به گزارش ایرنا مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌ داری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوال است، مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت می‌کنند؛ این مبالغ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه می‌شود.
پرداخت زکات فطره بر هر مسلمانی که یک ماه روزه گرفته و به این فریضه مهم الهی عمل کرده، واجب است و عدول از آن بنا به دستور اسلام، علما، مراجع تقلید و روحانیت قابل قبول نیست.

** پرداخت زکات بالا مانع از انباشت ثروت در جامعه می شود
استاد حوزه های علمیه و دانشگاه های آذربایجان غربی معتقد است که پرداخت زکات و به ویژه زکات فطریه از واجبات دینی است و از انباشت ثروت در جامعه جلوگیری می کند.
حجت الاسلام محمد خلیل پور افزود: پرداخت فطریه تنها به سه کیلوگرم از قوت غالب خانواده ختم نمی شود بلکه خانواده های ثروتمند می توانند بالاتر از این حد و حتی 100 هزار تومان و بیشتر فطریه بپردازند.
استاد حوزه های علمیه و دانشگاه های آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه متاسفانه جامعه هنوز به این مهم توجه نکرده است، ادامه داد: پرداخت فطریه هایی با رقم بالا موجب تقسیم عادلانه ثروت در جامعه می شود و شکاف طبقاتی را از میان می برد.
حجت الاسلام خلیل پور بیان کرد: دین مبین اسلام هزار و 400 سال قبل برای نجات جامعه از فقر و از بین بردن فاصله طبقاتی نسخه ای جامع پیچیده اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید به آن توجه نشده است.
کارشناس ارشد مسایل دینی افزود: پرداخت زکات، خمس و به ویژه زکات فطریه موجب برقراری عدالت در جامعه می شود و جامعه را از سوق یافتن به برخی ناهنجاری های اجتماعی نجات می دهد.

** زکات، عبادت مسلمانان روزه دار را تکمیل می کند
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: زکات فطره یکی از واجبات شرعی بوده و در روایت ها به عنوان زکات بدن معروف است و با پرداخت آن، عبادت مسلمان روزه دار تکمیل می شود.
آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری پرداخت زکات را از فروع دین عنوان کرد و افزود: روزه سبب تقویت ارتباط انسان با خدا و پرداخت زکات فطره نیز باعث ارتباط انسان با جامعه می شود.
وی با اشاره به اینکه پرداخت زکات فطره یک دستور مهم مالی است، ادامه داد: کسی که درآمد مالی مناسبی دارد، موظف است تا برای خود و عائله اش زکات فطره بپردازد.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری افزود: میزان زکات فطره سه کیلوگرم برای هر نفر است که به حسب قوت مورد استفاده پرداخت می شود؛ چنانکه مصرف بیشتر خانواده برنج باشد، به میزان سه کیلوگرم برنج یا مبلغ معادل آن پرداخت می شود.
آیت الله شبستری اضافه کرد: البته میزان زکات فطریه می تواند بیشتر از این میزان باشد و هرچه قدر بیشتر باشد، تاثیر مثبتی بر معیشت افراد نیازمند جامعه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه زکات فطره ابتدا باید به اطرافیان و نزدیکان نیازمند و سپس به افراد مستمند دیگر پرداخت شود، افزود: پرداخت زکات فطریه حرکت مهمی است که خیلی از مشکلات نیازمندان را حل می کند و باری از دوش آنان برمی دارد.

** پرداخت زکات، شادمانی عید را با نیازمندان تقسیم می کند
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پرداخت زکات فطره یکی از واجبات شرعی است، به خبرنگار ایرنا گفت: هر مسلمان روزه داری موظف است با پرداخت فطریه، فقرا و نیازمندان را در شادی روز عید سهیم کند و به سفره آنان رونق ببخشد.
آیت الله عسگر دیرباز افزود: زکات فطریه به نیازمندان و فقرا و در حقیقت کسانی که امکان کسب درآمد ندارند، پیر و ناتوان هستند یا توانمند هستند اما درآمد آنان کفاف زندگیشان را نمی کند، پرداخت می شود.
رییس دانشگاه جامع قم با اشاره به نتایج مطلوب پرداخت فطریه در جامعه گفت: پرداخت فطریه وحدت جامعه اسلامی را تقویت و فاصله طبقاتی را کمتر می کند.
وی با بیان اینکه بر اساس روایت ها و احادیث کسی که زکات فطریه می پردازد تا یک سال بدن خود را بیمه می کند، افزود: پرداخت زکات فطریه موجب سلامت جسم و روح انسان می شود و آرامش خاطر به ارمغان می آورد.

** مومنان به زمان ادای فطریه توجه کنند
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه زمان ادای فطریه از مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عید فطر است، گفت: زکات فطریه را می توان به فقیر و مسکین داد.
حجت الاسلام صفدر محمدی ادامه داد: فقیر آن کسی است که مخارج سال خود و فرزندانش را ندارد و مسکین آن کسی که سخت تر از فقیر روزگار می گذارند.
وی ادامه داد: کارهای عام المنفعه همانند ساختن مسجد، مدرسه یا ساختن پل و راه که مردم از آن بهره مند شوند و ابن السبیل یعنی مسافری که در سفر درمانده شده می تواند از دیگر منابع صرف زکات فطریه باشد.
به گزارش ایرنا نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه میزان زکات فطره روزه داران استان در سال جاری را 60 هزار ریال اعلام کرده و گفته است که این میزان زکات فطریه از سوی دفتر مقام معظم رهبری بر اساس قوت غالب گندم تعیین شده است.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.