به گزارش ایرنا کاهش خسارت های ناشی از بروز حوادث و آثار آن نیز موضوعی نیست که دولت ها بتوانند به تنهایی از عهده آن برآیند و به همین دلیل همکاری متقابل مردم و مسوولان به ویژه در زمینه اقدامات پیشگیرانه از اولویت و اهمیت زیادی برخوردار است؛ موضوعی که در سیل اخیر در روستای پسوه پیرانشهر بار دیگر به اثبات رسید.
سیلی که روز جمعه هفته گذشته با بارش قابل توجه نزولات آسمانی در پیرانشهر به ویژه روستای پسوه این شهرستان اتفاق افتاد از جمله وقایع غیرمترقبه ای بود که می توان آن را هشداری برای اجرای طرح های پیشگیرانه به شمار آورد؛ امری که در سال های اخیر مغفول مانده است.
مردم با خودداری از احداث منازل در حاشیه رودخانه ها، رعایت اصول مهندسی، بیمه ساختمان ها و توجه به توصیه های ایمنی و مسوولان نیز با مدیریت بحران، اقدامات حمایتی و تامین تجهیزات لازم می توانند تا حد زیادی از خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه و عواقب پس از آن بکاهند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، اجرای طرح های بیمه اماکن روستایی و آزادسازی حریم رودخانه ها و مسیل ها به ویژه در داخل روستاها را خواستار شد و گفت: مراحل اجرایی طرح بیمه سراسری اماکن روستایی استان با دستور استاندار آغاز شده است.
تقی کهوریان افزود: بر اساس این طرح روستاییان با پرداخت 90 هزار ریال اماکن خود را به مدت یکسال در مقابل حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و زلزله بیمه می کنند اما تاکنون از 100 هزار خانه روستایی مشمول این طرح، 50 هزار خانه تحت پوشش قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اجرای کامل این طرح در مناطق روستایی در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: فرمانداران و بخشداران به عنوان یک تکلیف اساسی این موضوع را به طور جدی پیگیری و اجرایی کنند تا با تحت پوشش قرار گرفتن تمامی خانه های روستایی در مواقع وقوع حادثه، روستاییان از مزایای آن بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای جدید که در قالب طرح های مقاوم سازی و نوسازی و از محل تسهیلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث شده، تحت پوشش خدمات بیمه حوادث است، ادامه داد: به منظور حمایت از روستائیان مناطق کم برخوردار، حق بیمه 870 هزار خانه روستایی در مناطق مرزی از اعتبارات استانی پرداخت می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: بر اساس مصوبه استانی ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در بستر و حریم رودخانه های استان باید آزادسازی شود و با انجام لایروبی انهار و مسیل ها خسارت های ناشی از سیلاب ها کاهش یابد.
کهوریان در خصوص روستاهای آسیب دیده از سیل پیرانشهر نیز گفت: بازسازی و جابجایی خانه های واقع در حریم مسیل رودخانه باید به گونه ای انجام شود که با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت عملیات بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی آسیب دیده تا پیش از شروع فصل سرما به اتمام برسد.
یکی از سیل زدگان روستای پسوه در شهرستان پیرانشهر نیز با اشاره به اینکه بخش اعظمی از 103 باب مسکن روستایی که در سیل اخیر تخریب شده در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها قرار داشت، گفت: استاندار مردمی آذربایجان غربی در بازدید روز جاری از این روستا، 15 هکتار زمین در اختیار اهالی قرار داد تا خانه هایشان را در یک مکان امن احداث کنند.
وی با تاکید بر اینکه حادثه خبر نمی دهد، ادامه داد: تا هفته گذشته هیچ یک از روستاییان فکر نمی کردند که در عرض چند ساعت خانه هایشان را ممکن است از دست بدهند اما سیل آمد و همه چیز را خراب کرد.
وی همچنین به نقش مردم در کاهش خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و افزود: اگر چوپان فداکار پسوه ای در نیمه شب، وقوع سیل را به مردم خبر نداده بود، جمعیت کثیری از مردم روستا قربانی می شدند.
وی ادامه داد: پس از وقوع سیل نیز مردم برای مدیریت بحران باید در کنار مسوولان تلاش کنند تا خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه به حداقل برسد.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نقش مهم مردم در کاهش خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه از جمله تلفات سنگین در وقایعی نظیر سیل و زلزله، گفت: مقاوم سازی منازل و محل کار و پرهیز از احداث منازل در حاشیه مسیل ها و حریم رودخانه ها از جمله اقدامات لازم در این خصوص به شمار می رود.
امیرعباس جعفری افزود: بخش قابل توجهی از خسارت ها و حتی تلفات ناشی از سوانح در کشور و آذربایجان غربی بر اثر بی توجهی مردم به هشدارهای ایمنی اتفاق می افتد و باید در این خصوص آگاه سازی های لازم صورت گیرد.
وی بیان کرد: دولت نیز با اعطای تسهیلات ویژه برای مقاوم سازی منازل به ویژه در مناطق روستایی و جایگزین کردن منازل در محل هایی به غیر از حاشیه مسیل ها و حریم رودخانه ها باید کمک کار مردم باشد و تاکنون میلیاردها ریال در این جهت تسهیلات اعطا شده است.
وی اضافه کرد: در سیل اخیر پیرانشهر اقدام پیشگیرانه چوپان فداکار پسوه ای زمینه جلوگیری از بروز تلفات سنگین را فراهم کرد و این امر موید نقش مردم در کاهش خسارت هاس ناشی از حوادث غیرمترقبه است.
جعفری اقدامات مناسب توسط نهادهایی نظیر جمعیت هلال احمر را برای آگاه سازی مردمی موثر دانست و گفت: با برگزاری کلاس های آموزشی پیشگیری از حوادث ناگوار در روستاها و مناطق محروم می توان زمینه کاهش تلفات را فراهم کرد.
به گزارش ایرنا چوپانی با نام کامل قربانی نیمه شب جمعه گذشته در ارتفاعات روستای پسوه پیرانشهر مشغول مراقبت از گوسفندان بود و با مخابره کردن خبر جاری شدن سیل به روستاییان از سوی وی، جان صدها نفر را نجات داده است.
این سیل تنها به جان باختن یک کودک 2 ماهه در روستای پسوه منجر شد و اکنون تمام روستا و حتی مردم شهرستان از کامل قربانی به عنوان یک قهرمان یاد می کنند.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.