده گفت: مبارزه با آفت ها و بیماری های انگور در 930 هکتار از اراضی و مبارزه با آفت ها و بیماری های محصولات زراعی و صیفی جات در 13 هزار و 260 هکتار از اراضی از دیگر برنامه های کنترلی این سازمان بوده است.
به گزارش ایرنا نقده دارای 20 هزار و 396 هکتار زمین زراعی آبی، 29 هزار و 325 هکتار زمین دیمی، هفت هزار و 606 هکتار باغی و 42 هزار هکتار اراضی ملی است.
سن غلات یکی از مهمترین آفت های مزارع گندم و جو به شمار می رود که آفت همگانی نام گرفته است؛ سطح زیر کشت گندم در نقده حدود 25 هزار هکتار است که از این میزان 17 هزار هکتار به صورت دیم و هشت هزار هکتار آبی است.
شهرستان 110 هزار نفری نقده با 92 روستای تابعه در فاصله 80 کیلومتری جنوب شرقی شهر ارومیه قرار دارد.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.