به گزارش ایرنا این روحانی نستوه صحنه های به یاد ماندنی در تاریخ آذربایجان خلق کرده است و روایت ایثار و فداکاری های وی هرگز از ذهن ملت قهرمان این خطه از ایران اسلامی پاک نمی شود.
حجت الاسلام حسنی در مبارزه مسلحانه مردم ارومیه با طاغوت و پس از آن با عوامل ضد انقلاب، تشکیل اولین بسیج مردمی انقلاب اسلامی، خنثی سازی توطئه حزب دمکرات در نقده، دفاع از پادگان پیرانشهر و دهها رویداد تاریخی آذربایجان و کردستان نقش محوری داشت.
وی که تا چندی پیش نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بود، در اوایل انقلاب با بسیج مردم علیه تجزیه طلبان در برابر همه‏ آنان ایستاد و به همین سبب مورد کینه دشمن واقع شد؛ چند بار نیز ترور شد اما از همه‏ آنها جان سالم بدر برد.
مرحوم حجت الاسلام حسنی پدرش را در 14 سالگی از دست داد و 2 سال بعد از آن به توصیه مادرش یک اسلحه 'ورندل' تهیه کرد تا بتواند از خود و خانواده‌اش دفاع کند.
این نخستین آشنایی این طلبه جوان با اسلحه بود که بعدها هیچگاه از وی جدا نشد؛ این مجاهد نستوه درباره دقتش در تیراندازی چنین گفته بود: ' من از 50 تا 60 متری نوک سیار را می‌زدم.'
حجت الاسلام حسنی از سال 1324 علیه حکومت پهلوی مبارزه می‌ کرد و زمانی که لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال 1341 شمسی توسط حکومت شاه مطرح شد، همچون بسیاری دیگر از روحانیان آن زمان مخالفت کرد.
'کریم حنیف' از مبارزان انقلابی ارومیه درباره مبارزات این مجاهد نستوه می گوید: مردم به مرحوم حجت الاسلام حسنی لقب ژنرال حسنی داده بودند؛ قبل از انقلاب با تعدادی در ارومیه گروهی تشکیل داده بودیم و از سال 1357 به صورت رسمی گروه مسلح مبارزان ژنرال شکل گرفته بود.
وی ادامه داد: من هم به آنان ملحق شدم و در تیم‌های 2 نفری و چهارنفری سازماندهی شدیم؛ ماموریت این گروه‌ها حمایت از مردم شرکت‌کننده در تظاهرات در مقابل تعرض عوامل مسلح پهلوی بود.
به گفته وی بیشتر این عملیات‌ها توسط مرحوم حجت الاسلام حسنی به عنوان فرمانده ارشد طراحی می‌ شد و یکی از کارهای شگفت او در نزدیکی انقلاب، آموزش استفاده از سلاح در بالای منبر بود.
حنیف ادامه داد: در این هنگام مردم حیرت‌ زده بودند چون تصور نمی کردند که یک روحانی در بالای منبر و در آن فضای اختناق علیه شاه سخن بگوید.
وی افزود: فعالیت‌های مسلحانه حسنی در درگیری‌های پس از انقلاب علیه توطئه‌های حزب دموکرات کردستان در مناطق کردنشین تشدید شد و وی پس از پیروزی انقلاب در استان‌های آذربایجان و کردستان با کومله و خلق مسلمان هم درگیر شد.
وی بیان کرد: مرحوم حجت الاسلام حسنی از همان روزهای اول انقلاب با حکم امام خمینی (ره) نماینده ایشان در ارومیه بود و بر اساس این حکم، وظیفه برگزاری نماز جمعه‌ها بر عهده او گذاشته شده بود؛ بعد از رحلت امام خمینی (ره) حکم وی از طرف مقام معظم رهبری تمدید شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی می گوید: مرحوم حجت الاسلام حسنی اولین بسیج مردمی و مسلح را در کشور تشکیل داده است و در حمله صدام به پیرانشهر یکی از افراد موثر در آزادسازی این منطقه بود.
نادر قاضی پور ادامه داد: در ماجرای به توپ بستن مسجد اعظم ارومیه در دوم بهمن 1357 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام حسنی روی پشت بام رفت و با کلاشینکف به نیروهای رژیم شاه شلیک کرد.
وی با تاکید بر اینکه فداکاری های مرحوم حسنی در تاریخ این مرز و بوم نقش بسته است، ادامه داد: این روحانی نستوه همیشه اسلحه حمل می کرد تا به مردم پیام آمادگی و هوشیاری بدهد؛ یک بار که در تهران مورد سوء قصد قرار گرفت، با اسلحه ای که با خود داشت فرد مهاجم را زد و جان سالم به در برد.
یکی دیگر از روحانیان انقلابی شهر ارومیه با اشاره به جایگاه والای حجت الاسلام حسنی، رحلت این عالم برجسته را ضایعه ای بزرگ دانست و گفت: این شخصیت بزرگوار در دل های مردم ارومیه و آذربایجان غربی جای داشت و همواره در راه خدمت به ملت کوشید.
حجت الاسلام محمدرضا بابازاده افزود: مردم شهر ارومیه همواره قدرشناس مرحوم حسنی هستند و در آینده نیز نقش برجسته وی در تامین امنیت منطقه را فراموش نخواهند کرد.
به گزارش ایرنا ارومیه نخستین شهر کشور بود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با هدایت مرحوم حجت اسلام حسنی جرقه مبارزه مسلحانه در آن زده شد و واقعه مسجد اعظم ارومیه در دوم بهمن 1357 به وقوع پیوست.
در این روز مسجد اعظم ارومیه که مبارزان انقلابی را در خود جای داده بود، مورد هدف گلوله های ماموران رژیم طاغوت قرار گرفت و بسیاری از مبارزان به شهادت رسیدند اما قیام مسلحانه مردم از همین مسجد شروع شد و سربازان طاغوت به رگبار بسته شدند.
نقش و تاثیر این جنگ مسلحانه در تقویت حرکت انقلابی مردم ایران به حدی بود که در سال های نخستین جنگ تحمیلی حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که ' همه باید مثل آقای حسنی مسلح شویم '.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.