مجید پاتو روز چهارشنبه در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مهاباد و گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: محوطه معادنی که دیگر استخراج از آنها به پایان رسیده توسط منابع طبیعی صاف شده و بسترسازی مناسب با استفاده از بذر گیاهان و درختچه هایی مانند گز و فستوکا کاشته و تبدیل به فضای سبز شده است.
وی همچنین با اشاره به اقدامات مشترک بین شهرداری و منابع طبیعی مهاباد بیان کرد: 144 هکتار به فضای سبز شهری اضافه شده از جمله کوه 'خزایی' مهاباد تبدیل به پارک جنگلی 56 هکتاری شده که در شرف تحویل به شهرداری است.
پاتو ادامه داد: 57 هکتار از کوه 'داشامجید' مهاباد نیز با نهال کاری تبدیل به فضای سبز شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی مهاباد افزود: امسال 85 هزار اصله نهال در مهاباد تولید و به شهرستان های مجاور ارسال شده که 12 هزار اصله نهال سهم این شهرستان بوده که امسال در هفته منابع طبیعی غرس می شود.
پاتو یاد آور شد: امسال تاکنون نیز 15 هزار اصله نهال در سطح شهرستان مهاباد غرس شده است.
پاتو با اشاره به برنامه های هفته منابع طبیعی گفت: بیش از 10 برنامه در طول این هفته برگزار می شود که مهمترین آنها شامل همایش 'هر دوچرخه سوار یک درخت'، برنامه مشترک با بهره برداران بخش خلیفان و اجرای برنامه های مشترک در مدارس است و سمینار منابع طبیعی هم که امروز در دانشگاه پیام نور برگزار شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد همچنین در خصوص رفع تصرف اراضی این شهرستان گفت: امسال با حمایت دستگاه های قضایی و نیروی یگان حفاظت از منابع طبیعی و با رسیدگی به 46 فقره پرونده، 75 هکتار از اراضی ملی این شهرستان رفع تصرف شد.
پاتو اظهار کرد: امسال تاکنون 52 فقره پرونده تخریب و بهره برداری از مراتع و جنگل ها به مساحت 47 تشکیل شده که در این خصوص 470 میلیون ریال خسارت اخذ شده است.
وی افزود: بیشترین موارد اختلاف در عرصه های مرتعی مهاباد مربوط به زمین های دیم کشاورزی است.
پاتو با اشاره به اینکه در این مدت در مهاباد 660 اصله درخت قطع شده، افزود: 28 فقره پرونده قضایی تشکیل شده و کل خسارت های اخذ شده در این زمینه 157 میلیون ریال بوده است.
وی با بیان اینکه درخت بید بیشترین نوع درخت قطع شده است، گفت: جریمه قطع هر اصله درخت 35 میلیون ریال است.
به گفته وی امسال 48 فقره پرونده تحلیف غیرمجاز اراضی ملی شامل چهار هزار و 483 راس واحد دامی تشکیل شده که کلیه این پرونده ها مختومه و مبلغ 90 میلیون ریال نیز خسارت اخذ شده است.

**کارکنان ایرنا همیار طبیعت شدند**

در این دیدار همچنین خبرنگار و کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی از طرف اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهاباد به عنوان مروج افتخاری معرفی و کارت 'همیار طبیعت'به آنان اهدا شد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 80 هکتار از اراضی ملی مهاباد بازپس گیری شد و به عنوان منابع طبیعی در اختیار مراجع مربوطه قرار گرفت.
سامانه 1504 بصورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش های تخریب و خسارت به درخت، مراتع و جنگل ها و پاسخگویی به شهروندان است.
3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.