خوی شهر گل های آفتابگردان در انتظار گردشگران

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی شهرستان خوی یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی است که با وسعتی بالغ بر ۵۵۴۸ کیلومتر مربع در شمال غربی‌ترین نقطهٔ ایران و آذربایجان و در مرز کشور ترکیه واقع شده‌است و مرکز این شهرستان شهر خوی است که با پهنه ای حدود 30 کیلومتر مربع در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است. خوی در دشتی وسیع و محصور در بین کوههای سر به فلک کشیده واقع شده و به همین جهت نیز به «خوی چوخورو» مشهور گشته‌است.

مقبره شمس که خورشید تابان هرگز در آن غروب نمی کند در شهر خوی واقع شده و شیفتگان عرفان ناب اسلامی از اقصی نقاط برای زیارت این عارف نامی و استاد مولانا بدان می شتابند .

وجود بزرگترین مجتمع  تفریحی ، رفاهی و فرهنگی شمس بعنوان بزرگترین مجتمع شمال غرب کشور به همراه سینما و شهربازی می تواند ایام خوشی را برای مهمانان نوروزی به یادگار بگذارد .

شریف رئیس شورای شهر خوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی در راستای امکانات ایجاد شده برای مسافرین نورورزی در این شهر از چاپ ۲۰ هزار جلدی بروشور معرفی خوی برای نوروز امسال خبر داد و گفت : امسال شهر خوی با زیبایی سازی که در سطح آن انجام شده آماده پذیزائی از مهمانان نوروزی است .

وی شهر خوی را مهد ادب و فرهنگ و عرفان و عالمان دین عنوان کرد و گفت : این شهر با تاریخ و تمدن ۳ هزار ساله دارای آثار و ابنیه ها و مساجد تاریخی ارزشمندی است .

شریف از مسافران نوروزی در خواست کرد شهر خوی را برای اقامت نوروزی شان انتخاب کنند .

میرزائی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی نیز از تخفیف ۲۰ درصدی مراکز اقامتی برای مسافرین نوروزی خبر داد و گفت : ۵۷۰ تخت برای درقالب ۱۱ هتل ، مهمانسرا و مهمان پذیر آماده پذیرائی از مسافران نوروزی هستند .

وی راه اندازی ۱۰ پایگاه اطلاع رسایی و راهنمایان نوروزی در سطح شهر را از دیگر اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات بیشتر  به مهمانان نوروزی اعلام کرد .

ازجمله جاهای دیدنی این شهر برج شمس تبریزی که  مدفن عارف ایرانی و مراد مولوی - دوره سلجوقی یا صفوی، پل خاتون (خاتین کؤرپوسو) متعلق به  دوره حکومت دنبلی‌ها، دروازه سنگی (قالا قاپیسی) - دوره ایلخانی، بازار سرپوشیده، خانه کبیری‌ها - دوره صفوی یا دنبلی، حمام محمدبیگ - دوره دنبلی، دبیرستان خسروی - دوره پهلوی، کنسولخانه روسیه، مساجد قدیمی مطلب‌خان، ملاحسن، شاه، حاجی بابا و خان - دوره قاجاری، کلیساهای سورپ سرکیس و ماهلازان، امامزاده سید بهلول از نوادگان امام علی النقی، مقبره آقا میر یعقوب، پل هوایی بزرگ قطور در محور مواصلاتی راه آهن آسیا- اروپا و قلعه کوراوغلو و چنلی بئل (کمره مه‌آلود) مشهورش در کوهی نزدیک پل قطور می توان اشاره کرد.

خوی بعنوان بزرگترین قطب تولید عسل لذیذ و تخمه آفتابگردان آجیلی در سطح کشور مناسب ترین محل برای خرید این محصولات لذیذ ارزشمند است .

فرش ماهی خوی با برند جهانی در انواع قالی ها و قالیچه ها و تابلو فرش ها در نقش و نگارهای زیبا و خیال انگیز هوش را از سر هر مسافری می رباید .

باغات زیبای خوی که بهترین گل محمدی در آن ها کشت می شود می تواند سوژه بسیار مناسبی برای علاقمندان هنر عکاسی باشد .

غذای های سنتی آبگوشت و کباب حاج علی و حاج حسین که دارای شهرت جهانی هستند در مرکز شهر در محل بازار تاریخی خوی اماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است .

حال با این اوصاف و تعریف از وضعیت تاریخی و آب و هوایی خوی از مسافران ، گردشگران و مهمانان نوروزی دعوت می کنیم برای لذت بردن از تعطیلات نوروزی به شهر خوی سفر کنند .

 

گزارش از علی محبوبی خبرنگار ایسنامنطقه آذربایجان غربی


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.