به گزارش ایرنا این اثر تاریخی در یکی از روستاهای بخش مرکزی بوکان واقع در 'ایل گورک' این شهرستان و در نزدیکی روستای 'زیراندول' واقع شده است.
برای ساخت این پل یک دهنه از سنگ چین خشک استفاده شده و با گذشته 600 سال از ساخت آن تنها قسمتی از گوشه شرقی پل دچار آسیب جزئی شده است که به گفته مسئولان امسال مرمت و بازسازی می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان در خصوص معماری این اثر تاریخی اظهار کرد: فنون معماری این پل و قوس مناسبی که برای آن در نظر گرفته شده تحمل آن را افزایش داده و موجب پایداری آن تاکنون شده است.
به گفته 'اسعد جمیانی' این پل تاریخی در گذشته مسیر فرعی کاروان های ایران با کشور عراق بوده و در زمان 'بداق سلطان' ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه این اثر برای نخستین در سال 1394 مورد مطالعه علمی و بررسی باستان شناسی قرار گرفت، افزود: بداق سلطان در روزگار سلطنت شاه سلیمان صفوی حکومت منطقه 'مٌکری' را بر عهده داشته و به واسطه وی آثار ارزشمند از آن دوره برجا مانده است.
کارشناس میراث فرهنگی نیز معتقد است محلی که پل در آن ساخته شده، مکان تلاقی 2 شاخه از جویبارهای رودخانه سیمینه رود بوده است.
حسین فرهمند با اشاره به اینکه برای ساخت این بنا به احتمال زیاد از داربست چوبی استفاده شده، اظهار کرد: نوک طاق بزرگ در حدود هشت متر ارتفاع دارد و پل به احتمال زیاد در فصل کم آب سال احداث شده است.
وی ادامه داد: مصالح به کار رفته در بنای پل، عامل مؤثری در استحکام و استقامت در برابر سوانح طبیعی و یکی از عوامل ایستایی بنا در قرون متمادی بوده است.
وی در خصوص ملات به کار رفته در این اثر، اظهار کرد: برای ساخت آن از ساروج استفاده شده و سه پایه پل بر روی پی به صورت صخره آبی رنگ به ارتفاع حدود 2 متر ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه این پل با 20 متر طول و 350 سانتی متر عرض از 2 طاق رومی تشکیل شده، ادامه داد: طاق کوچکتر با عرض سه متر و ارتفاع یک متر و 30 سانتی متر و طاق بزرگتر با عرض 6 متر و ارتفاع سه متر و 20 سانتی متر از باشکوه ترین قسمت های این اثر است.
به گزارش ایرنا مسجد حمامیان و مسجد جامع شهر در کنار چندین اثر تاریخی دیگر از جمله جاذبه های تاریخی این شهرستان مربوط به دوره صفویه است.
7510/3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.