صولت قلی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی می کنیم 10 هزار تن کلزا از این اراضی برداشت شود.
وی اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت کلزا در آذربایجان غربی، مربوط به شهرستان های پلدشت، نقده، بوکان، میاندوآب و شاهین دژ است.
وی با اشاره به آغاز خرید کلزا از اوایل تیرماه ادامه داد: این محصول کم آب بر با همکاری 10 مرکز در سطح استان خریداری و هزینه آن به حساب کشاورزان واریز می شود.
وی بیان کرد: امسال با همکاری شرکت اورالیس فرانسه برای دومین بار بذرهای هیبرید فرانسوی کلزا در سطح 300 هکتار از اراضی زراعی شهرستان های نقده، میاندواب و بوکان کشت شد.
معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بذرهای هیبرید فرانسوی با انتظار عملکرد بیش از سه و نیم تن در هکتار به صورت سایت الگویی کشت شده و طبق بازدیدهای انجام شده مسوولان کشوری و استانی وضعیت مزارع مطلوب است.
قلی زاده بیان کرد: در سال گذشته 100 هکتار از اراضی شهرستان نقده تحت نظر این شرکت کشت شده بود که محصول قابل توجهی از این مزارع برداشت شد.
وی اضافه کرد: همچنین 50 هکتار از مزارع شهرستان نقده به صورت سایت الگویی زیر نظر شرکت kws آلمانی کشت شده است.
وی افزود: تا کنون سه نوبت از مزارع نقده توسط کارشناسان آلمانی بازدید شده و وضعیت مزارع تا کنون مطلوب است.
وی کشت کلزا را از نظر مصرف آب مقرون به صرفه عنوان کرد و گفت: تلاش می شود سطح زیر کشت کلزا در استان افزایش یابد تا با توسعه دانه های روغنی در این راستا به خودکفایی دست یافت.
به گزارش ایرنا خرید دانه روغنی کلزا زا اوایل تیرماه سال جاری آغاز و تا 31 مرداد ماه ادامه دارد.
این محصول به قیمت تضمینی هر کیلوگرم 28 هزار و 665 ریال خریداری می شود.
شرکت اورالیس فرانسه، شرکت تعاونی مربوط به کشاورزان فرانسه است که در زمینه تحقیق، توسعه، تولید بذر و خدمت رسانی به کشاورزان فرانسه کمک می کند.
معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در راستای اجرای طرح خوداتکایی دانه های روغنی و کاهش وابستگی به واردات این محصول اقدام به همکاری با این شرکت برای تولید بذر مورد نیاز کشور کرده است.
آذربایجان غربی دارای 700 تا 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.