مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: سالانه بیش از 15000 مترمربع قالی و قالیچه توسط عشایر استان تولید می شود.

بهرام زینال زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 10 درصد از تولیدات داری عشایر کشور نیز در این استان تولید و سالانه 15 هزار و 700 مترمربع انواع قالی و قالیچه توسط عشایر آذربایجان غربی تولید می شود افزود: عشایر استان با تولید سالانه 19 هزار جفت انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه 42 درصد تولیدات عشایری کشور در بخش غیرداری را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه  این عشایر سالانه سه هزار تن پشم، 16 هزار تن گوشت و 50 هزار تن شیر نیز تولید می کنند اظهار کرد: در مجموع عشایر این استان سالانه 320 هزار تن انواع محصولات دامی به ارزش 500 میلیارد ریال را تولید و روانه بازار می کنند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 15 هزار و 599 خانوار عشایری با 104 هزار نفر جمعیت در 16 شهرستان این استان و 336 روستای مختص عشایر مستقر هستند گفت: حدود 600 خانوار از عشایر این استان به ییلاق های خارج از استان در دامنه های جنوبی سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان شرقی کوچ می کنند.

وی با شارخه به اینکه عشایر این استان در 550 منطقه بیش از 2 هزار سیاه چادر برپا می کنند ادامه داد: 4000خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می روند.

زینال زاده با اشاره به برنامه های دولت برای حمایت از عشایر، افزود: 2000 فانوس خورشیدی برای تامین روشنایی و برق مناطق ییلاقی با 2 میلیارد ریال اعتبار خریداری می شود.

وی با اشاره به اینکه این تجهیزات نیز تا پایان نیمه نخست سال جاری در بین خانواده های عشایری استان توزیع می شود، ادامه داد: رسیدگی به عشایر در کانون توجه دولت قرار دارد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: 100 میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سال جاری جهت پایداری شغلی، تولید گوشت قرمز و علوفه مورد نیاز دام های عشایر استان اختصاص یافته و این رقم نسبت به سال گذشته با رشد بیش از 53 درصدی روبرو شده است.

زینال زاده با تاکید بر اینکه این رقم در سال گذشته 97 میلیارد ریال بوده است، افزود: این تسهیلات بانکی با بهره چهار درصدی و بازپرداخت پنج ساله به عشایر پرداخت می شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت ها و اتحادیه های عشایری استان، گفت: 10 شرکت به همراه یک اتحادیه عشایری در آذربایجان غربی وجود دارد که توسط خود عشایر اداره می شود.

زینال زاده افزود: با توجه به نقش مهم زنان در جامعه عشایری و در راستای حمایت از آنان نیز 19 صندوق خرد زنان عشایر تشکیل شده و تاکنون 250 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه به 16 صندوق اعطا شده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین 30 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به تمامی این صندوق ها اعطا شده است.

وی توانمندسازی زنان روستایی و عشایری را مهمترین هدف اصلی دفتر امور زنان روستایی و عشایری دانست و افزود: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.